„Nie polecam poważnym wykonawcom! Serwis usuwa negatywne opinie. Nie płaczcie za punkty kartą, bo później mogą robić co chcą z Waszymi pieniędzmi. Płacisz za większy zasięg, ale nie ma gwarancji, że dostaniesz więcej zleceń, a później jeszcze płać za kontakty.” – takie oto są opinie na temat jednego z serwisów w Polsce do wyszukania fachowca. >

„*Ten serwis* to ściema. Dostałem kontakty do fejkowych klientów. Kupiłem za punkty dane kontaktowe do klienta, nikt nie odbiera i nie odpisuje. W ciągu dnia kilkakrotnie dostaję telefony od serwisu, nękają, żeby kupić punkty”.

 Jestem ślusarzem z 20-letnim stażem, sam nieraz współpracowałem z niektórymi z tych serwisów. Przeprowadziłem badanie, w którym porównałem 3 serwisy do znalezienia Fachowca. Z tego artykułu dowiesz się, jak działają serwisy do pozyskiwania klientów, jakie są między nimi różnice i będziesz mógł zdecydować, który z nich jest najlepszy dla Ciebie.

Rejestracja - założenie konta Wykonawcy w serwisie

Rejestracja - założenie konta Wykonawcy w serwisie
Rejestracja - założenie konta Wykonawcy w serwisie

Jeżeli chodzi o wygodę rejestracji, to w dwóch przypadkach oceniłem ją negatywnie, z powodu problemów z dotarciem maili które po prostu nie docierały. Sprawdziłem w przypadku rejestracji kilku użytkowników i wykorzystaniu kilku adresów, ale problem pozostawał. Trzeba było kontaktować się w sprawie wsparcia, aby pomogli rozwiązać usterkę. Jeżeli chodzi o Otomistrz, SMS z kodem autoryzacji dotarł mniej niż na minutę.

Szczegółowa informacja o serwisie na stronie głównej przekazuje informację na temat tego, jak działa serwis, jaki jest algorytm działań, jakie są warunki współpracy. Na stronie Konkurenta 1 brak jakichkolwiek szczegółowych informacji, a na stronie Konkurenta 2 - jedynie wezwanie do założenia konta.

Na Otomistrz sytuacja wygląda następująco - na stronie głównej jest pole specjalnie dla fachowców. To znaczy, że zanim się zarejestrujemy, możemy się dowiedzieć o działaniu serwisu bez dodatkowego wysiłku poszukiwania informacji.

Otóż, po udanej rejestracji od razu odpaliłem ustawienia, a w nich powiadomienia. Przyjrzyjmy się, jak serwis będzie się z nami kontaktować:

Powiadomienia - jak Wykonawca dostaje informacje o nowych zleceniach

Powiadomienia - jak Wykonawca dostaje informacje o nowych zleceniach
Powiadomienia - jak Wykonawca dostaje informacje o nowych zleceniach

Brak możliwości dostawania powiadomień SMS skutkuje minusem w naszej tabelce. Nie zawsze siedzimy przy komputerze, aby natychmiast dostawać e-maile. Możemy nie być zalogowani na naszą pocztę elektroniczną w telefonie, albo po prostu może nie być zasięgu. SMS natomiast dostaniemy w każdym przypadku, nawet jeżeli mamy starszy model telefonu, który nie obsługuje poczty elektronicznej. Zawsze jest lepiej, gdy mamy kilka kanałów do komunikacji, a nie jeden, który musi spełnić wiele warunków, abyś mógł dowiedzieć się, że ktoś potrzebuje Twojej pomocy.

Brakiem aplikacji wyróżnia się Otomistrz w odróżnieniu od dwóch pozostałych serwisów. Nie zauważyłem jednak dużej różnicy, bo strona w przeglądarce działa sprawnie z telefonu, ale także nie zajmuje pamięci systemowej, a wszystkie wiadomości dostawałem przez SMS.

Takie serwisy oferują szereg płatnych funkcji, o których dowiesz się raczej już po rejestracji. Ale zanim przejdziemy do funkcji płatnych, zobaczmy, jakie są podstawowe funkcje, za które nie trzeba płacić.

Bezpłatne funkcje - co dostaniesz na start

Bezpłatne funkcje - co dostaniesz na start
Bezpłatne funkcje - co dostaniesz na start

Bezpłatne funkcje oznaczają szereg możliwości w serwisie króte są dostępne od razu po rejestracji i nie wymagają żadnych opłat dodatkowych.

Możemy bezpłatnie założyć swój profil, który będzie naszą wizytówką, wypełnić go: dodać zdjęcie profilowe, informacje o sobie. Także istnieje możliwość zaznaczenia kilku kategorii, na przykład, jeżeli umiesz montować sufity napinane dla użytkowników Otomistrz, możesz dostawać  klientów z obu kategorii. Maksymalna ilość kategorii, w których możesz pracować, wynosi 6.

W wersji podstawowej także będziesz mógł dostawać zlecenia, ale nie będziesz mógł się skontantować ze zleceniodawcą, więc ta funkcja służy raczej jako stymulacja do wykupienia jednej z taryf premium. Właśnie o nich mowa będzie dalej.

