Zmiana sprzedawcy prądu - podstawowe informacje

Warto przypomnieć, że zgodnie z przepisami odbiorcy końcowi mają pełną swobodę w wyborze sprzedawcy energii elektrycznej. W 2020 roku zdecydowało się na to ponad 31 tys. klientów indywidualnych. To proces w pełni bezpieczny. Jako odbiorca energii elektrycznej masz jasno określone prawa:

  • Nie płacisz za zmianę sprzedawcy prądu ani za czynności związane z rozwiązaniem starej umowy, nawet jeśli udzielasz pełnomocnictwa nowemu sprzedawcy. Musisz jednak sprawdzić warunki swojej obecnej umowy – zdarza się, że jej przedterminowe zakończenie wiąże się z dodatkowymi kosztami.
  • Prawo do pełnej informacji oznacza, że sprzedawca ma obowiązek zapoznać cię z wszelkimi informacjami, które będą miały wpływ na podjęcie przez ciebie decyzji -  szczegółową tabelą opłat, zasadami rozliczeń itd. Nie ma więc mowy o tym, aby sprzedawca zataił przed tobą istotne kwestie związane ze współpracą czy też zawarł w treści umowy postanowienia, które utrudnią ci jej rozwiązanie w przyszłości.

Na co zwrócić uwagę, wybierając nowego sprzedawcę prądu?

Zanim podpiszesz dokumenty, przeanalizuj kilka najistotniejszych kwestii:

  • Cena prądu – do zmiany sprzedawcy energii elektrycznej motywuje nas m.in. potrzeba oszczędzania. W związku z tym cena jednostkowa energii jest przeważnie jednym z pierwszych kryteriów, którymi się kierujemy. Aby porównać ceny, możesz albo zapoznać się z poszczególnymi cennikami, albo skorzystać z dostępnych internetowych kalkulatorów.
  • Wysokość opłaty handlowej – oprócz stawek za energię elektryczną na wysokość rachunków wpływa również wysokość opłaty handlowej, czyli inaczej koszty obsługi rozliczenia klienta. Zależą one m.in. od sposobu rozliczeń, okresu płatności oraz rodzaju taryfy.
  • Promocje i dodatkowe usługi – szukaj atrakcyjnych ofert, okresowych promocji i pakietów. W pierwszej kolejności upewnij się jednak co do podstawowych warunków umowy, poza tym dokładnie wczytaj się w zasady promocji.
  • Czas trwania umowy oraz warunki jej wypowiedzenia i przedłużenia – jest to szczególnie istotne w kontekście niestabilnej sytuacji na rynku energii elektrycznej i rosnących cen prądu. Sprawdź, czy za przedterminowe rozwiązanie współpracy nie grozi ci wysoka kara umowna.

Zmiana sprzedawcy prądu – co trzeba o tym wiedzieć?

Jeśli zmiany dokonujesz po raz pierwszy, zapoznaj się z tym, jak przebiega procedura u wybranego przez siebie sprzedawcy oraz jakich dokumentów potrzebujesz. Proces możesz przeprowadzić samodzielnie lub skorzystać z pomocy nowej firmy, która zajmie się niezbędnymi formalnościami, jak wypowiedzenie starej umowy oraz złożenie wniosku o zmianę sprzedawcy do lokalnego Operatora Systemu Dystrybucyjnego. Wystarczy, że udzielisz swojego pełnomocnictwa w tym zakresie. W zasadzie jedyne, o czym musisz pamiętać, jest uregulowanie wszystkich płatności u dotychczasowego operatora.

W jaki sposób można przeprowadzić procedurę?

Aby zmienić sprzedawcę energii elektrycznej, konieczna jest wizyta w salonie. Nie lubisz stać w kolejkach? Sprawdź na stronie interesującego cię sprzedawcy, czy możesz zarezerwować konkretny termin wizyty. Taką możliwość oferuje m.in. innogy Polska. Przed odwiedzeniem punktu obsługi zbierz wszystkie potrzebne dokumenty i dane, aby cały proces przebiegł szybko i sprawnie.

Jakich dokumentów potrzebujesz?

Przygotuj:

  • dokument potwierdzający tożsamość, np. dowód osobisty,
  • nazwę firmy, z którą obecnie masz umowę,
  • pełnomocnictwo – w przypadku, jeśli umowę w twoim imieniu ma zawrzeć wyznaczona przez ciebie osoba, firma. Wzór pełnomocnictwa możesz pobrać ze strony internetowej nowego sprzedawcy.
Czym się kierować, zmieniając sprzedawcę prądu?
Czym się kierować, zmieniając sprzedawcę prądu?

Kiedy proces zostanie zakończony?

Współpracę z nowym sprzedawcą rozpoczniesz, kiedy tylko:

  • zakończy się twoja obecna umowa lub minie okres wypowiedzenia,
  • otrzymasz pozytywną odpowiedź od Operatora Systemu Dystrybucyjnego.

Warto sprawdzić, czy nowy sprzedawca udostępnia opcję śledzenia tego procesu. To bardzo przydatne – początkowo internetowe konto klienta pozwala na podgląd przebiegu procedury, a po jej ukończeniu uzyskujesz dostęp do wszystkich funkcjonalności serwisu. 

Wraz ze zmianą sprzedawcy prądu możesz pomyśleć o zmianie taryfy energetycznej na dostosowaną do twoich potrzeb i przyzwyczajeń. W ten sposób osiągniesz jeszcze lepsze efekty: niższe rachunki za energię elektryczną w zasadzie bez żadnego wysiłku.

artykuł sponsorowany

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Oceń
Dla 0,0% czytelników artykuł okazał się być pomocny