Jak zamknąć działalność gospodarczą? Wypis z CEIDG

Zakładając jednoosobową działalność gospodarczą, musimy zarejestrować się w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (w skrócie CEIDG). Baza ta jest na bieżąco aktualizowana i musimy wykreślić się z niej, jeśli chcemy zlikwidować firmę.

Wniosek o wykreślenie z CEIDG należy złożyć w terminie 7 dni następujących od daty faktycznego zaprzestania działalności. Co ważne, za zakończenie działalności uważa się także jej przekształcenie w jednoosobową spółkę kapitałową, która będzie wpisana do KRS. Wykreślenie z CEIDG oznacza także zakończenie działalności w spółce cywilnej (jeśli jesteś jej wspólnikiem). Dlatego w takim przypadku warto zlikwidować firmę w inny sposób. Z pomocą przychodzi nam wniosek o zmianę danych w CEIDG. We wniosku sygnowanym oznaczeniem CEIDG-1 należy zaznaczyć prowadzenie działalności wyłącznie w formie spółki cywilnej. Dzięki temu można zakończyć jednoosobową działalność gospodarczą, bez wykreślenia się ze spółki cywilnej.

Okazuje się także, że chcąc czasowo zakończyć działalność, nie musimy jej likwidować. W zupełności wystarczy nam czasowe zaprzestanie działalności. W tym przypadku nie jest konieczne wypisanie z danych w CEIDG. Zawieszenie działalności gospodarczej może trwać przez dowolny czas (minimum 30 dni). Wniosek musi zawierać datę zawieszenia działalności i opcjonalnie datę jej wznowienia. W tym przypadku działalność gospodarcza zostanie automatycznie wznowiona w terminie wskazanym w dokumencie. Jeśli nie wpiszemy daty wznowienia, wówczas zawieszamy naszą jednoosobową działalność bezterminowo. Ponowne wznowienie będzie wymagało złożenia wniosku. Przedsiębiorca może także zlikwidować zawieszoną działalność w dowolnie wybranym przez siebie momencie. Wystarczy złożyć opisany wyżej wniosek o wykreślenie działalności z CEIDG.

Wiesz już, jak zamknąć działalność gospodarczą. Pamiętaj, że wykreślenie z rejestru CEIDG nie wymazuje danych firmy. Są one dalej widoczne z adnotacją o zamknięciu działalności gospodarczej.

Jak zlikwidować firmę? Zobowiązania wobec ZUS i US

Wiesz już, jak zamknąć działalność gospodarczą poprzez wniosek o wypis z CEIDG. Należy przy tym pamiętać, że likwidacja firmy w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej nie kończy jeszcze wymagań formalnych względem inwestora, który zdecydował się zakończyć działalność.

Poprawnie wypełniony wniosek zostanie wpisany do bazy, a wszystkie niezbędne dane zostaną przekazane do ZUS, GUS i Urzędu Skarbowego. Likwidacja firmy wiąże się także ze zobowiązaniami wobec ZUS i US. Jeśli chcesz zlikwidować firmę i zamknąć jednoosobową działalność gospodarczą, musisz wyrejestrować się z ubezpieczenia w ZUS. Należy to zrobić w ciągu siedmiu dni następujących po zakończeniu działalności. Wyrejestrowanie dotyczy siebie i ewentualnych pracowników zatrudnionych w firmach kilkuosobowych. Należy wypełnić formularz ZWUA. Jeśli ubezpieczeniu zdrowotnemu objęci byli członkowie rodziny właściciela firmy, wówczas wypełnia się formularz ZCNA.

Chcąc zlikwidować firmę, musimy także uregulować kwestię z Urzędem Skarbowym. Trzeba tu przygotować spis z natury do celów rozliczenia VAT oraz PIT. Niezbędne będzie także zestawienie towarów środków trwałych i wyposażenia firmy, które pozostało na jej wyposażeniu po zamknięciu działalności. Zamiar sporządzenia spisu z natury powinien być zgłoszony do naczelnika US właściwego ze względu na lokalizację firmy. Mamy na to 7 dni następujących przed planowanym terminem sporządzenia spis.

Warto także zauważyć, że spis z natury będzie podstawą do złożenia deklaracji VAT 7 bądź VAT 7K. Dodatkowo inwestor będący płatnikiem VAT musi złożyć deklarację VAT-Z o wyrejestrowanie. Należy tego dokonać w terminie siedmiu dni następujących od daty zakończenia działalności. Sprawdź także ten artykuł: Zawieszenie działalności a ZUS. Wyjaśniamy, czy trzeba płacić ZUS.

Czy można zlikwidować jednoosobową firmę przez internet? Jak zakończyć działalność krok po kroku?

Ustaliliśmy już, jak zamknąć działalność gospodarczą. Jednak nadal pozostaje pytanie, czy można tego dokonać w całości przez internet? Okazuje się, że tak. Wniosek o wykreślenie z CEIDG można złożyć osobiście w urzędzie miasta i gminy, przesłać pocztą lub wypełnić i przesłać przez internet. Stosowny wniosek znajduje się na oficjalnej stronie rządowej biznes.gov.pl. Złożenie wniosku przez internet będzie możliwe, jeśli dysponujemy podpisem kwalifikowanym bądź profilem zaufanym.

Procedura wyrejestrowania firmy przez internet okazuje się stosunkowo prosta. Wystarczy przejść na stronę główną biznes.gov.pl a następnie wybrać ikonę „zmień dane w CEIDG”. W kolejnym kroku przechodzimy do panelu logowania. Do zalogowania na stronę, będziemy potrzebowali profilu zaufanego bądź e-dowodu osobistego. Jeśli nie posiadamy jeszcze konta, musimy dokonać kompletnej rejestracji w portalu. Rejestracja przebiega w sposób dość intuicyjny i otwiera drogę do załatwienia sprawy przez internet.

Po zalogowaniu na stronę, możemy już złożyć wniosek o wykreślenie z CEIDG. Wypełnienie wniosku odbywa się tak samo, jak w przypadku formularza papierowego. W ten sposób możemy zakończyć jednoosobową działalność gospodarczą, bez konieczności wychodzenia z domu. Likwidacja działalności przez internet nie wiąże się z dodatkowymi opłatami. Warto przy tym pamiętać, że nadal pozostajemy zobligowanie do załatwienia zobowiązań wobec ZUS i US.

Wiesz już, jak przebiega likwidacja firmy i jak zamknąć działalność gospodarczą. A może zainteresują Cię również pozostałe artykuły w naszym serwisie? Dowiesz się z nich między innymi, co daje skarga na przewlekłość postępowania i jak złożyć stosowny wniosek.

ikona podziel się Przekaż dalej