Handel - wszystko o handlu krajowym i międzynarodowym

Handel od wieków ma ogromne znaczenie dla każdej społeczności. We współczesnym świecie jest nawet ważniejszy niż przed setkami lat, bowiem przepływ towarów obejmuje cały świat. To za jego sprawą lokalni producenci żywności lub akcesoriów codziennego użytku mogą prosperować. Ten proces sprawia, że do obszarów, w których nie rosną, docierają egzotyczne warzywa i owoce.  Warto, zatem dowiedzieć się więcej o handlu krajowym i zagranicznym.

Czym zajmuje się handlowiec?

Przedstawianie najważniejszych informacji najlepiej zacząć o zadania sobie pytania, czym jest handel? Zgodnie z definicją powtarzającą się w różnych źródłach książkowych i internetowych, to proces gospodarczy polegający na wymianie dóbr i usług na pieniądze. Sprzedaż bywa zastępowana przez wymianą jednych towarów i usług na inne o podobnej wartości. W obu przypadkach handlem zajmują się zawodowi pośrednicy czerpiący z niego mniejszy lub większy zysk. Opisywany proces obywa się codziennie w każdej części globu. Zaopatruje klientów w artykuły niezbędne do życia, ale też te nabywane dla czystej przyjemności.

Handel dzieli się na cztery kategorie, biorąc pod uwagę ilość sprzedawanego towaru wyróżnia się:

  • handel detaliczny – to wymiana małej ilości towarów odbywająca się w sklepach i marketach,
  • handel hurtowy – to wymiana dużych ilości towarów, które są dalej odsprzedawane,
  • Ważną kwestią jest też lokalizacja podmiotu, który odbiera dobra. Biorąc to po uwagę występuje:
  • handel krajowy – wymiana dóbr miedzy partnerami przebiega na terenie jednego państwa,
  • handel zagraniczny – to wymiana pomiędzy partnerami znajdującymi się w różnych krajach.

 Handel nie jest skierowany tylko do osób prywatnych, odbywa się także pomiędzy firmami.

Handlowiec może pracować na różne sposoby. W klasycznym rozwiązaniu prowadzi sklepy stacjonarne oferujące różne towary. Sprzedaje je w ilościach detalicznych. Do tej kategorii należą także różnego typu lokale usługowe. Równie znanym i rozpowszechnionym zajęciem jest zakładanie hurtowni. Trzeba też wiedzieć, że bardzo opłacalny okazuje się sklep internetowy. Jego zaletą jest to, że klient nie musi go fizycznie odwiedzać. Wszystkie zakupy zrobi siedząc wygodnie w domu. Co ważne internet daje wiele możliwości reklamowych. Rozwinięcie kwestii poruszonych do tej pory znajduje się na naszej stronie. 

Handel zagraniczny i jego rodzaje

Jak już wspomnieliśmy, handel dzieli się na prowadzony w kraju i poza jego granicami. W tej części artykułu nieco dokładniej przyglądamy się drugiemu z wymienionych. Warto, bowiem wiedzieć, że wyróżnia się jego trzy podstawowe formy. Mamy na myśli następujące sposoby działania:

  • import – towar różnego rodzaju jest kupowany za granicą i sprowadzany do kraju nabywcy,
  • eksport – to sprzedaż dóbr lub usług poza granice kraju, w którym znajduje się firma,
  • handel tranzytowy – to sprzedaż lub zakup towarów pomiędzy eksporterem i importerem.

Trzeba dodać, że w tranzycie bierze także udział pośrednik z trzeciego kraju.

Postawienie na import może okazać się świetnym pomysłem. Załóżmy, że przyszły handlowiec ma już własny sklep i magazyn. Nie wie jednak, co sprzedawać by wysiłek był opłacalny. Często rozwiązaniem takich problemów jest poszukanie asortymentu poza swoim krajem. Warto rozglądać się za produktami, których nie produkuje się i nie sprzedaje na lokalnym rynku. Dobrą ofertę uda się stworzyć biorąc pod uwagę także potrzeby klientów. W jej skład mogą wejść dobra luksusowe czy też sprzęt oparty na nowoczesnych technologiach. Rzecz jasna wiele zależy od początkowego kapitału, kontaktów biznesowych oraz dostępnego transportu.

Eksport jest równie ciekawym pomysłem na przedsięwzięcie handlowe. Pierwsza kwestia, która zachęca do zainteresowania się taką działalnością jest podobna do opisanej powyżej. Eksportować warto produkty, których nie ma w innych krajach lub są trudnodostępne. Gdy uda się trafić w niszę na rynku, przychody będą duże. Kiedy jeszcze warto zainwestować w eksport? Wtedy, gdy produkcja danej rzeczy zaczyna przekraczać popyt. Gdy lokalny rynek jest już przesycony trzeba poszukać kolejnych miejsc zbytu. Oczywiście to tylko garść wstępnych informacji. Po szczegółowe porady dotyczące handlu zagranicznego zapraszamy na naszą stronę.

Krajowy handel detaliczny

By osiągnąć sukces w handlu nie trzeba zajmować się wersją zagraniczną. Sprzedaż krajowa, prowadzona w jednym regionie lub wielu, również jest potrzebna i dochodowa. Trzeba jednak solidnie się do niej przygotować. Absolutną podstawą jest zbadanie potrzeb klientów i dostosowanie do nich oferty. Należy dowiedzieć się, czego brakuje na rynku i dostarczyć to w dobrych cenach. O ile to możliwe, firma zaczynająca swą działalność nie powinna sprzedawać tego samego, co podmioty o ugruntowanej pozycji. Chyba, że dysponuje towarem lepszej jakości lub znalazła jakieś innowacyjne rozwiązanie.

W stacjonarnym handlu detalicznym ogromne znaczenie ma dogodna lokalizacja punktów sprzedaży. Sklepy muszą być łatwo dostępne dla klientów. Warto też zadbać o to by zaopatrujący je magazyn znajdował się w miejscu, do którego łatwo dojechać. To ważne, bowiem na półkach nie może brakować towaru. Problemy z zaopatrzeniem nie wpływają pozytywnie na wizerunek przedsiębiorstwa. Poza tym stałych nabywców zyskuje się dzięki świadczeniu dodatkowych usług. Takich jak doradztwo podczas zakupów, rozszerzone gwarancje czy reklamacje. Niezwykle istotna jest także kompetentna, miła obsługa.

Sklep internetowy stanowi dobrą alternatywę dla stacjonarnej wersji. Podobnie jak w klasycznej działalności, ważne jest by oferował towar wysokiej jakości w dobrych cenach. Jednakże w pracy on-line dochodzi jeszcze kwestia dostawy. Zakupione produkty muszą docierać do nabywców w jak najkrótszym czasie. Rzecz jasna w nienaruszonym stanie. Trzeba, zatem współpracować z rzetelnymi firmami transportowymi. Poza różnicami, jest coś, co łączy sklepy stacjonarne i internetowe. Chodzi tu o szeroko pojęty marketing. Wszak od dawna mówi się, że reklama jest dźwignią handlu. Po więcej porad dotyczących tego tematu zapraszamy na naszą stronę.