W jaki sposób możliwe są zwroty biletów PKP? Wyjaśniamy
Zdarzają się różne sytuacje, w których musimy nagle zrezygnować z naszych planów dotyczących podróży. W takich okolicznościach najczęściej chcemy się dowiedzieć, w jaki sposób możemy uniknąć strat związanych z tą rezygnacją. Dlatego warto dowiedzieć się, jak przeprowadza się zwroty biletów PKP.
Z tego artykułu dowiesz się:
Rezygnacja z biletów PKP
W momencie, kiedy nie możemy wybrać się w podróż pociągiem, na pewno chcielibyśmy odzyskać chociaż część pieniędzy za zakupione wcześniej bilety. Warto w takim razie dowiedzieć się, w jaki sposób przebiega odwołanie podróży wybierając poszczególnego przewoźnika. Ponadto inaczej procedura zwrotu wygląda, jeżeli mamy zakupiony bilet internetowy, a inaczej, gdy zakupiliśmy bilet w kasie.
Rezygnacja z biletów intercity
Mianem InterCity określane są pociągi dalekobieżne, które po drodze zatrzymują się wyłącznie na głównych stacjach. Pociągi te poruszają się najczęściej maksymalnie 160 km/h. Najczęściej bilety na przejazdy InterCity kupowane są online. W przypadku, gdy chcemy anulować bilety InterCity, musimy to zrobić, w miejscu, w którym je zakupiliśmy.
Jeżeli bilety były zakupione w kasie, powinny być zwrócone w tej samej kasie lub też możliwe jest przeniesienie daty podróży na inny termin. Natomiast w przypadku biletów zakupionych online, przysługuje zwrot biletów w wybranym serwisie, w którym dokonaliśmy zakupu (e-IC/Bilkom/SkyCash). Możliwe jest dokonanie zwrotu w aplikacji PKP Intercity. Co ciekawe, można anulować również częściowo niewykorzystany bilet PKP. Po złożeniu wniosku jest on rozpatrywany, natomiast zwrot środków finansowych następuje po potrąceniu 15% odstępnego.
Jak oddać internetowy bilet na pociąg regio?
Jeżeli interesują nas regionalne przejazdy kolejowe, to z pewnością chcemy skorzystać z przewoźnika Polregio. Jest to sieć pociągów obsługujących trasy na skalę wojewódzką. Obecnie spółka regio dysponuje ponad 1700 pociągami, którzy rocznie przewożą prawie 72 mln pasażerów. Dlatego tym bardziej warto dowiedzieć się, jak przebiegają zwroty biletów PKP, jeżeli często korzystamy z regionalnej trasy.
Odwołanie biletów regio możliwe jest, jeżeli przejazd był całkowicie lub częściowo niezrealizowany. Najlepiej jest dokonać zwrotu biletu na stacji PKP, z której podróż miała się rozpocząć, lub na stacji, na której przejazd został przerwany. Ważne jest to, aby wtedy przedstawić oryginalny bilet. Ponadto zwrot jest możliwy nawet do 3 miesięcy od momentu ważności biletu. Procedura zwrotu jest bardzo prosta, jednak przewoźnik pobiera 10% odstępnego.
Odwołanie biletu na Pendolino
Przejazd Pendolino nadal wzbudza bardzo wiele emocji. Jest to włoski pociąg, który w Polsce może osiągać najwyższą prędkość na poziomie 250 km/h. Obecnie w naszym kraju dysponujemy 20 tego typu pociągami, które zatrzymują się wyłącznie w największych miastach Polski.
Jeżeli interesują nas zwroty biletów PKP, to z pewnością nie musimy szukać kolejnych stron dotyczących tego właśnie przewoźnika. Ponieważ zasady dotyczące tego, jak anulować bilety na Pendolino są identyczne, jak w przypadku Intercity. Anulowanie możemy przeprowadzić z powodzeniem na stronie InterCity lub w aplikacji przewoźnika. Poznaj także największą inwestycję w historii PKP.
Jak oddać bilet internetowy? Zwrot pieniędzy
Odwołanie podróży PKP - kiedy możemy liczyć na zwrot pieniędzy za bilet kupiony stacjonarnie?
