Work or not: Opinie o pracodawcy w branży mieszkaniowej mają znaczenie dla zamawiających?
Czy opinie o pracodawcy w branży mieszkaniowej mają znaczenie dla zamawiających? Jakie nastroje towarzyszą kupującym domy i remontującym mieszkania? Sprawdzamy z Work or Not!
Branża mieszkaniowa w pierwszej połowie 2022 roku odnotowała w Polsce przyjazne wzrosty. Wtedy nikt się nie przejmował i nie martwił brakiem zamówień, czy nieco dłuższym oczekiwaniem na materiały budowlane. Niestety, dla firm realizujących budowy oraz wykończenia domów i mieszkań skończyła się już dobra koniunktura. Nastroje społeczne i sytuacja gospodarcza kraju sprawia, że większość indywidualnych odbiorców, jak i większych inwestorów zamyka swoje portfele. Jak to się odbije na branży? Czy opinie o pracodawcy zaczną mieć znaczenie? Rozmawiamy z ekspertem portalu Work or not.
Branża budowlana w Polsce 2022-2023 - perspektywy
Wysokie koszty materiałów budowlanych, zwiększająca się inflacja, podwyżki stóp procentowych oraz spowolnienie gospodarcze to zjawiska, z którymi w 2022 roku musi mierzyć się branża budowlana. Nie mają lekko inwestorzy, „detalicznych” zamawiających i samych firm, które działają w tym sektorze. – Zauważa ekspert Work or Not.
Perspektywy na kolejny rok wg Obserwatora Gospodarczego są złe. Spada liczba zamówień dużych i mniejszych inwestycji, brakuje materiałów niezbędnych do ich realizacji. Zarówno wskaźniki GUS, jak i Dużego Indeksu Koniunktury Budowlanej są ujemne. Wartości te są tak niskie, jak nie były od 2012 roku. Według jesiennego raportu Spectis “Rynek budowlany w Polsce 2022-2029” szanse na zmianę koniunktury w 2023 roku ma jedynie budownictwo niemieszkaniowe. Prowadzi to do wniosku, że firmy zajmujące się budową i wykończeniem domów oraz mieszkań będą pod szczególną lupą zamawiających.
Koszty utrzymania domu
Polacy zaciskają pasa i coraz dokładniej sprawdzają każdą wydaną złotówkę. Rok 2022 nie jest przychylny. Wzrastająca z miesiąca na miesiąc inflacja sprawia, że szczególnie nad większymi i poważniejszymi inwestycjami zastanawiamy się dłużej. Mimo iż z pracą zdecydowana większość Polaków nie ma problemu (jedne z najniższych wskaźników bezrobocia od 30 lat – przyp. red.). Według badań Eurostatu z sierpnia 2022 roku koszty utrzymania domu w Polsce wzrosły aż o 23%.
Pozostawanie w kryzysie sprawia, że w porównaniu do poprzedniego roku uzyskujemy tak dużą różnicę. Gwałtowne wzrosty cen opału (ok. 200% wzrostu), gazu ziemnego (ok. 38%), energii elektrycznej (ok. 40%), czy usług związanych z wywozem śmieci, czy dostarczaniem wody wpływają na nasze portfele. Badanie Eurostatu dobitnie unaocznia to, co Polacy zauważają w domowym budżecie każdego dnia – pustki. Nic dziwnego, że z wyborem swojego „własnego M” zastanawiamy się dłużej i dokładniej analizujemy sytuację.
Kto decyduje się na usługi mieszkaniowe?
Trzeba stwierdzić, że na usługi mieszkaniowe zdecydowani są ci, którym do końca budów i wykończenia domy zostało już bardzo niewiele. Są to osoby, które już wzięły kredyt i nie mogą się z niego wycofać. Lub w mniejszej części obywatele, którzy sprzedali już poprzednie mieszkanie, aby wybudować wymarzony dom. – Stwierdza przedstawiciel portalu Work or Not. Osoby, które podejmują nowe inwestycje budowlane, mają na to ochotę, ale przede wszystkim odpowiednie środki finansowe.
Taka sytuacja sprawia, że nowe zamówienia pochodzą od zdecydowanie wymagających zamawiających. Nie tylko mają środki finansowe na swoje potrzeby, ale także do ich dyspozycji pozostaje wielu wykonawców, którzy prawdopodobnie nie będą mieli zbyt wiele prac do wykonania. Inwestor, który ma pieniądze i rynek z taką koniunkturą będzie dążył do zrealizowania własnego interesu. Będzie więc szukał najlepszych z najlepszych i wykorzysta do tego wszelkie dostępne środki.
Opinie o pracodawcy mają znaczenie?
Wielu właścicieli firm może nie zdawać sobie z tego sprawy, ale w Internecie istnieje wiele serwisów z opiniami o pracodawcy, takich jak Work or Not. Pracownicy dzielą się w nim swoim zdaniem o współpracy z przedsiębiorstwem i są w swoich ocenach bardzo szczerzy. – Zauważa przedstawiciel Work or Not. Z platformy najczęściej korzystają potencjalni pracownicy, którzy chcą dowiedzieć się, czy warto zatrudnić się w danej firmie. Jednak opinie o pracodawcy widzą wszyscy, nie tylko rekrutujący.
Dlaczego to może być tak istotne? Wyobraźmy sobie sytuację, w której właściciel firmy nie wypłaca pracownikom wynagrodzenia tygodniami. Czy chcemy zainwestować w takiego pracodawcę? Skoro jest niesłowny wobec swoich podwładnych, nie możemy być pewni, że wobec nas będzie. Wolimy więc postawić na pracodawcę, który cieszy się dobrą opinią, szczególnie wśród swoich pracowników. To w końcu oni mają najwięcej kontaktów z kierownictwem i dostrzegają fakty często niedostrzegalne dla właścicieli budów i mieszkań.
Znane są w historii przypadki, gdzie firma traciła dziesiątki tysięcy na giełdzie, gdy na jej temat rozprzestrzeniła się fala negatywnych komentarzy na portalach z opiniami o pracodawcy właśnie. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że zamawiający usługi mieszkaniowe również sięgną do tego medium. Jeśli spotkają się z pozytywnymi opiniami – zadzwonią, gdy zobaczą negatywne komentarze, najpewniej wybiorą kogoś innego.
Co powinny zrobić firmy branży mieszkaniowej?
Przede wszystkim zadbać o dobre opinie. To tylko tyle i aż tyle. – Podkreśla ekspert platformy z opiniami o pracodawcy. Jednak jest to jedyna droga, która może realnie umocnić wizerunek przedsiębiorstwa. Nadszarpnięte dobre imię marki może trwale zniechęcić potencjalnych inwestorów. Z tego względu warto zadbać o to, aby mimo kryzysowych sytuacji, stawiać na relacje z pracownikami w firmie. Pamiętajmy, że to oni tworzą nasze przedsiębiorstwo i jego obraz w świecie.
artykuł sponsorowany