Sprzedaż faktur – sposób na uniknięcie zatorów płatniczych w branży budowlanej

Polskie firmy często borykają się z zatorami płatniczymi, a w branży budowlanej opóźnienia w regulowaniu faktur przekraczają nawet 3 miesiące. Jednym ze skutecznych sposobów wyeliminowania długiego czasu oczekiwania na płatność jest sprzedaż faktur. Kto oferuje taką usługę i na czym ona polega?

Ocena: 0,0/5 (głosów 0)

Sprzedaż faktur

Branża budowlana – zatory płatnicze to codzienność

Z raportu „Portfel należności polskich przedsiębiorstw” przygotowanego przez Konferencję Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce i Krajowy Rejestr Długów Biura Informacji Gospodarczej SA wynika, że w III kwartale 2017 r. aż 85% polskich firm miało problem z odzyskaniem należności za dostarczone towary lub zrealizowane usługi od kontrahentów lub klientów. Od lat ze szczególnymi trudnościami boryka się branża budowlana – w Krajowym Rejestrze Długów widnieje aktualnie niemal 61 tys. firm, które łącznie zalegają z zapłatą faktur na kwotę ponad 2,21 mld zł.

Zatory płatnicze są szczególnie groźne dla niewielkich przedsiębiorstw, które nie posiadają oszczędności i tym samym nie są w stanie finansować np. zakupu materiałów czy wynagrodzeń. Gdy liczba przeterminowanych faktur wzrasta, przedsiębiorcy zaczynają mieć problem z bieżącym rozliczaniem się ze swoimi podwykonawcami.

Skoro zatory płatnicze są groźne i mogą doprowadzić nawet dobrze prosperujące przedsiębiorstwo na skraj bankructwa, to pojawia się pytanie, jak temu zapobiec. Jednym ze sposobów jest sprzedaż faktur (czytaj więcej). W wyniku takiej czynności przedsiębiorca otrzymuje pieniądze na firmowe konto od razu, bez konieczności czekania tygodniami czy miesiącami.

Sprzedaż faktur to sposób na zadbanie o płynność finansową firmy

Faktoring nie jest już usługą, z której korzystają jedynie średnie i duże firmy – coraz częściej płynące z niego profity dostrzegają mikro- i małe przedsiębiorstwa. Po sprzedaży faktur, pieniądze na firmowym rachunku bankowym mogą pojawić się już następnego dnia. Bieżący dostęp do środków finansowych ułatwia planowanie wydatków, pozwala też budować obraz rzetelnego kontrahenta lub klienta. Z uwagi na rosnące zadłużenie podmiotów działających w branży budowlanej ma to ogromne znaczenie. Regulując płatności w terminach, przedsiębiorca otrzyma kredyt zaufania.

Gdzie sprzedać faktury? Podmioty działające w branży budowlanej zasadniczo są w gorszej sytuacji, gdy mowa o wyborze faktora. Z uwagi na specyfikę tej branży, np. obecność kaucji gwarancyjnych, nie każdy faktor jest zainteresowany nabyciem faktur wystawionych na roboty budowlane. Nie oznacza to jednak, że firmy budowlane nie mogą skorzystać z korzystnych rozwiązań.

Jedną z firm specjalizujących się w finansowaniu mikroprzedsiębiorstw i podmiotów z sektora MŚP jest Pragma. Ponad 20 lat obecności na polskim rynku pozwoliło jej pracownikom dobrze poznać oczekiwania przedsiębiorców. – Aby sprzedaż faktur odbywała się sprawnie, zdecydowaliśmy się stworzyć system informatyczny. Za jego pośrednictwem zainteresowani przedsiębiorcy, również z branży budowlanej, mogą łatwo sprzedać wybrane faktury. Szybka weryfikacja, proste zasady współpracy, a także elastyczne rozwiązania – wszystko to przemawia za tym, aby wystawione faktury sprzedać właśnie nam – mówi przedstawiciel firmy Pragma.

Stała współpraca lub sprzedaż pojedynczych faktur

Niewielkie firmy budowlane najczęściej wykonują zlecenia jako podwykonawcy, pracując dla różnych podmiotów z branży. To również przekłada się na ilość wystawionych faktur. Tym małym firmom podpisanie długoterminowej umowy z faktorem nie zawsze się opłaca. Zauważając potrzeby takich przedsiębiorców, Pragma zaproponowała rozwiązanie w postaci nanofaktoringu. To usługa polegająca na wykupie pojedynczych faktur. Klient, czyli przedsiębiorca, może z niej skorzystać według własnego zapotrzebowania. Elastyczność to jednak nie wszystko – usługa jest dostępna 7 dni w tygodniu, przez 24 godziny na dobę.

Jak wygląda oferta dla firm, które mają większe zapotrzebowanie, gdy mowa o sprzedaży faktur? Pragma proponuje mikrofaktoring, w ramach którego może sfinansować faktury o wartości nawet 250 tys. zł. Kwota wyraźnie wyróżnia się wśród ofert innych faktorów, którzy najczęściej proponują finansowanie do 50 tys. zł.

Faktoring – nie stracisz, ale zyskasz

Wielu przedsiębiorców zupełnie niesłusznie obawia się faktoringu. Najczęściej pojawia się pytanie, czy obecność faktora nie pogorszy relacji między przedsiębiorcą a klientem. Nie ma takiej możliwości, bo firmom zajmujących się faktoringiem również zależy na stałych współpracach.

Możliwość dopełnienia wszelkich formalności przez internet, opłaty w rozsądnych wysokościach i przede wszystkim stałe zasilenia rachunku firmowego – to główne atuty rozwiązania w postaci faktoringu. Co więcej, aby z niego skorzystać, wcale nie trzeba podpisywać długoletnich umów. Faktoring jest zatem sposobem na utrzymanie płynności finansowej w każdej, niezależnie od wielkości, firmie.

artykuł zewnętrzny

, aktualizacja 23 listopada 2017
Zaloguj się aby dodać komentarz

Zaloguj


Jeżeli jeszcze nie masz konta, zarejestruj się bezpłatnie.
Ta strona korzysta z plików cookies.

Więcej informacji znajdziesz w polityce cookies.


Zamknij