Rodzaje śrub samochodowych

Do wyboru mamy różne rodzaje śrub samochodowych, które dedykowane są do poszczególnych modeli aut. Istnieje kilka parametrów, według których rozróżnimy poszczególne śruby. Jednym z najczęściej spotykanych, a także najbardziej podstawowych jest średnica śruby. Średnica śruby do kół samochodowych oznaczona jest wielką literą M oraz wartością liczbową wyrażoną w milimetrach. Najczęściej spotykane średnice gwintu to: M12 oraz M14.

Kolejnym parametrem rozróżniającym konkretne rodzaje śrub samochodowych jest skok gwintu. Przy autach osobowych, skok gwintu wynosi najczęściej 1,25 lub 1,5. Zarówno średnica, jak i również skok gwintu są parametrami, które są identyczne dla felg stalowych oraz felg aluminiowych. Na wybór tego wskaźnika, znaczenie ma piasta koła. Jeżeli nie mamy możliwości sprawdzenia w żadnej tabeli, jaki skok gwintu powinna mieć śruba do alufelg, dobrym rozwiązaniem jest po prostu odkręcenie starej śruby i dokonanie pomiarów przy pomocy suwmiarki.

Warto dodać, że do felg aluminiowych możemy dopasować również dwa rodzaje śrub samochodowych. Są to śruby pływające lub śruby antykradzieżowe.  Pierwsze z nich umożliwiają wykonanie korekty do 2 mm, dzięki czemu śruby do kół samochodowych tak szybko się nie wyrabiają. Śruby antykradzieżowe do felg aluminiowych wyróżniają się innym zakończeniem, przez co nie można ich odkręcić zwykłym kluczem. Dzięki nim bezpieczeństwo felg aluminiowych przed kradzieżą będzie jeszcze wyższe.

Najlepsze promocje na akcesoria samochodowe - sprawdź je!

Należy zwrócić uwagę, że nie zawsze stosuje się śruby do kół samochodowych. W przypadku niektórych modeli zalecane są nakrętki do felg, które również jak śruby wyróżniają się średnicą oraz skokiem gwintu. W sprzedaży dostępne są oryginalne nakrętki do felg, jak i również dedykowane zamienniki. Wśród tych elementów do alufelg, wymienić możemy nakrętki kryte oraz przelotowe. Jeśli szukasz więcej porad, sprawdź także ten artykuł o zastosowaniu kluczy dynamometrycznych.

Jak dopasować śruby do kół samochodowych?

Wybierając śruby do alufelg, powinniśmy skupić się na osadzeniu. Pod tym względem wymieniamy śruby stożkowe, kuliste oraz płaskie. Śruby stożkowe, które są najpopularniejsze, pasują do alufelg, które mają stożkowe gniazda. Jednocześnie zwykle stosuje się je przy felgach aluminiowych. Do felg stalowych najczęściej stosowane są śruby kuliste. Natomiast rzadko kiedy spotykane są śruby płaskie, które stosuje się do oryginalnych felg. Oczywiście śruby stożkowe również dedykowane są do felg stalowych, o tym można przekonać się z poniższej tabeli.

Śruby do kół samochodowych różnych marek

Marka

Model

Typ felgi

Posadzenie

Średnica gwintu

Skok gwintu

Rodzaj

Alfa Romeo

Wszystkie oprócz:

Wszystkie

Stożek

M12

1,25

Śruba

159, Brera, Spider

Aluminium

Stożek

M14

1,5

Śruba

Stalowe

Kula

M14

1,5

Śruba

Audi

Wszystkie

Aluminium

Oryginalne

Kula

M14

1,5

Śruba

Aluminium uniwersalne

Stożek

M14

1,5

Śruba

Stalowe

Kula

M14

1,5

Śruba

BMW

Wszystkie oprócz:

Wszystkie

Stożek

M12

1,5

Śruba

Seria 7 (E65), X3 (E83), X5 (E53)

Wszystkie

Stożek

M14

1,5

Śruba

Seria 1 (F20, F21), Seria 3 (F30, F31), Seria 5 (F10, F11), Seria 6 (F12, F13), Seria 7 (F01, F02, F03, F04), X3 (F25), X6 (E71) tył, X5 (E70, F15), X6 (E71) przód

