Zawieszenie działalności a ZUS. Wyjaśniamy, czy trzeba płacić ZUS
Przedsiębiorca prowadzący własną działalność gospodarczą może zadecydować o jej czasowym zawieszeniu. Jak przebiega i co daje zawieszenie działalności gospodarczej? Czy firmy muszą opłacać składki do ZUS? Odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania. Omawiamy zawieszenie działalności a ZUS.
Jeśli planujesz remont lub wykończenie wnętrz, skorzystaj z usługi Szukaj Wykonawcy, dostępnej na stronie Kalkulatory Budowlane. Po wypełnieniu krótkiego formularza zyskasz dostęp do najlepszych ofert.
Z tego artykułu dowiesz się:
Zawieszenie działalności gospodarczej. Na jak długo można zawiesić działalność firmy?
Przedsiębiorca może zawiesić działalność swojej firmy na określony czas. Dozwolone terminy zostają uzależnione od charakteru firmy. W przypadku działalności gospodarczej zarejestrowanej w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności gospodarczej (CEIDG), zawieszenie może być bezterminowe.
Sytuacja zmienia się w przypadku spółek zarejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). W ich przypadku zawieszenie działalności firmy może trwać przez okres od 30 dni do 24 miesięcy.
Przedłużenie możliwego zawieszenia działalności firmy stosuje się w przypadku sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem. W takiej sytuacji przedsiębiorca może zawiesić działalność na 36 miesięcy. Wystarczy zgłosić zawieszenie działalności gospodarczej w CEIDG, a następnie uzyskać świadczenia przysługujące przedsiębiorcy z ZUS.
Zawieszenie działalności a ZUS – Jak to zrobić krok po kroku?
Zawieszenie działalności gospodarczej zarejestrowanej w CEIDG
Wyrejestrowanie firmy zarejestrowanej w CEIDG wymaga złożenia stosownego wniosku. Przedsiębiorca musi wypełnić formularz CEIDG-1. Jest to wniosek o wpis informacji o zawieszeniu działalności gospodarczej. Dokument powinien być złożony w urzędzie gminy lub wysłany listem poleconym. Przedsiębiorca może też dokonać zawieszenia działalności gospodarczej za pośrednictwem formularza dostępnego online.
Wniosek o wpis informacji o zawieszeniu działalności gospodarczej otwiera drogę do rozpoczęcia procedury. Dalsze kroki będą uzależnione od specyfiki działania naszej firmy. ZUS sporządzi jeden z poniższych formularzy:
- ZUS ZWPA – dotyczy wyrejestrowania płatnika składek,
- ZUS ZWUA – dotyczy wyrejestrowania z ubezpieczeń osoby prowadzącej działalność gospodarczą, a także wyrejestrowania z ubezpieczeń osób współpracujących.
- ZUS ZCNA – to formularz dotyczący wyrejestrowania członków rodziny osoby ubezpieczonej.
Jak wygląda zawieszenie działalności gospodarczej a ZUS? Przedsiębiorca nie musi samodzielnie wypełniać powyższych dokumentów ani dostarczać ich do oddziału ZUS. Wszystkie formalności zostaną dokonane po złożeniu wniosku o wpis informacji o zawieszeniu działalności gospodarczej. Warto przy tym pamiętać, że obowiązkiem przedsiębiorcy jest wyrejestrowanie pracowników z ubezpieczeń. Wyrejestrowanie powinno nastąpić przed zawieszeniem działalności gospodarczej.
Zawieszenie firmy działającej w formie spółki wpisanej do KRS
Wiemy już, jak dokonać zawieszenia działalności gospodarczej zarejestrowanej w CEIDG. W przypadku spółek wpisanych do KRS, procedura zawieszenia działalności wygląda nieco inaczej. Przedsiębiorca musi wypisać wniosek KRS o zawieszenie wykonywania pozarolniczej działalności. Dokument powinien zostać dostarczony do Krajowego Rejestru Sądowego. Wniosek można dostarczyć osobiście, wysłać listem poleconym lub wypełnić go w formie elektronicznej.
