Klucz dynamometryczny – zastosowanie

Siła dokręcania śrub przy ręcznych narzędziach jest wskaźnikiem praktycznie niemożliwym do precyzyjnego wyczucia. Dlatego właśnie stworzono pomocne narzędzie, jakim jest klucz dynamometryczny. Dzięki niemu możemy dokładnie określić momenty dokręcenia śrub, co jest bardzo ważne ze względu na różne wymagania producentów. Moment obrotowy dla poszczególnych śrub dokładnie określa tabela dokręcania śrub kluczem dynamometrycznym.

Zachowanie precyzyjnej siły jest niezwykle ważne, szczególnie jeżeli dokręcamy śruby w aluminium lub w stalowych elementach. Klucz dynamometryczny jest narzędziem, które swoje działanie opiera na założeniu prawa Hooka. Moment obrotowy jest uzależniony od kilku czynników. Do nich zalicza się chociażby rozmiar klucza, średnica śruby, a także materiał, z jakiego została ona wykonana. W kluczu dynamometrycznym główną rolę odgrywa sprężyna, która napina się do odpowiedniego poziomu. Gdy odpowiednia siła dokręcania śrub zostanie osiągnięta, wtedy zapadka znajdująca się w kluczu, blokuje dalsze dokręcanie.

Jeżeli zdecydujemy się na korzystanie z klucza dynamometrycznego, należy pamiętać o tym, że narzędzie nie służy do odkręcania śrub. Jest to szczególnie niebezpieczne, gdy mamy do czynienia z zapieczoną śrubą. Można w ten sposób uszkodzić nie tylko śrubę, ale również koło samochodu lub inny element. Jeśli szukasz więcej porad, sprawdź także ten artykuł o zastosowaniu kluczy dynamometrycznych.

Moment obrotowy - tabela dokręcania śrub kluczem dynamometrycznym

Jak już wcześniej wspomniano, momenty dokręcania śrub są ściśle określone przez konkretnych producentów. Wszystkie wartości zawiera poniższa tabela dokręcania śrub kluczem dynamometrycznym. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie zarówno dla amatorów, jak i również profesjonalistów pracujących w zakładach mechanicznych. Należy pamiętać, iż siła dokręcania śrub będzie różniła się pomiędzy dokręcaniem elementów w aluminium oraz stali.

Tabele dokręcania śrub kluczem dynamometrycznym

Rozmiar śruby

Momenty dokręcania śrub

Gwint

Rozmiar klucza

4,8

Nm

5,8

Nm

6,8

Nm

8,8

Nm

10,9

Nm

12,9

Nm

M3

5,5

0,64

0,8

0,91

1,21

1,79

2,09

M4

7

1,48

1,83

2,09

2,78

4,09

4,79

M5

8

2,93

3,62

4,14

5,5

8,1

9,5

M6

10

5

6,2

7,1

9,5

14

16,4

M8

13

12,3

15,2

17,4

23

34

40

M10

16

24

30

34

46

67

79

M12

18

42

52

59

79

116

136

M14

21

67

83

94

127

187

219

M16

24

105

130

148

198

291

341

M18

27

145

179

205

283

402

471

M20

30

206

254

291

402

570

667

M22

34

283

350

400

552

783

917

M24

36

354

438

500

691

981

1148

M27

41

525

649

741

1022

1452

1700

M30

46

712

880

1005

1387

1969

2305

M33

50

968

1195

1366

1884

2676

3132

M36

55

1242

1534

1754

2418

3435

4020

M39

60

1614

1994

2279

3139

4463

5223

M42

65

1995

2464

2816

3872

5515

6453

M45

70

2497

3085

3525

4847

6903

8079

M48

75

3013

3722

4254

5849

8330

9748

M52

80

3882

4795

5480

7535

10731

12558

M56

85

4839

5978

6832

93943

13379

15656

M60

90

6013

7428

8490

11673

16625

19455

M64

95

7233

8935

10212

14041

19998

23402

M68

100

-

-

-

17615

24771

29725

M72

105

-

-

-

21081

29645

35575

M76

110

-

-

-

24973

35118

42141

M80

115

-

-

-

29314

41222

49467

M90

130

-

-

-

42525

59801

71761

M100

145

-

-

-

59200

83250

99900

Źródło: Katalog King Tony 2018/2019 str. 665, Technika połączeń śrubowych – Zakład Budowy Maszyn OSSA.

Tabela dokręcania śrub kluczem dynamometrycznym – kół samochodowych

Momenty dokręcania śrub kół samochodowych są najczęściej spotykaną wartością w tego typu tabelach. Wskaźnik ten jest uzależniony nie tylko od modelu samochodu i ich kół, ale również od tego, czy wkręcamy się w aluminium, czy też stal. Zazwyczaj możemy zauważyć, iż śruby wkręcane w aluminium posiadają taki sam lub zbliżony moment obrotowy. Jednak nie zapominajmy o tym, że siła dokręcania śrub kół w samochodach, musi być określona w sposób jak najbardziej precyzyjny.

Tabele dokręcania śrub kluczem dynamometrycznym

Marka

Model

Stalowe (Nm)

Aluminiowe (Nm)

Alfa Romeo

145/146, 147, Spider/GTV

83-103

83-103

155

73-90

83-102

156

98

90

166

86

86

Audi

Wszystkie modele

120

120

BMW

3(E36), 5(E34), 7(E38)

90-110

90-110

1(E87), 3(E46), 5(E39), Z3, Z8

110-130

110-130

7(E65/66), X3, X5

130-150

130-150

Chrysler

Wszystkie modele z wyłączeniem:

135

135

Jeep Wrangler

109-150

109-150

Citroen

Saxo, Berlingo

85

85

C3, C5

80-100

80-100

Xsara, Xantia, XM

90

90

Evasion, C8

100

100

Daewoo

Wszystkie modele

90

90

Daihatsu

Wszystkie modele

90-120

90-120

Fiat

Wszystkie modele z   wyłączeniem:

86

86

Stilo, Coupe

98

98

Ulysse

100

100

Ford

Wszystkie modele z wyłączeniem:

85

85

Probe

89-117

89-117

Galaxy

170

170

Windstar

115-142

115-142

Maverick

133

133

Explorer

135

135

Honda

Wszystkie modele

110

110

Hyundai

Wszystkie modele z wyłączeniem:

90-110

90-110

H1 Starex

120-140

120-140

Isuzu

Trooper

118

118

Kia

Wszystkie modele z wyłączeniem:

88-118

88-118

Magentis

90-110

90-110

Carnwal, Sportage

88-108

88-108

Lancia

Y, Delta

86

86

Lybra

83

103

Kappa, Thesis

98

98

Zeta, Phedra

100

100

Land Rover

Freelander

115

115

Defender

100-120

Discovery, 0 Rover (02

ikona podziel się Przekaż dalej