Napędy do bram automatycznych i garażowych – wybierz świadomie

Brama garażowa z napędem czy brama wjazdowa na posesję to przede wszystkim duży komfort i wygoda. Możliwość sterowania napędem do bramy bezpośrednio z wnętrza samochodu w pochmurny deszczowy dzień to prawdziwy luksus, który jednak trochę kosztuje. Automatyka do bram jest bez wątpienia inwestycją na przyszłość i warto zebrać potrzebne fundusze, aby ją nabyć. Tym bardziej, że ręczne otwieranie skrzydeł garażu, bramy segmentowej czy bramy przesuwnej może przysporzyć problemu, gdyż wymaga użycia pewnej siły fizycznej.

Chcesz zobaczyć, ile kosztują różne rodzaje bram garażowych? Skorzystaj z kalkulatora bram garażowych! A koszty bram przesuwnych możesz sprawdzić na kalkulatorze zagospodarowania ogrodu.

Ocena: 5,0/5 (głosów 1)

Brama wjazdowa z napędem

Jakie napędy do bram garażowych i wjazdowych są godne zainteresowania?

Najlepszym rozwiązaniem jest zakup napędu razem z bramą. Dzięki temu nabywamy produkty, który fabrycznie pasują do siebie. Jednak wielu klientów dopiero po jakimś czasie używania tradycyjnej bramy decydują się na zainstalowanie napędu. 

Garaż w kosztorysie inwestora zajmuje często jedno z ostatnich miejsc – ważniejsze od jego wykończenia jest odpowiednie wyposażenie części mieszkalnej. Podobnie z ogrodzeniem – przy braku odpowiednich środków finansowych wielu inwestorów zdecyduje się zakupić tanie ogrodzenie i niedrogą bramę wjazdową. Mało kto myśli wtedy o perspektywie montażu wygodnego napędu do bramy przesuwnej.

Napędy do bram przesuwnych – na co zwrócić szczególną uwagę przy wyborze?

Mechanizm napędu posiada kilka charakterystycznych parametrów, takich jak siła ciągu i prędkość przesuwu. Dodatkowo również warto sprawdzić po czym porusza się wózek jezdny, na łańcuchu czy pasku zębatym. Ważny jest także zakres częstotliwości sterowania mechanizmem.

Tak więc przy wyborze napędu musimy zwrócić uwagę na:

Prędkość przesuwu bramy - najbardziej standardowa to 12 cm/s. Istnieją także nieco szybsze mechanizmy, ale podana powyżej wartość jest najbardziej optymalną i bezpieczną do codziennego użytkowania.

Siła ciągu – tutaj ważne jest jej dokładne dopasowanie do ciężaru bramy. W przypadku lekkich bram spotykamy się z wartością siły równej ok 400 N, ale dostępne są także takie o 1200 N, przeznaczone do bram o bardzo dużej masie.

Częstotliwości sterowania – w przypadku tego parametru, należy być bardzo ostrożnym i najlepiej dokonać wyboru bramy o częstotliwości 433, 92 MHz. Inne parametry częstotliwości mogą zakłócać sterowanie bramy i doprowadzać do jej nieuzasadnionego otwarcia, np. za pomocą CB-radia. Aby tego uniknąć producenci wyposażają piloty w kody bezpieczeństwa, które można użyć tylko raz.

 Zakres temperatury pracy – tu warto zwrócić uwagę zwłaszcza na dolną wartość skali. Standardowe napędy mają zakres pracy od -20oC do +55oC. O ile górna wartość w naszej strefie klimatycznej może się zdarzyć praktycznie tylko po nagrzaniu w pełnym słońcu, to temperatury poniżej -20oC zdarzają się praktycznie każdej zimy. Oczywiście osiągnięcie takiej temperatury nie blokuje automatycznie napędu do bramy, ale producent nie gwarantuje ich niezawodności w takich warunkach. Oczywiście problem ten praktycznie nigdy nie wystąpi w wypadku napędu do bramy garażowej.

