Dropshipping – jak można sprzedawać produkty i czy to się opłaca?
Marzenie o własnym sklepie można aktualnie zrealizować o wiele łatwiej niż jeszcze kilka lat temu. Wszystko to za sprawą dynamicznie rozwijającego się dropshippingu. Warto zatem zapoznać się z zasadami tego modelu biznesowego i wszystkimi kwestiami, na które trzeba zwrócić uwagę. Oto tajniki nowoczesnego e-commerce!
Z tego artykułu dowiesz się:
Na czym właściwie polega dropshipping?
Dropshipping to nic innego jak model sprzedażowy, który polega na byciu pośrednikiem między hurtownikiem a klientem. Właściciel sklepu nie przechowuje towarów w swoim magazynie, nie zarządza zapasami, a nawet nie zajmuje się zamówieniami złożonymi przez konsumentów.
Rola sprzedawcy polega na skompletowaniu asortymentu z produktów oferowanych przez różnych hurtowników. Następnie trzeba udostępnić je w sklepie online, a także zadbać o ich promocję. Dopiero kiedy klient zdecyduje się na zakup, zamówienie trafia do dostawcy towarów. Tam w magazynach zostaje skompletowane i wysłane. Sprzedawca nie musi nawet widzieć artykułów.
Właściciel sklepu zarabia na marży nałożonej na artykuły oferowane przez producentów. Oto przykładowy schemat sprzedaży dropshippingowej:
- Klient odwiedza sklep internetowy i zamawia ubranie za 150 złotych.
- Sprzedawca kupuje produkt od dostawcy za 100 złotych
- Producent pakuje i wysyła odzież bezpośrednio do konsumenta.
- Sprzedawca zarabia na tym zamówieniu 50 złotych (należy pamiętać o wszelkich kosztach operacyjnych, które trzeba pokryć).
Jeśli chce się zarabiać na dropshippingu satysfakcjonujące kwoty, należy założyć jednoosobową działalność gospodarczą. Sprzedaż nierejestrowana pozwala jedynie na przychód w wysokości maksymalnie 75% najniższej płacy krajowej, co sprawdzi się wyłącznie jako forma dorobienia do innego źródła dochodów.
Jak uruchomić sprzedaż w ramach dropshippingu?
Aby prężnie działać w dropshippingu, najlepiej skorzystać z serwisu Sky-Shop. To platforma przeznaczona dla wszystkich osób chcących rozpocząć sprzedaż pośredniczącą między producentem a klientami. Za jej pomocą da się wyszukać dostawców z wielu różnych kategorii, m.in.:
- biuro i magazyn;
- dom i ogród;
- erotyka;
- gastronomia;
- motoryzacja;
- odzież i obuwie;
- przemysł;
- zoologia.
Po wybraniu odpowiedniej kategorii oczom użytkownika ukaże się wielu sprawdzonych dostawców. Pozostaje zapoznać się z ich ofertami, a także warunkami współpracy. Następnie można przejść do decyzji o kanale sprzedaży. Powinny to być: własny sklep internetowy lub platforma typu market place.
Za pomocą instrukcji znajdujących się w serwisie Sky-Shop sprzedawca sprawnie przeprowadzi integrację swoich platform sprzedażowych z systemami hurtowników. Dzięki temu, gdy tylko klient złoży zamówienie, informacja na ten temat trafi do magazynu producenta. Tam odpowiedzialne za to osoby podejmą się skompletowania i nadania paczki.
Dzięki temu, że łączy się systemy sprzedażowe z magazynowymi, ma się cały czas dostęp do informacji na temat liczby konkretnych produktów znajdujących się w magazynie. W ten sposób w sklepie online automatycznie zmienia się komunikat dotyczący dostępności towaru.
Aby zaczęło dochodzić do regularnych zamówień, sprzedawca musi podjąć kroki mające na celu promocję sklepu i zbudowanie marki. To właśnie w jego obowiązkach są wszelkie działania SEO, które najlepiej zlecić odpowiedniej agencji, a także kampanie marketingowe. Dzięki temu wzmacnia się pozycję sklepu w wynikach wyszukiwania i buduje jego rozpoznawalność, co jest kluczowe dla wzrostów konwersji.
Platforma Sky-Shop służy pomocą nie tylko na etapie integracji systemów sprzedażowych z magazynowymi. Na stronie znajduje się także mnóstwo treści poradnikowych, dzięki którym można dowiedzieć się więcej nie tylko o e-commerce, ale i o samym prowadzeniu własnego biznesu.
Jak widać, sprzedaż w dropshippingu nie wymaga dużych nakładów finansowych. Właśnie to odróżnia ten model od aspektów związanych z uruchomieniem sklepu z własnym towarem, który zobowiązuje do produkcji artykułów i ich magazynowania.
Własny sklep czy platforma market place?
Dropshipping można rozwinąć zarówno w ramach własnej strony internetowej, jak i platformy market place. Przy wyborze, którejś z tych form trzeba wziąć pod uwagę budżet, jaki chce się przeznaczyć na rozpoczęcie sprzedaży. Budowa sklepu od zera z programistą bywa dość kosztowna. Natomiast serwisy typu Allegro pozwalają na tańsze uruchomienie dystrybucji.
W ramach własnej witryny sprzedawca zyskuje pełną kontrolę nad tym, jak wygląda i działa strona. Może dowolnie zmieniać jej design, a także dostępne na niej treści. Przykładowo: stworzenie zakładki z artykułami blogowymi czy opisami kategorii mocno wpływa na pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarce. Właściciel portalu ma szansę, aby zbudować bazę mailingową czy decydować o wyskakujących oknach informujących o promocjach lub nowych produktach.
Własny sklep to brak konieczności przekazywania prowizji ze sprzedaży dla pośrednika. Warto jednak wziąć pod uwagę też fakt, że nowa witryna wymaga budowania reputacji i rozpoznawalności od zera. Kiedy wchodzi się np. na Allegro czy inny market place, klienci od razu wiedzą, że korzystają z zaufanej witryny i nie mają potrzeby weryfikacji sprzedawcy. To zwiększa szanse na to, że konwersja od początku będzie zadowalająca.
Plusy i minusy dropshippingu – co warto wiedzieć?
Dropshipping to świetny model sprzedaży dla wszystkich osób, które chcą rozpocząć działalność w branży e-commerce, ale nie mają dużych oszczędności. Sprzedawca nie musi ponosić wysokich kosztów rozpoczynania działalności, ponieważ nie wynajmuje magazynu ani nie produkuje artykułów samodzielnie. Dzięki rozmaitym asortymentom hurtowników ma on szansę wybierać pomiędzy towarami z wielu kategorii, w tym także sezonowych.
Minusem dropshippingu jest fakt, że sprzedawca nie ma pełnej kontroli nad jakością produktów czy procesami wysyłkowymi. Musi on mocno przyłożyć się do researchu, chcąc znaleźć hurtowników, którzy oferują wysokiej klasy artykuły i najwyższe standardy obsługi. Taki biznes może być jednak naprawdę dochodowy, dlatego warto spróbować swoich sił.