Plany taryfowe - za co płacisz?

Plany taryfowe - za co płacisz?
Plany taryfowe - za co płacisz?

Mamy do czynienia z trzema różnymi systemami opłat, ale główna zasada jest ta sama: żeby kontaktować się z klientami i zarabiać, należy wydawać na to pewną ilość punktów. Punkty kupuje się za realne pieniądze. W przypadku Konkurenta 1 i Konkurenta 2, nie ma stałej ceny za otwarcie kontaktu klienta - ona zależy od kilku czynników i maksymalna cena może wynosić 10 punktów. Możecie teraz przeliczyć to na złote: 15 i aż 79 złotych odpowiednio. Otomistrz oferuje najniższą cenę, gdyż koszt otwarcia kontaktu jest stały: 2 punkty, czyli tokeny. To oznacza, że koszt otwarcia jednego kontaktu wynosi tylko 2,50 zł. Także Konkurent 1 ma bardzo rozbudowany system płatności, dodatkowo płacić trzeba praktycznie za wszystko - za większy zasięg, taryfę premium, stronę premium, jest także kilka pakietów z punktami.

Musiałem niejednokrotnie kontaktować się z obsługą, i o tym, jak to było, dowiecie się z następnej części:

Obsługa - jak odbywa się kontakt ze wsparciem
Obsługa - jak odbywa się kontakt ze wsparciem

Od razu po rejestracji zacząłem dostawać wręcz niewiarygodną ilość telefonów. Użytkownicy serwisu dzwonili, pytali się, czemu nie odpowiadam na zlecenia, które się pojawiły dosłownie po rejestracji, kiedy jeszcze nie napisałem żadnych informacji o sobie, nie dodałem zdjęcia. Zdarzało się, że mówiłem, że nie mogę rozmawiać, bo jestem u klienta i pracuję. Użytkownicy dopytywali kiedy mogą oddzwonić. Po informacji kiedy jestem dostępny dzwonili ponownie w niedogodnym czasie… Także cały czas namawial żeby dokupić punkty, a jak odmawiałem, to jeszcze bardziej nalegali. Zadzwoniłem do Otomistrz, bo chciałem się upewnić, że z klientami się kontaktują żywe osoby, a nie robot, i właśnie tak i było. Obsługę oceniam na plus.

Pozostałe kilka kwestii nie przydzieliłem do żadnej z kategorii, więc przeczytacie o tym poniżej.

Inne - ważne rzeczy, o których nie było mowy wcześniej

Inne - ważne rzeczy, o których nie było mowy wcześniej
Inne - ważne rzeczy, o których nie było mowy wcześniej

Zaczniemy od automatycznego doładowania środków. Konkurent 2 wprowadził opcję automatycznego doładowania salda, które miało być na plus dla Wykonawców aby mogli śledzić, ile mają punktów. Okazało się, że to dało możliwość serwisowi pobrania pieniędzy według własnego uznania bez żadnego wyjaśnienia i możliwości zwrotu środków.

Jeżeli chodzi o negatywne opinie. W przypadku Konkurenta 1 i 2 zostają one usuwane z serwisów partnerskich i z własnej strony internetowej. Natomiast można znaleźć sporo negatywnych opinii na stronach, które nie podlegają kontroli tych serwisów i gdzie opinie są prawdziwe. Na stronie Otomistrz i serwisach do zostawiania opinii widziałem kilka negatywnych opinii o nich, ale to się zdarza.

Fałszywi klienci to odrębny temat. Jak wspominałem natychmiast po rejestracji w serwisach Konkurenta 1 i 2 dostawałem zlecenia. Klienci prawdopodobnie byli fałszywi, bo nie było numeru telefonu, a jeżeli był, to właściciel numeru nie odbirał a także nie odpisywał..

Na Otomistrz nie od razu zacząłem dostawać zlecenia, kontaktowałem się z tego powodu z obsługą. Powiedzieli, że serwis jest nowy i rozwija się w tej chwili, a więc czasem może się tak zdarzyć, że na zlecenia trzeba będzie poczekać. Tak było. Ale przynajmniej te zlecenia, które dostawałem, były prawdziwe.

Wyniki

Otóż, przebadałem 3 serwisy pod względem najważniejszych z punktu widzenia Fachowca aspektów. Wygląda na to, że rzeczywiście warto zwrócić uwagę na młode serwisy, które dopiero weszły na rynek, gdyż oferują niższe ceny i lepsze umowy współpracy. Można też zdywersyfikować potencjalne ryzyko utraty pieniędzy i czasu, współpracując z kilkoma serwisami jednocześnie. Pamiętajcie tylko o zasadach bezpieczeństwa - uważajcie, czy punkty nie są spisywane automatycznie i nie dajcie się nabrać podczas rozmowy z obsługą, namawiającą na ciągle doładowywanie konta.
Zostań Wykonawcą na Otomistrz i zarabiaj bezpiecznie na tym, co lubisz i umiesz.

Artykuł sponsorowany

Czy ten artykuł był dla Ciebie pomocny?
Oceń
Dla 100,0% czytelników artykuł okazał się być pomocny