Kiedy możliwe jest zgłoszenie reklamacji?

Żyjemy w czasach konsumpcjonizmu. Teoretycznie można byłoby powiedzieć, że skoro jedna rzecz nam się nie spodobała lub popsuła, to nie powinno być problemu z zakupieniem drugiej. A jednak Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ściśle czuwa nad uczciwością i rzetelnością sprzedawców lub usługodawców względem konsumentów. Jednym z najważniejszych aktów prawnych, który informuje, kiedy może nastąpić zgłoszenie reklamacji, jest Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta.

Wydawać by się mogło, że zgłoszenie reklamacji ma jedynie sens, kiedy zauważymy fizyczną wadę towaru. Okazuje się jednak, że nie jest to jedyny powód, gdy możemy złożyć pismo do firmy ze swoimi roszczeniami. Do wad towaru zaliczymy również niezgodność produktu z ofertą przedstawioną przez sprzedawcę lub reklamę. Ponadto podanie o zwrot pieniędzy lub nowy produkt możemy złożyć, gdy przeznaczenie towaru nie pokrywa się z przedstawionym przez firmę.

Rękojmia a gwarancja

Zanim zobaczymy, jak wygląda wzór reklamacji, wcześniej dobrze jest sprawdzić, czym różni się rękojmia od gwarancji. Niestety te dwa pojęcia są ze sobą często mylone. Natomiast w celu ubiegania się o swoje prawa, należy znać podstawowe przepisy, a także dowiedzieć się, jakie przysługują nam drogi reklamacji. Rękojmia jest rozwiązaniem, które pozwala kierować pismo bezpośrednio do sprzedawcy. W związku z tym konsument nie musi czekać na przekazywanie sprawy do producenta. Skraca to nie tylko czas rozpatrzenia reklamacji, ale również cała procedura jest łatwiejsza.

W przypadku gwarancji mamy do czynienia z możliwością udowodnienia wady towaru bezpośrednio do jego producenta. Pamiętajmy również, że zgłoszenie reklamacji obejmuje również niezgodność cech produktu z ofertą kierowaną do konsumenta zarówno w reklamie, jak i również w ofercie przedstawionej przez konsumenta. Należy jednak sprawdzić, czy w zawartej umowie gwarancyjnej nie ma konkretnych wyłączeń, które faktycznie mogą zostać ustanowione przez gwaranta.

Sądowy młotek na tle małego wózka sklepowego, wagi jako symbolu sprawiedliwości oraz regału z książkami, czym się różni rękojmia od gwarancji, jak reklamować uszkodzony towar
Co prawo mówi na temat warunków składania reklamacji i w jakich przypadkach możliwe jest reklamowanie produktów

Przykładowa reklamacja - możliwa forma

Obecnie żyjemy w czasach, kiedy pismo nie musi zostać napisane własnoręcznie. Bardzo często podanie o roszczenie swoich praw konsumenckich może zostać przekazane w formie cyfrowej. W bardzo dużych firmach mamy często do czynienia z całym systemem reklamacyjnym, który dostępny jest na stronie specjalny formularz, który pozwala na szybkie rozpatrzenie wniosku.

Należy mieć na uwadze, że jeśli pismo zostanie wysłane w ramach gwarancji, to firma ma czas na jego rozpatrzenie w czasie, który został określony w umowie gwarancyjnej. Natomiast, jeżeli taki termin nie został określony, w takiej sytuacji gwarant ma czas 14 dni na odniesienie się do treści podania. Co ciekawe, reklamacja z tytułu rękojmi obejmuje okres 2 lat od momentu sprzedaży. Oznacza to, że w tym czasie, jeżeli zostanie wykryta wada produktu, mamy możliwość wnioskowania o wydanie nowego towaru lub zwrot pieniędzy.

Oczywiście są pewne odstępstwa od tego przepisu. Na przykład w przypadku rzeczy używanych, okres rękojmi wynosi 1 rok. Natomiast rzeczy robione na specjalne zamówienie, zawierające personalizację produktu, nie podlegają zwrotowi. Dzieje się tak, ponieważ producent nie jest w stanie sprzedać danej rzeczy innemu klientowi. Ponadto zawierana jest zupełnie inna umowa przedwstępna, która powinna dokładnie określać usługę personalizacji. Sprawdź także ten artykuł z poradami, co to jest rękojmia.

Reklamacja - jak napisać?

Wiedząc już, czym różni się rękojmia od gwarancji, na pewno chcemy jednocześnie sprawdzić, jak napisać reklamację. Aby napisać skuteczną reklamację, należy sprawdzić podstawowy wzór, który pokazuje, jak prezentuje się przykładowa rękojmia bądź gwarancja. Warto na pewno, aby napisane przez nas podanie zawierało w sobie odniesienia do Kodeksu Cywilnego. Niestety, ale cały czas można zauważyć nagminne próby uciekania się od odpowiedzialności ze strony sprzedawcy lub producenta.

W związku z tym, jeżeli przytoczymy konkretny paragraf, podanie będzie brzmieć niezwykle poważnie, jednocześnie informując gwaranta o tym, że dokładnie znamy swoje prawa. Aby stworzyć skuteczną gwarancję, warto sprawdzić wzór znajdujący się na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W ten sposób dokładnie będziemy wiedzieli, co ma zawierać przykładowa reklamacja, jak i również czego dokładnie możemy żądać od sprzedawcy lub producenta.

Tworząc skuteczną reklamację, musimy zawrzeć dokładne dane swoje jako konsumenta, jak i również firmy, do której kierujemy pismo. Przykładowa reklamacja powinna obejmować informacje dotyczące tego, co i kiedy dokładnie kupiliśmy, a także wszelkie dane dotyczące wady produktu. Im więcej informacji podamy, tym pismo będzie prezentować się rzetelniej, jednocześnie nie poddając wątpliwościom, o pozytywne rozpatrzenie reklamacji.

Pisząc skuteczną reklamację, należy również napisać, w jakim momencie wykryto wadę produktu. Określając dokładnie swoje oczekiwania, należy powołać się na art. 560 lub 561 kodeksu cywilnego. Pod tym względem przykładowa reklamacja może obejmować na przykład żądanie wymiany towaru na nowy, naprawę produktu, czy też zwrot konkretnej (całej lub części) kwoty. Innym rozwiązaniem jest po prostu odstąpienie od umowy, a następnie prośba o zwrot całej kwoty.

Wiedząc już, jak napisać reklamację, możemy z powodzeniem próbować swoich sił w samodzielnym tworzeniu pisma. Musimy również pilnować terminów rozpatrzenia prośby, ponieważ nietrzymanie się dat oraz warunków zawartych w umowie, może nas zmotywować do przeniesienia sprawy nawet do sądu cywilnego. Mając już taką wiedzę, na pewno w przypadku innych ciekawych porad dobrze jest sprawdzić, jak odkleić naklejkę z szyby. Im więcej korzystamy z tego typu podpowiedzi, tym więcej jesteśmy wykonać rzeczy całkowicie samodzielnie.

ikona podziel się Przekaż dalej