Wszystkie

Stożek

M14

1,25

Śruba

Chrysler

300M, Grand Voyager, Neon, PT Cruiser, Sebring, Stratus, Vision, Voyager

Wszystkie

Stożek

M12

1,5

Nakrętka

300C

Wszystkie

Stożek

M14

1,5

Nakrętka

Citroen

Wszystkie modele oprócz:

Aluminiowe oryginalne

Płaska podkładka

M12

1,25

Śruba

Aluminiowe uniwersalne

Stożek

Stalowe

Stożek

Evasion, Jumpy

Wszystkie

Stożek

M14

1,5

Śruba

Daewoo

Matiz

Wszystkie

Stożek

M12

1,25

Nakrętka

Espero, Lanos, Nexia

Wszystkie

Stożek

M12

1,5

Śruba

Kalos,Leganza, Nubira, Tacuma

Wszystkie

Stożek

M12

1,5

Nakrętka

Daihatsu

Wszystkie

Wszystkie

Stożek

M12

1,5

Nakrętka

Fiat

Wszystkie oprócz:

Wszystkie

Stożek

M12

1,25

Śruba

Croma, Grande Punto, Punto EVO, Sedici

Wszystkie

Stożek

M12

1,5

Śruba

Ulysse, Scudo

Wszystkie

Stożek

M14

1,5

Śruba

Ford

Wszystkie oprócz:

Aluminiowe oryginalne

Stożek ruchomy

M12

1,5

Nakrętka

Aluminiowe uniwersalne

Stożek

Stalowe

Stożek

Galaxy

Aluminiowe oryginalne

Kula

M14

1,5

Śruba

Aluminiowe uniwersalne

Stożek

Stalowe

Stożek

Maverick

Wszystkie

Stożek

M12

1,25

Nakrętka

Honda

Wszystkie

Aluminiowe oryginalne

Kula

M12

1,5

Nakrętka

Aluminiowe uniwersalne

Stożek

Stalowe

Kula

Hyundai

Wszystkie

Wszystkie

Stożek

M12

1,5

Nakrętka

Jaguar

Wszystkie

Wszystkie

Stożek

M12

1,5

Nakrętka

Kia

Wszystkie

Wszystkie

Stożek

M12

1,5

Nakrętka

Lancia

Dedra, Delta, Musa, Ypsilon, Kappa, Thesis

Wszystkie

Stożek

M12

1,25

Śruba

Phedra, Zeta

Wszystkie

Stożek

M14

1,5

Śruba

Lexus

Wszystkie

Aluminiowe oryginalne

Stożek

M12

1,5

Nakrętka

Aluminiowe uniwersalne

Płaska podkładka

Stalowe

Stożek

Mazda

Wszystkie

Wszystkie

Stożek

M12

1,5

Nakrętka

Mercedes

Wszystkie oprócz:

Aluminiowe oryginalne

Kula

M12

1,5

Śruba

Aluminiowe uniwersalne

Stożek

Stalowe

Kula

C140, C216, C219, R199, R230, S204, S211, W140, W163, W164, W169, W204, W211, W220, W221, W245, X164, X204, Roadster, Sprinter, Klasa V, Viano, Vito

Aluminiowe oryginalne

Kula

M14

1,5

Śruba

Aluminiowe uniwersalne

Stożek

Stalowe

Kula

Mitsubishi

Wszystkie

Aluminiowe oryginalne

Płaska podkładka

M12

1,5

Nakrętka

Aluminiowe uniwersalne

Stożek

Stalowe

Stożek

Nissan

Wszystkie oprócz:

Wszystkie

Stożek

M12

1,25

Nakrętka

Micra Typ K12, Note

Wszystkie

Stożek

M12

1,5

Śruba

Opel

Wszystkie oprócz:

Wszystkie

Stożek

M12

1,5

Śruba

Antara, Astra J

Wszystkie

Stożek

M12

1,5

Nakrętka

Insignia

Wszystkie

Stożek

M14

1,5

Nakrętka

Peugeot

Wszystkie oprócz:

