Montaż progów zwalniających: jaki model wybrać?
Progi zwalniające, jeśli są prawidłowo dobrane i zainstalowane, stanowią jeden z najskuteczniejszych sposobów spowolnienia ruchu. Z definicji mają pozwalać na bezpieczne przejechanie nawet z większą prędkością od zalecanej, ale powodować przy tym dyskomfort na tyle duży, aby kierowcy zdjęli nogę z gazu. Który model progu najlepiej się w tym sprawdza?
Kryteria formalne
Progi zwalniające (sprawdź na: https://dla-przemyslu.pl/45-progi-zwalniajace) są obłożone pewnymi wymaganiami formalnymi. Nie mogą na przykład być wyższe niż 10 centymetrów, a tworzywo, z którego są wykonane, nie może narażać pojazdów na uszkodzenia. Istnieją też dodatkowe wymagania co do kątów najazdu, ale kupując próg zwalniający u sprawdzonego dostawcy, można bezpiecznie założyć, że i one będą spełnione.
Stosowanie kryteriów normatywnych pozwala podzielić progi na najazdowe i podrzutowe. Te ostatnie wymuszają większe spowolnienie, ponieważ przejazd nad nimi jest jeszcze mniej wygodny, natomiast w praktyce granica między oboma tymi typami niekoniecznie jest ostra i czasem trudno użyć tylko i wyłącznie typu jako kryterium wyboru.
Wymagania praktyczne względem progów zwalniających
Spełnienie wymagań normatywnych można pozostawić w gestii producenta – wybierając sprawdzonego dostawcę, nie trzeba martwić się o spełnienie norm. Pozostaje jeszcze wybrać właściwy model, a to wymaga zastosowania dodatkowych kryteriów praktycznych.
Widoczność. Próg zwalniający musi być co do zasady oznakowany, a także sam powinien być dobrze widoczny. W przypadku progów podrzutowych zwykle stosuje się naprzemiennie modułu żółte i czarne, a wyspy najazdowe najczęściej są czerwone, znakowane serią dłuższych i krótszych linii równoległych do kierunku jazdy na krawędzi najazdu. Można zdecydować się też na zakup progów zwalniających z dodatkowymi elementami odblaskowymi, aby poprawić widoczność przeszkody.
Stabilność mocowania. Standardem są mocowania modułów za pomocą kołków rozporowych do podłoża, natomiast dla większej stabilności można zdecydować się na zakup progów, których kolejne moduły zazębiają się ze sobą, co utrudnia ich niezależne przesunięcie nawet wtedy, kiedy mocowanie zostanie uszkodzone lub zerwane.
Wzór powierzchni. Progi zwalniające wykonane są najczęściej z kompozytów zapewniających wystarczające tarcie, by pojazd nie zrywał przyczepności, ale są też wykończone dość dowolnymi żłobieniami. Przeważnie nie jest to istotne kryterium wyboru, natomiast poszczególne warianty mogą się od siebie różnić tempem odprowadzania zanieczyszczeń z powierzchni, co może mieć znaczenie, jeśli dana droga jest utrzymywana w odmienny sposób – na przykład nie jest odśnieżana zimą i celem ma być szybsze odprowadzenie zalegającego śniegu.
Oczywiście istotnym kryterium jest też cena, ale w praktyce progi zwalniające są relatywnie tanie, więc nie dziwi fakt, że często są stosowane jako podstawowy środek wymuszający na kierowcach redukcję prędkości.
artykuł sponsorowane