Wiek opony ma znaczenie. Dlaczego warto odczytać datę produkcji?

Wielu kierowców decyduje się na zakup używanych opon samochodowych. Jest to dobry sposób na poczynienie oszczędności i kupno stosunkowo tanich opon w odpowiednim stanie technicznym. Przed zakupem warto przeczytać oznaczenia, które znajdują się na oponie. Jest to równie ważne z oceną stanu bieżnika.

Niestety oznaczenia wieku opony są często pomijane. Dlatego warto podkreślić, że nawet bardzo dobry stan bieżnika nie zapewnia odpowiednich właściwości, jeśli opona jest już dosyć stara. Nie ma tu znaczenia, czy opona była używana lub leżała w garażu. Starsze opony (nawet te z dobrze zachowanym bieżnikiem) nie zapewniają odpowiedniej przyczepności, a co za tym idzie, wydłużają drogę hamowania pojazdu. Jest to bezpośrednio związane ze stanem ogumienia, które wraz z wiekiem staje się coraz twardsze i mniej wytrzymałe.

Sporym problemem może być także samo przechowywanie opony. Pamiętajmy, że ogumienie samochodowe niszczeje pod wpływem działania intensywnych promieni słonecznych. Dlatego nie warto kupować opon, które były przechowywane na pełnym słońcu lub mają wiele lat. Przed zakupem należy ustalić stan produkcji i sprawdzić oznaczenia na oponie. W ten sposób będziemy mogli odczytać datę produkcji, która pomoże nam w określeniu przydatności opony.

Jak sprawdzić rok produkcji opony? Gdzie szukać i jak odczytać oznaczenia?

Nie wiesz, gdzie szukać oznaczeń, ani jak sprawdzić rok produkcji opony? Na szczęście to nic trudnego. Oznaczenia bez większych problemów odczytasz samodzielnie. Wszyscy producenci opon samochodowych mają obowiązek odpowiedniego oznaczenia swoich produktów. Gdzie odczytać oznaczenia na oponie? Wszystkie informacje znajdują się na zewnętrznej stronie opony. Znajdziemy tam między innymi datę produkcji. Na oponie znajduje się kod DOT, w którym zawarte są wszystkie potrzebne informacje.

Oznaczenie DOT można bardzo łatwo odczytać, sprawdzić numer identyfikacyjny fabryki i wiek produkcji ogumienia. W pierwszym przypadku zwracamy uwagę na dwucyfrowy kod. Dla przykładu, oznaczenie T3 na oponie oznacza produkcję w Dębicy. Z kolei JY to Bridgestone produkowane w Stargardzie Gdańskim, a ED to symbol opon Michelin.

W dalszych oznaczeniach na oponie odnajdziemy datę produkcji. Przeważnie jest to owalna ramka z czterema cyframi.  Jak sprawdzić rok produkcji opony? Wystarczy odczytać oznaczenia. Pierwsze dwie cyfry oznaczają tydzień roku, z kolei następne dwie to rok produkcji opony. Dla przykładu, oznaczenie 1,0,2,0 należy odczytać jako 10 tydzień 2020 roku.

Oznaczenia DOT na oponie są uniwersalne. Za ich pomocą możemy precyzyjnie określić wiek opony i odczytać jej pochodzenie. Dotyczy to zarówno opon zimowych, letnich, jak i całorocznych. Możemy także założyć, że dobrze przechowywana opona w wieku 2 – 5 lat zachowuje swoje właściwości. Starsze opony na ogół posiadają twardszą gumę i nie są zalecane. Przed dokonaniem zakupu używanego ogumienia, warto dopytać, gdzie i w jakich warunkach przechowywane były opony. Ekspozycja na promienie słoneczne i układanie opon jedna na drugiej mogły doprowadzić do pogorszenia jej parametrów.

Wiesz już, jak sprawdzić rok produkcji opony i gdzie odszukać podstawowe oznaczenia. A może zainteresuje Cię również, jak czytać rozmiar opon samochodowych? Jeśli szukasz więcej porad i informacji, sprawdź także zebrane w tym miejscu artykuły o motoryzacji.

Wiek opony – czy warto kupować używane egzemplarze?

Aby odpowiedzieć sobie na to pytanie, musimy najpierw sprecyzować czynniki, które powodują niszczenie opon samochodowych. Wśród największych zagrożeń dla ogumienia wyróżnia się promienie słoneczne. Im większa ekspozycja na słońce, tym szybsze twardnienie gumy i pogorszenie parametrów bieżnika. Opona przechowywana w mocno nasłonecznionym miejscu może stracić swoje właściwości już po kilku latach.

Kolejny czynnik wpływający na trwałość opony to temperatura. Nieużywane opony powinny być składowane w magazynach, w których panuje temperatura pokojowa. Dzięki temu zapewnimy sobie znacznie większą żywotność ogumienia. Wnętrze magazynu powinno być osłonięte przed bezpośrednim działaniem silnych promieni słonecznych. Wskazane jest również regularne wentylowanie pomieszczenia i unikanie nadmiernego zawilgocenia. Przed zakupem używanych opon, warto zwrócić uwagę na ich ułożenie. Opony nie powinny być układane jedna na drugiej, bowiem może to doprowadzić do ich deformacji. W profesjonalnych warsztatach stosuje się ustawienie pionowe, które nie wywołuje żadnych naprężeń.

Jeśli wiemy, gdzie i w jakich warunkach przechowywana była opona, możemy wstępnie określić jej używalność. Dobrze przechowywane 2 letnie opony mogą zachować takie same parametry, jak całkowicie nowe egzemplarze. Opony w wieku 3 – 4 lat również mogą być dobrym rozwiązaniem, o ile były odpowiednio przechowywane. Z pewnością warto unikać opon 6 – 8 letnich, nawet pomimo dobrego stanu bieżnika. Zbyt stara opona nie zapewnia tak dobrej przyczepności, a guma będzie miała tendencje do pękania. Dlatego warto zwracać uwagę na datę produkcji i dokładnie sprawdzić stan konkretnego egzemplarza. Przy okazji oceńmy stan bieżnika.

Warto zauważyć, że opony posiadają TWI, czyli wskaźnik zużycia. Jest to prosty sposób na ocenę stanu opony bez konieczności używania dodatkowych narzędzi. TWI to dodatkowy fragment gumy, który znajduje się na obwodzie opony. Guma oznaczeniowa powinna osiągać minimum 1,6 mm. Pozwala to na określenie wysokości bieżnika. Nowe bieżniki osiągają około 8 do 9 mm. W używanych oponach zimowych wysokość bieżnika to na ogół 4 mm (opony zimowe) oraz 3 mm (opony letnie). Wysokość oznaczenia TWI poniżej 1,6 mm świadczy o tym, że opona nie nadaje się już do użytku.

Omówiliśmy już najważniejsze kwestie związane z wiekiem opon. A może zainteresuje Cię również, ile trwa rejestracja samochodu?

ikona podziel się Przekaż dalej