Wszystkie osoby zatrudnione w firmie muszą być wyrejestrowane w ZUS z ubezpieczeń (dotyczy to również właściciela firmy). Wyrejestrowanie z ubezpieczeń dokonuje się na podstawie formularza ZUS ZWUA oraz ZUS ZCNA.
Co więcej, spółki, które zatrudniają pracowników zostają zobowiązane do wypełnienia druku NIP-8. Prawidłowo wypełniony dokument należy dostarczyć do właściwego Urzędu Skarbowego. Zakład Ubezpieczeń Społecznych sporządza formularz ZUS ZWPA, który dotyczy wyrejestrowania spółki. Sprawdź także ten artykuł z poradami, jak sprawdzić lata pracy w ZUS.
Zawieszenie działalności a ZUS – składki na ubezpieczenie zdrowotne
Wiemy już, jak odbywa się zawieszenie działalności gospodarczej. Wielu przedsiębiorców zastanawia się również, jak wygląda kwestia składki na ubezpieczenie zdrowotne. Czy przedsiębiorca, który dokonał zawieszenia działalności gospodarczej nadal musi odprowadzać składki na ubezpieczenie zdrowotne?
Zawieszenie działalności gospodarczej odbywa się na podstawie wniosku CEIDG-1. Jak już wiemy, dokument składa się w urzędzie miasta, który przesyła informacje do ZUS. Zadaniem ZUS jest sporządzenie dokumentów ZUS ZWPA (wyrejestrowania płatnika składek), ZUS ZWUA (wyrejestrowania z ubezpieczeń) oraz ZUS ZCNA (wyrejestrowanie członków rodziny przedsiębiorcy).
Zakład Ubezpieczeń Społecznych powiadamia przedsiębiorcę o sporządzeniu wszystkich niezbędnych wniosków. Zawieszenie działalności gospodarczej wiąże się z wyrejestrowaniem ze składek ZUS. W związku z powyższym, przedsiębiorca nie musi odprowadzać składki na ubezpieczenie zdrowotne. Brak konieczności odprowadzania składki na ubezpieczenie zdrowotne rozpoczyna się z dniem zawieszenia działalności gospodarczej.
Co bardzo ważne, obowiązek odprowadzania składek (w tym składki na ubezpieczenie zdrowotne) zaczyna obowiązywać od dnia poprzedzającego datę wznowienia działalności gospodarczej. Od tego czasu płatnik jest zobowiązany do odprowadzania wszystkich obowiązujących składek, które wynikają z prowadzonej działalności.
Działalność zawieszonej firmy
Zawieszenie działalności gospodarczej nie oznacza, że firma natychmiast przestaje istnieć. W czasie trwania okresu zawieszenia działalności, przedsiębiorca nie może prowadzić firmy ani osiągać nowych przychodów. Jednak prawo zezwala na pozyskiwanie należności, które osiągnięto przed datą zawieszenia działalności gospodarczej. Może to być na przykład wynagrodzenie za wykonaną uprzednio usługę.
Przedsiębiorca powinien też regularnie spłacać zobowiązania firmy, które powstały przed zawieszeniem działalności gospodarczej. Prawo zezwala na czynności zmierzające do zapewnienia wznowienia działalności firmy i zabezpieczenia jej źródła przychodów. Co istotne, przedsiębiorstwo, które prowadziło księgowość przed zawieszeniem działalności powinno nadal ją kontynuować. Konieczne jest także opłacanie należnych podatków (np. podatku od nieruchomości). Firma powinna też składać coroczne sprawozdanie finansowe. Nie ma tu znaczenia czy w czasie roku podatkowego został osiągnięty przychód lub czy firma nie osiągnęła go w ogóle.
Wiesz już, jak wygląda zawieszenie działalności a ZUS. Jeśli chcesz uzyskać więcej praktycznych wskazówek, zapoznaj się z pozostałymi artykułami w naszym serwisie. A może zainteresuje Cię akt poświadczenia sporządzony w formie notarialnej?