Oznaczenia na oponach samochodowych – symbole rozmiarowe

Zarówno opony letnie, zimowe, jak i ogumienie całoroczne powinno być odpowiednio dobrane pod względem rozmiarów. Na szczęście na zewnętrznym boku każdej opony znajdują się precyzyjne oznaczenia. Wystarczy poznać poszczególne symbole.

Jak przeczytać rozmiar opon samochodowych? Oznaczenie rozmiaru opon samochodowych jest ciągiem następujących po sobie symboli. W pierwszym ciągu znajduje się informacja o szerokości opony (letniej, zimowej lub całorocznej). Szerokość opony zostaje wskazana w milimetrach.

Następnie znajdziemy separator oraz oznaczenie profilu opon samochodowych. Opis profilu opony jest wartością procentową i oznacza stosunek wysokości do szerokości. W trzeciej części oznaczenia opony samochodowej znajduje się informacja o średnicy felgi pasującej do opony. Średnica zostaje określona w calach.

Oznaczenia na oponach – indeks nośności i indeks prędkości. Opis

Aby precyzyjniej opisać podstawowe oznaczenia na oponach samochodowych, musimy jeszcze wspomnieć o indeksie nośności i prędkości. Są to istotne symbole, które na ogół znajdują się bezpośrednio pod oznaczeniem rozmiarowym.

Indeks nośności informuje nas o maksymalnym obciążeniu opony. Symbol indeksu prędkości to oznaczenie maksymalnej prędkości jazdy, z którą można się poruszać z zachowaniem właściwości opony.

Ogumienie letnie, zimowe lub całoroczne posiada symbole SI. Jest to oznaczenie Speed Index. Po symbolu SI następuje oznaczenie indeksu od A1 do Y. Im dalsza litera z ciągu, tym wyższa maksymalna prędkość. Każde kolejne oznaczenie wskazuje wzrost maksymalnej prędkości o 5 do 10 kilometrów na godzinę. I tak oznaczenie SI Y oznacza maksymalną prędkość do 300 km/h. Kompletny opis wszystkich symboli indeksu prędkości znajdziemy w tabelach dostępnych na internetowych stronach branżowych.

Oznaczenia na oponach samochodowych zawierają także informacje o indeksie nośności. Symbole powinny znajdować się za oznaczeniem indeksu prędkości. Indeks nośności informuje użytkownika o maksymalnym obciążeniu pojazdu. Będzie to szczególnie istotna informacja w przypadku kierowców, którzy planują przewożenie ciężkich ładunków. Opony letnie, zimowe lub całoroczne powinny być odpowiednio dobrane do maksymalnej masy oraz obciążenia pojazdu. W ten sposób kierowca będzie mógł użytkować auto bez obawy o uszkodzenie opon podczas podróży z większym obciążeniem. Sprawdź także ten artykuł z poradami, kiedy zmienić opony na zimę.

Opis rocznika produkcji opon samochodowych

Jak już wiemy, oznaczenia na oponach samochodowych zawierają szereg bardzo istotnych informacji. Jedną z nich jest oznaczenie DOT, czyli homologacja bezpieczeństwa zgodna ze standardami amerykańskiego departamentu transportu. W oznaczeniu DOT znajdziemy do maksymalnie 12 znaków stanowiących numer identyfikacyjny opony. W celu określenia roku produkcji, analizujemy cztery ostatnie cyfry. Dwie pierwsze stanowią określenia tygodnia, w którym wyprodukowano daną oponę. Ostatnie dwie to rocznik produkcji. Dla przykładu, oznaczenie 0622 na końcu ciągu symboli DOT oznacza, że opona samochodowa została wyprodukowana w lutym 2022 roku.

Informacje o wieku opon samochodowych są bardzo istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa podróży. Dobrze przechowywane opony zachowują swoje właściwości jezdne przez około 5 lat. W przypadku starszego lub niewłaściwie przechowywanego ogumienia może dochodzić do twardnienia gumy. To z kolei prowadzi do znacznego pogorszenia właściwości. Dlatego starsze opony samochodowe nie powinny być użytkowane, nawet jeśli stan ich bieżnika znajduje się w bardzo dobrym stanie.

W ciągu oznaczeń DOT znajdziemy także inne istotne dane. Będzie to chociażby numer identyfikacyjny fabryki. Symbole identyfikacyjne składają się z dwóch cyferek. Każda fabryka posiada własny kod. Dla przykładu, opona z oznaczeniem JY została wyprodukowana w Stargardzie Gdańskim, z kolei T3 to opony pochodzące z Dębicy.

Opony zimowe i letnie kontra opony całoroczne

Wiemy już, jak czytać oznaczenia na oponach samochodowych. Kolejną istotną kwestią jest wybór opon sezonowych lub całorocznych. Wielu kierowców zastanawia się, które z rozwiązań będzie lepsze. Zarówno opony sezonowe jak i całoroczne posiadają swoich zwolenników oraz przeciwników. Wszystko za sprawą atutów każdego z owych rozwiązań.

Opony całoroczne nie wymagają regularnej wymiany dwa razy do roku. W związku z tym mogą okazać się nieco praktyczniejszym i tańszym rozwiązaniem. Warto przy tym zauważyć, że typowe opony całoroczne są delikatnie twardsze niż zimowe, a jednocześnie bardziej miękkie niż opony letnie. Dzięki temu mogą sprawdzić się podczas jazdy w różnych warunkach pogodowych.

Opony letnie i opony zimowe mogą zapewniać najlepsze parametry jazdy i najlepiej poradzą sobie w trudnych warunkach pogodowych. Według wielu fachowców, opony całoroczne nie są w stanie osiągnąć tak dobrych parametrów jak opony sezonowe. W związku z tym nie sprawdzają się tak dobrze podczas jazdy w wyjątkowo trudnych warunkach. Opony całoroczne można polecić kierowcom, którzy preferują spokojną jazdę w terenach miejskich. Z kolei ogumienie letnie i zimowe będzie najlepszym rozwiązaniem dla kierowców oczekujących najlepszych parametrów jezdnych.

Jeśli chcesz uzyskać więcej praktycznych informacji, zapoznaj się z pozostałymi artykułami w naszym serwisie. Podpowiadamy w nich między innymi, jak przeprowadzić prawidłowe odpowietrzanie układu chłodzenia. A może zainteresuje Cię również, co oznaczają czerwone tablice rejestracyjne pojazdu?

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Oceń
Dla 95,0% czytelników artykuł okazał się być pomocny