Jak wykorzystać faktoring do finansowania biznesu?
Rozpoczęcie przygody z biznesem, a także jego późniejsze prowadzenie, wymaga zorganizowania niezbędnych środków finansowych. Zgromadzenie odpowiednio dużego kapitału na start, a także utrzymanie bieżącej płynności finansowej to wyzwania, z którymi mierzyć się musi każdy przedsiębiorca. Jak faktoring wspiera przedsiębiorców w finansowaniu zakupów i zarządzaniu własnymi zobowiązaniami?
Sposoby finansowania biznesu
Uruchomienie własnej działalności gospodarczej to marzenie wielu. Na ogół rozpoczęcie przygody z biznesem wiąże się jednak z koniecznością zorganizowania sporych środków finansowych. Służą one najczęściej do wynajęcia odpowiedniego lokalu, jego adaptacji, zakupu niezbędnych sprzętów, materiałów, oprogramowania itd. Finansowanie biznesów w początkowym stadium rozwoju bywa jednak kłopotliwe.
Banki niechętnie decydują się na taki krok z uwagi na wysokie ryzyko. Przedsiębiorca nie jest bowiem w stanie przedstawić historii finansowej podmiotu i tym samym udowodnić, że jego pomysł na biznes ma szansę na powodzenie. Między innymi z tego względu młodzi przedsiębiorcy najczęściej wykorzystują na starcie środki własne, a także wszelkiego rodzaju dotacje i programy wsparcia. Nieco później do źródeł finansowania dołączają również generowany przez podmiot zysk, a także nowoczesne usługi finansowe, w tym m.in. faktoring.
Korzystanie z bankowego finansowania na ogół wymaga udokumentowania historii finansowej podmiotu za ostatnie 2 lata. Możliwość taka dostępna jest tym samym głównie dla podmiotów funkcjonujących na rynku od dłuższego czasu. Kredyty i pożyczki cieszą się ogromną popularnością wśród przedsiębiorców, co nie powinno dziwić, gdyż nierzadko stanowią katalizator ich dalszego rozwoju. Warto być jednak świadomym tego, że usługi, takie jak faktoring, mogą w wielu sytuacjach stanowić ciekawą alternatywę dla kredytu.
Czym jest faktoring?
Faktoring to nowoczesna usługa finansowa, będąca doskonałym narzędziem w walce o utrzymanie bieżącej płynności finansowej. Usługa kierowana jest przede wszystkim do przedsiębiorców, którzy z różnych względów wystawiają kontrahentom faktury z odroczonym terminem płatności. Kredytowanie sprzedaży jest niewątpliwie korzystne dla kupujących, jednak sprzedającego stawia w dość trudnym położeniu. Musi on bowiem oczekiwać na należność kilka tygodni lub nawet miesięcy i jednocześnie każdego miesiąca regulować swoje zobowiązania z tytułu najmu czy, chociażby, wypłaty wynagrodzeń. Jeśli nie dysponuje niezbędnymi środkami, może sięgnąć po finansowanie bankowe lub właśnie faktoring.
Decydując się na faktoring, przedsiębiorca sprzedaje nieprzeterminowaną fakturę, wystawioną kontrahentowi z odroczonym terminem płatności, firmie faktoringowej i otrzymuje od niej niemal od ręki kwotę widniejącą na fakturze. Za natychmiastowe uzyskanie środków, zamrożonych na fakturze, ponosi określonej wysokości koszt. Co z kontrahentem? Otrzymuje on od firmy faktoringowej numer konta, na który zobowiązany jest przekazać środki wynikające z faktury.
Ile kosztuje faktoring i jakie są jego rodzaje? By poznać odpowiedź na to pytanie, warto zajrzeć na stronę NFG (https://nfg.pl/faktoring) – firmy będącej rynkowym liderem usług faktoringowych.