Koszty uzyskania przychodu – od czego zależą?

Ile wynosi uzyskanie przychodu w przypadku własnej działalności gospodarczej? Jest to bardziej skomplikowane niż w przypadku stałej kwoty kosztów uzyskania przychodu z jednego stosunku pracy w miejscu zamieszkania lub poza miejscem zamieszkania. Koszt na działalności gospodarczej zależy od wielu czynników. Jak sama nazwa wskazuje, koszty uzyskania przychodu to najczęściej miesięczne wydatki, które mają na celu zarabianie, czyli osiąganie przychodu czy zabezpieczenie jego źródła. Ich wysokość nie musi być co miesiąc taka sama.

Jedno jednak się nie zmienia. Koszty uzyskania przychodu zmniejszają podstawę opodatkowania i pozwalają uzyskać większy dochód. Podstawowe wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej są oczywiste, jednak często zdarza się nadużywanie w tym zakresie. Niższa wysokość podatku, który oblicza się na skutek zmniejszonej podstawy opodatkowania kusi, aby do kosztów dorzucić nieodpowiednie faktury czy rachunki. Należy jednak pamiętać, że nie każdy koszt poniesiony miesięcznie może być wliczony do rozliczenia podatkowego.

Podstawowy koszt uzyskania przychodu to głównie rachunki za wynajem lokalu, dodatkowe usługi czy zaopatrzenie biurowe. Istnieje również wykaz kosztów, które w żaden sposób nie mogą stanowić kosztów podatkowych. Przykładem może być koszt wszelkich działań reprezentacyjnych. Nie jest to podstawowe zachowanie dążące do uzyskania przychodu. Kolejnym przykładem będą miesięczne raty kredytowe. Można z nich jednak wyliczyć pewną część jako koszt podatkowy. Będąc dalej w tematyce finansowej, kwota kosztów nie może zawierać odsetek z nieopłaconych w terminie rat kredytów i pożyczek.

Pomocna w te kwestii będzie doświadczona księgowa, która potrafi dokładnie obliczyć wysokość dochodu na podstawie kosztów uzyskania przychodu i należnego podatku. Zmniejszone podstawy opodatkowania zapewne są zachęcające, ale tak jak przykładowo w przypadku zwrotu podatku za dziecko, tak i tutaj liczy się prawda.

Jak liczyć koszty uzyskania przychodu?

Aby obliczyć, ile wynosi pełny koszt uzyskania przychodu, należy znać dokładną wysokość wydatków. Przykładowo zwrot podatku za dziecko jest odgórnie ustalony, natomiast koszty uzyskania przychodu generuje każda firma indywidualnie. Co więcej, powinno to być potwierdzone na piśmie, a dokładniej na fakturach czy rachunkach. Można powiedzieć, że wysokość dochodu zależy od kosztów uzyskania przychodu. Nie oblicza się tego na podstawie procentów czy ryczałtu, tylko realnie poniesionych kosztów. Dlatego też kwoty kosztów uzyskania przychodu zależą od wielu zmiennych i można je wyliczyć indywidualnie dla każdego przedsiębiorcy.

Co wlicza się do kosztów uzyskania przychodu – przykłady:

  • Część składek odprowadzanych do ZUS
  • Wydatki związane z samochodem firmowym
  • Koszty prowadzenia księgowości zewnętrznej, usługi reklamowe
  • Zaopatrzenie biura w niezbędne przybory i sprzęty


Segregatory z dokumentami firmowymi, a także informacje, jak obliczyć koszty uzyskania przychodu, przepisy i porady
Jak obliczyć koszty uzyskania przychodu, czyli koszty w firmie krok po kroku, najważniejsze informacje oraz dane

Koszty uzyskania przychodu można obliczyć w różnych okresach. Podstawą do tego, aby je wyliczyć, jest wybrany okres opodatkowania. Większość rozlicza się z podatku co miesiąc, a inni co kwartał czy rok. Jak już wcześniej zostało wspomniane, to ile wynosi dokładnie należny podatek po uwzględnieniu kosztów uzyskania przychodu, może podać biuro rachunkowe czy doświadczona księgowa, których jest wiele godnych polecenia. Jeśli szukasz więcej porad, sprawdź także zebrane w tym miejscu artykuły o prawie i przepisach.

Kwota kosztów a ich dokumentacja

O tym, jak liczyć koszty uzyskania przychodu było w akapicie powyżej. Teraz warto wspomnieć również o tym, jak je udokumentować, aby być gotowym w razie ewentualnej kontroli z urzędu skarbowego. Niewielki procent przedsiębiorców niestety podlega karom grzywny w przypadku kontroli skarbowej i nieprawidłowego prowadzenia własnej działalności gospodarczej.

Pomocna w przypadku dokumentowania kosztów uzyskania przychodu w firmie jest księga przychodów i rozchodów. Jest to sposób na sprawne zgromadzenie wszelkich faktur, dokumentów celnych czy rachunków, które potwierdzą poniesione koszty. Istnieje jednak niewielki procent sytuacji, w których możliwe jest własnoręczne stworzenie dokumentu, który w pełni potwierdzi poniesiony koszt.

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Oceń
Dla 93,8% czytelników artykuł okazał się być pomocny