Warto również wspomnieć, że zdecydowanie wygodniejszym rozwiązaniem jest wybór wózka przesuwanego na pasku zębatym, a nie na łańcuchu. Brama działa ciszej i nie wymaga smarowania.

Automatyka do bram garażowych

Decydując się na dokupienie napędu do zainstalowanej już bramy garażowej, należy bezwzględnie sprawdzić, czy ten będzie z nią kompatybilny. W przypadku bram garażowych:

1. Bramy segmentowe górne dostosowane są wszystkich rodzajów napędów.

2. Bramy segmentowe boczne – napęd montowany nad nadprożem otworu lub na ścianie bocznej. Taki napęd charakteryzuje się większą siłą ciągnięcia i pchania, a także wyposażony jest w dodatkowe ramię, które umożliwia otwarcie drzwi bramy na bok.

3. Bramy uchylne – w tym przypadku dobrym rozwiązaniem jest każdy rodzaj napędu, który odznacza się odpowiednią mocą. Istnieje dedykowany napęd do bram uchylnych, montowany na skrzydle bramy.

4. Bramy rozwieralne typu wrota – w tym przypadku najtrudniej będzie dopasować napęd, choć jest to teoretycznie możliwe. Ważne jednak, aby szerokość garażu nie przekraczała 2,8 metra. Wówczas montuje się specjalne ramiona, które pchają lub ciągną drzwi garażowe. Istnieje możliwość zamontowania napędu przeznaczonego dla bram wjazdowych ogrodzeń, jednak trzeba mieć na uwadze, że drzwi garażu nigdy nie otworzą się na całą szerokość. W przypadku dopasowywania napędu do tradycyjnego typu bram, poleca się skorzystać z profesjonalnej pomocy fachowców, a także ekipy montażowej. Samodzielny montaż automatyki może być bardzo trudny.

Elementy napędu bramy  garażowej automatycznej:

  • szyna jezdna – o długości od 250 cm do 400 cm. Mocowana jest do sufitu.
  • głowica – umieszczana na końcu szyny jednej. Głowica to puszka, w której mieszczą się: silnik o napięciu 12 lub 24 V, centrala sterująca oraz transformator.
  • łańcuch, element przeniesienia napędu, cięgno łączące element napędowy z bramą.

Aby było możliwe zamontowanie napędu do garażu, należy posiadać garaż o odpowiedniej głębokości, a także nadproże o wysokości 30-35 cm dla zamontowania głowicy napędu.

Koszty napędów do bram garażowych

1. Brama garażowa firmy Hörmann (2,5 x 2,125 m), segmentowa. Garaż w bryle budynku, brak dodatkowego wejścia. Biała, aluminiowa. Płaszcz z paneli gr. 42/22 mm, wypełnionych pianką poliuretanową; 2236 zł.

  • Napęd ProMatic - siła ciągu 650 N, prędkość otwierania 14 cm/s, w cenie nadajnik 5-kanałowy HS 5 BS z funkcją odczytu położenia bramy, mechanizm automatycznego ryglowania bramy w szynie napędu: 1020 zł.
  • Rozłączanie napędu – element wysprzęglający 110 zł.
  • Montaż 700 zł.
  • Suma kosztów materiałów i robocizny brutto (VAT 8%) 4283,28 zł.
  • Koszt dodatkowej okleiny kolorowej ok. 400 zł.

2. Brama garażowa firmy Krispol (2,5 x 2,125 m), segmentowa. Garaż w bryle budynku, brak dodatkowego wejścia. Kolor jasnoszary. Płaszcz z paneli gr. 40 mm, wypełnionych pianką poliuretanową: 2642 zł.