Aluminiowe oryginalne

Płaska podkładka

M12

1,25

Śruba

Aluminiowe uniwersalne

Stożek

Stalowe

Stożek

806, Expert

Wszystkie

Stożek

M14

1,5

Śruba

Renault

Wszystkie oprócz:

Aluminiowe oryginalne

Stożek ruchomy

M12

1,5

Śruba

Aluminiowe uniwersalne

Stożek

Stalowe

Stożek

Espace, Scenic RX-4, VelSatis, Laguna II

Aluminiowe oryginalne

Stożek ruchomy

M14

1,5

Śruba

Aluminiowe uniwersalne

Stożek

Stalowe

Stożek

Rover

Wszystkie

Aluminiowe oryginalne

Kula

M12

1,5

Nakrętka

Aluminiowe uniwersalne

Stożek

Stalowe

Kula

Saab

Wszystkie

Wszystkie

Stożek

M12

1,5

Śruba

Seat

Wszystkie oprócz:

Aluminiowe oryginalne

Kula

M12

1,5

Śruba

Aluminiowe uniwersalne

Stożek

Stalowe

Kula

Cordoba, Ibiza, Leon, Toledo, Alhambra, Altea, Exeo

Aluminiowe oryginalne

Kula

M14

1,5

Śruba

Aluminiowe uniwersalne

Stożek

Stalowe

Kula

Smart

Forfour

Wszystkie

Stożek

M12

1,5

Nakrętka

Subaru

Wszystkie

Wszystkie

Stożek

M12

1,25

Nakrętka

Suzuki

Wszystkie oprócz:

Wszystkie

Stożek

M12

1,5

Śruba

Baleno, Ignis (typ FH), Liana, Splash Alto, Grand Vitara, Jimny, Swift, Vitara

Wszystkie

Stożek

M12

1,25

Nakrętka

Toyota

Wszystkie

Aluminiowe oryginalne

Płaska podkładka

M12

1,5

Nakrętka

Aluminiowe uniwersalne

Stożek

Stalowe

Stożek

VW

Wszystkie oprócz:

Aluminiowe oryginalne

Kula

M14

1,5

Śruba

Aluminiowe uniwersalne

Stożek

Stalowe

Kula

Volvo

Wszystkie oprócz:

Wszystkie

Stożek

M14

1,5

Śruba

850 (1993-1997), C70 (1998-2006), S70, V70 (1997-2000)

Wszystkie

Stożek

M12

1,75

Śruba

C30, C70 (2006-), S40 (2004-), V40 (2012-), V50, 740, 760, 940, 960, S90, V90, S40 (1995-2003), V40 (1996-2004)

Wszystkie

Stożek

M12

1,5

Nakrętka

W powyższym zestawieniu widzimy, jak bardzo popularne są śruby stożkowe, a także nakrętki do felg. Śruby stożkowe pasują zarówno do felg stalowych, jak i również alufelg. Istotnym wskaźnikiem przy wyborze nakrętek i śrub jest rozstaw oraz ich ilość. Takie dane, jak rozstaw śrub znajdziemy w bardziej szczegółowych tabelach. Na przykład rozstaw śrub dla Opla Insignia wynosi 5x120-67,1, a dla modeli Nissana Micra Typ K12 oraz Note, rozstaw śrub będzie wynosił już 4x100-60,1.

Momenty dokręcania śrub kluczem dynamometrycznym

Wiedząc już, jaki rozstaw śrub do alufelg jest potrzebny, a także na jaki rodzaj akcesoriów powinniśmy się zdecydować, nie możemy zapomnieć również o momencie dokręcania śrub. Jest to bardzo ważny wskaźnik, który gwarantuje bezpieczne przykręcenie nakrętek. Nie jesteśmy w stanie samodzielnie, przy użyciu ręcznych narzędzi, określić wartości siły dokręcania śrub. Dlatego warto felgi do samochodu przymocowywać przy pomocy klucza dynamometrycznego.

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Oceń
Dla 98,3% czytelników artykuł okazał się być pomocny