Kolejnym, bardzo często zadawanym pytaniem dotyczącym tego, jak przebiegają zwroty biletów PKP, jest to kiedy możemy liczyć na wypłatę pieniędzy. Tutaj odpowiedź w dużej mierze jest uzależniona od tego, czy zwracamy bilet internetowy, czy zakupiony stacjonarnie.
Jeżeli anulowanie ma odbyć się stacjonarnie, to na zwrot pieniędzy nie będziemy musieli czekać zbyt długo. W przypadku płatności gotówką, pieniądze uzyskamy natychmiast. Natomiast, jeżeli dokonaliśmy płatności kartą, to środki finansowe zostaną przekazane na konto, z którego zostały pobrane. Wtedy na zwrot środków będziemy musieli poczekać do 1-2 dni roboczych, ponieważ czas zwrotu jest uzależniony od czasu zaksięgowania przelewu między bankami.
Zwrot pieniędzy online za bilet PKP
Zupełnie inaczej odbywają się zwroty biletów PKP, które zostały zakupione online. Tutaj oprócz tego, iż musimy wypełnić specjalny wniosek, aby anulować nasz bilet, to jeszcze czas rozpatrzenia wniosku jest o wiele dłuższy. W tym przypadku zwrot pieniędzy na konto bankowe, z którego opłacono wcześniej bilet, następuje w ciągu 30 dni.
Już wiemy, że zwrotu biletu zakupionego online dokonujemy w tym samym miejscu, w którym go zakupiliśmy. W przypadku biletów Intercity możliwe jest również skorzystanie z wygodnej aplikacji, w której posiadamy konto użytkownika. Natomiast, gdy kupowaliśmy wcześniej bilet przez serwis, nie dokonując rejestracji, to powinniśmy również uzupełnić wszystkie swoje dane, natomiast formularz zwrotu jest wysyłany na skrzynkę mailową.
Wymiana biletów PKP
Czy możliwa jest wymiana biletu PKP?
Nie zawsze musimy zrezygnować z zakupu biletu PKP. Innym rozwiązaniem, jest zmiana parametrów dotyczących podróży. W związku z tym z łatwością zmienimy nie tylko termin podróży, ale również wybór dalszej stacji, na której chcemy się zatrzymać. Oprócz tego mamy wpływ na zmiany danych osób podróżujących. Jest to również o wiele wygodniejsze rozwiązanie, ponieważ w ten sposób nie będziemy ponosić kosztów związanych z opłatą odstępnego. Wtedy zachowujemy 100% kwoty, jaką wyłożyliśmy na zakup biletu.
Jak wymienić bilet PKP
Wymiana biletu PKP w żaden sposób nie jest skomplikowana. Pierwszym krokiem, jaki należy wykonać, to zarejestrowanie się na swoim koncie, w serwisie Intercity. Tam przechodzimy do zakładki OPŁACONE, po to, aby następnie przenieść się do zakładki WYMIANA.
Wchodząc do tej zakładki, będziemy kupować nowy bilet. Należy również pamiętać o tym, iż będziemy musieli zakupić za zakup drugiego biletu. Jednak w ciągu 3 dni roboczych, zostaną zwrócone nam środki finansowe za zakup poprzedniego biletu. Należy jednak pamiętać, iż w przypadku wymiany biletu, trasa powinna być bardzo zbliżona do podróży, której parametry dotyczyły pierwszego biletu.
Źródła:
- https://www.intercity.pl/pl/site/o-nas/dzial-prasowy/komunikaty/szczegolne-zasady-zwrotu-biletow.html
- https://pl.wikipedia.org/wiki/InterCity
- https://www.intercity.pl/pl/site/bip/regulaminy/regulamin-internetowej-sprzedazy-biletow.html
- https://polregio.pl/pl/dla-podroznych/pomoc/najczesciej-zadawane-pytania/
- https://pl.wikipedia.org/wiki/Pendolino
- https://g.pl/news/7,187455,29510096,zwrot-biletu-pkp-dowiedz-sie-jak-to-zrobic-i-odzyskac-pieniadze.html
- https://www.intercity.pl/pl/wymiana-biletow.html