Niespodziewana awaria prądu

Bez energii elektrycznej trudno wyobrazić sobie dzisiejszego życia. Znaczna część sprzętów gospodarstwa domowego pracuje w oparciu o prąd. Dlatego też każdorazowa awaria instalacji elektrycznych może zaburzyć spokój i funkcjonowanie domowników. Brak prądu może doprowadzić do rozmrażania lodówki czy zmniejszenie temperatury w domu. Linia energetyczna może zostać uszkodzona wskutek skrajnych warunków atmosferycznych, silnego wiatru czy uderzenia mechanicznego.

Kiedy nie ma prądu w domu, również brak oświetlenia czy ogrzewania. W takich sytuacjach ratunkiem jest zapalenie świeczki oraz szybkie zgłoszenie informacji o awarii do pogotowania energetycznego. Warto znać lub zapisać sobie podstawowe numery telefonu, które pozwolą zgłosić usterkę. W razie braku czynnego telefonu można skorzystać z uprzejmości sąsiada.

W razie braku prądu niekoniecznie przyczyną musi tego być niespodziewana awaria. Często następują planowane przerwy w dostawie prądu z uwagi na prace konserwacyjne. Zazwyczaj jest to ogłaszane kilka dni wcześniej poprzez wywieszenie ulotek. Można również sprawdzić na stronach dostawców prądu planowane przerwy dla danego rejonu. W tym samym miejscu są zwykle informacje o awariach.

Dlaczego nie ma prądu? Porady praktyczne

W przypadku awarii prądu najpierw należy sprawdzić je przyczynę. W miarę możliwości i własnych umiejętności powinno się sprawdzić kilka różnych opcji. W sytuacji, gdy brak prądu niekoniecznie musi być winny dystrybutor czy sprzedawca. Zanim wykręci się numer telefonu, aby zgłosić awarię linii zewnętrznej, może się okazać, że problem tkwi w instalacji elektrycznej domowej. Przekonać się o tym można sprawdzając przykładowo gniazdka w kuchni.

Pierwszym punktem kontroli powinny być bezpieczniki. To one najczęściej zostają odłączone w skutek chwilowego zwiększenie zasilania w domu, co w konsekwencji może spowodować przykładowo rozmrażanie lodówki. Znajomość ustawień na tablicy rozdzielczej z pewnością będzie ułatwiać życie. W razie braku prądu z winy bezpieczników nie będzie trzeba wzywać pogotowania energetycznego. Jeśli jednak w instalacji elektrycznej w domu nie ma usterki, to należy przedsięwziąć dalsze kroki, aby zgłosić awarię.

Gdy brak prądu w domu, należy zorientować się czy problem dotyczy również sąsiada i całej ulicy. Jeśli w całej okolicy nie ma oświetlenia ulicznego, to prawdopodobnie jest to poważna awaria. Należy wtedy powiadomić pogotowie energetyczne lub zadzwonić na infolinię do swojego dostawcy prądu. Zgłoszenie pozwoli na podjęcie dalszych kroków w celu sprawdzenia przyczyn awarii i jej naprawy. Jeśli problem braku prądu nastąpi w budownictwie wielorodzinnym, to najpierw należy zgłaszać wszelkie usterki do administratora danego budynku. Warto pamiętać, że pogotowie energetyczne interweniuje w przypadku awarii całej sieci elektrycznej w okolicy. Jeśli usterka jest w instalacji domowej, to należy wezwać wykwalifikowanego elektryka. A może zainteresuje cię także ten artykuł o wyborze generatora prądu?

Gdzie dzwonić, gdy brak prądu?

Zgłoszenia awarii należy kierować na telefon pogotowia energetycznego, czyli 991. Jest to ogólnopolski numer czynny całą dobę przez cały rok. Dzwoniąc należy podać wszelkie informacje o awariach i swoją lokalizację. Warto pamiętać  o tym, żeby najpierw zgłaszać usterkę do pogotowia energetycznego, ponieważ to dostawca prądu jest za nią odpowiedzialny, a nie sprzedawca.

Alternatywą może być infolinia sprzedawcy prądu lub specjalny formularz on-line. Jednakże należy najpierw dzwonić na telefon pogotowia energetycznego. Należy interweniować szybko i nie czekać na to, że sąsiad zadzwoni wcześniej. Rozmrażanie lodówki przez niedziałające gniazdka w kuchni będzie dotkliwym skutkiem ubocznym długotrwałego braku prądu.

Gdzie dzwonić, gdy brak prądu?

  • 991 – pogotowie energetyczne
  • Ewentualnie infolinia dystrybutora prądu – telefon indywidualny dla danego operatora
ikona podziel się Przekaż dalej