  • Napęd NICE SPIN21 z wbudowanym radioodbiornikiem FLOR: siła ciągu 650 N, prędkość otwierania od 14 do 20 cm/s, w cenie centrala sterująca Bluebus, pilot 2-kanałowy FLO2R, system wykrywania przeszkody (zabezpieczenie przeciążeniowe), wysprzęglanie od wewnątrz: 729 zł.
  • Rozłączanie napędu – Special 304 AWO.MR.00:  3125 zł.
  • Robocizna: 700 zł.
  • Suma kosztów materiałów i robocizny brutto (VAT 8%): 4531,68 zł.
  • Dopłata do koloru złotego ok. 50 zł.

3. Brama garażowa firmy Nice (2,5 x 2,125 m), segmentowa górna. Garaż w bryle budynku, brak dodatkowego wejścia. Kolor brąz sepia. Brama segmentowa górna Nice Classic Silk, płaszcz z paneli gr. 40 mm, wypełnionych pianką poliuretanową.

  • Napęd Shel 75 z wbudowanym radioodbiornikiem FLOR: siła ciągu 750 N, prędkość otwierania od 8 do 14 cm/s, w cenie centrala sterująca OGA0, pilot 4-kanałowy FLO4R - 2 szt.
  • System wykrywania przeszkody (zabezpieczenie przeciążeniowe), wysprzęglanie od wewnątrz: 3120 zł.
  • Wysprzęglanie awaryjne z zewnątrz SBLO 500: 80 zł.
  • Robocizna: 700 zł.
  • Suma kosztów materiałów i robocizny brutto (VAT 8%): 4212,00 zł.
  • Kolor złoty ok. 400 zł.

4. Brama garażowa firmy Normstahl (2,5 x 2,125 m), segmentowa górna. Garaż w bryle budynku, brak dodatkowego wejścia. Kolor złoty dąb. Płaszcz z paneli gr. 42 mm, wypełnionych pianką poliuretanową.

  • Napęd Magic 600 Normstahl: siła ciągu 600 N, prędkość otwierania 28 cm/s; w cenie dwa piloty (4- oraz 2-kanałowy), awaryjne wyprzęglanie od wewnątrz: 3370 zł.
  • Klamka zewnętrzną z zamkiem do awaryjnego wysprzęglenia i ryglem bocznym (aktywne ryglowanie): 295 zł.
  • Robocizna: 700 zł.
  • Suma kosztów materiałów i robocizny brutto (VAT 8%): 4714,20 zł.
  • Kolor jasno szary ok. 300 zł.

5. Brama garażowa firmy Wiśniowski (2,5 x 2,125 m), segmentowa górna. Garaż w bryle budynku, brak dodatkowego wejścia. Kolor brąz. Płaszcz z paneli gr. 40 mm, wypełnionych pianką poliuretanową: w cenie zabezpieczenie przed przytrzaśnięciem palców.

  • Napęd Optimum 600: w cenie zabezpieczenie przeciążeniowe, nadajnik 4-kanałowy 4GO czarny: 3030 zł.
  • Rozblokowanie napędu z zewnątrz: 95 zł.
  • Automatyczne ryglowanie z zamkiem (dodatkowe zabezpieczenie przed podważeniem): 230 zł.
  • Robocizna: 700 zł.
  • Suma kosztów materiałów i robocizny brutto (VAT 8%): 4379,40 zł.
  • Kolor złoty lub dąb ok. 500 zł.

Koszty zakupu bramy garażowej z napędem nie są niskie, ale jej funkcjonalność i wygoda użytkowania są bardzo wysokie. Dlatego napędy do bram, zarówno przesuwnych jak i garażowych są obecnie bardzo popularnym wśród klientów produktem.

, aktualizacja 9 kwietnia 2017
Zaloguj się aby dodać komentarz

Zaloguj


Jeżeli jeszcze nie masz konta, zarejestruj się bezpłatnie.
Znajdź firmę budowlaną
Ta strona korzysta z plików cookies.

Więcej informacji znajdziesz w polityce cookies.


Zamknij