Koszt ładowania samochodu elektrycznego - ile kosztuje w przeliczeniu na przejechany kilometr?
Samochody elektryczne stają się coraz poważniejszą alternatywą dla aut benzynowych. Jednym z kluczowych pytań przyszłych użytkowników okazują się koszty eksploatacji. Jaki jest koszt ładowania samochodu elektrycznego? Gdzie warto ładować auta i ile kosztuje przejechanie 100 km samochodem elektrycznym? Poniżej przybliżymy orientacyjne koszty eksploatacji auta i omówimy najważniejsze kwestie związane z kosztami ładowania energii elektrycznej.
Więcej informacji o ładowaniu samochodu elektrycznego w domu znajdziesz na Landrover.pl
Z tego artykułu dowiesz się:
Od czego zależy koszt ładowania samochodu elektrycznego?
Koszt ładowania auta elektrycznego zależy od dwóch głównych czynników. Pierwszym i najbardziej oczywistym jest miejsce ładowania. Auta możemy ładować w domu lub na stacji szybkiego ładowania. Jest to wybór, który w istotny sposób wpływa na koszt eksploatacji pojazdu.
Ładowanie samochodu elektrycznego w domu cieszy się popularnością ze względu na atrakcyjne koszty. Samochody elektryczne można ładować ze zwykłego gniazdka 230 V, chociaż wiąże się to z pewnymi niedogodnościami. Proces ładowania przy użyciu zwykłego gniazda będzie bardzo długi. Średni postęp ładowania to 2 kWh na godzinę. A zatem przykładowy Nissan Leaf z pojemnością baterii 40 kWh będzie potrzebował 20 godzin do pełnego naładowania. Auta o większej pojemności baterii będą wymagały jeszcze dłuższego czasu ładowania. Oczywiście sytuacja, w której ładujemy auto od całkowitego rozładowania, aż do pełnej baterii nie należą do codzienności. Auta elektryczne możemy ładować do określonej wartości, co ograniczy czas, ale i zmniejszy zasięg pojazdu.
Alternatywą dla ładowania samochodu z gniazdka jest zakup specjalnej ładowarki. Dobrej jakości ładowarka wallbox do pojazdów typu Nissan Leaf kosztuje około 2 000 – 2 500 zł. Niektóre ładowarki umożliwiają ładowanie około 7,5 kWh na godzinę, inne zapewniają nawet 22 kWh na godzinę, co znacząco zmniejsza czas ładowania auta w domu. Użytkownicy ładowarek domowych mogą korzystać z różnych taryf energetycznych (np. G11 i G12). W związku z tym koszt ładowania samochodu elektrycznego również okazuje się dość zróżnicowany.
Samochody elektryczne można także ładować na stacjach szybkiego ładowania. Ile kosztuje ładowanie Tesli na stacji szybkiego ładowania? Wszystko zależy od poziomu rozładowania baterii, jej pojemności oraz cennika konkretnej stacji ładowania. Obecnie w Polsce znajduje się coraz więcej punktów ładowania, rozmieszczonych w niemal wszystkich większych miastach naszego kraju. Do wyboru pozostają między innymi stacje ładowania firmy Energa, Innogy, Orlen, PGE, Lonity i Tauron (eMap).
Ile kosztuje ładowanie Tesli? Stacje Supercharger
Aby przybliżyć koszt ładowania samochodu elektrycznego, zaczniemy od stacji ładowania Supercharger. Są to stacje przygotowane przez markę Tesla, umożliwiające błyskawiczne naładowanie auta elektrycznego na terenie Europy, Bliskiego Wschodu, Ameryki Północnej oraz Azji.
W Polsce znajduje się obecnie trzynaście stacji szybkiego ładowania Supercharger od Tesli. Są zlokalizowane między innymi w Warszawie, Radomiu, Nowej Wsi, Gdańsku, Katowicach, Kostomłotach i Ciechocinku. Na oficjalnej stronie Tesli możemy znaleźć zestawienie cen za ładowanie pojazdu.
Ile kosztuje ładowanie Tesli? Według oficjalnych szacunków koszt ładowania samochodu elektrycznego na stacji Supercharger został podzielony na trzy grupy. Jest to Tesla model X, Tesla model S oraz Tesla model 3.
Ile kosztuje ładowanie Tesli? Koszty eksploatacji na 100 km
Średni koszt ładowania na stacji Supercharger wynosi 1,30 zł za kWh. Jest to poglądowy przelicznik na europejskich stacjach marki Tesli. Aby porównać ceny Tesli z autami benzynowymi, przyjęto koszty benzyny w wysokości 4,35 zł/l (obecnie ceny na wielu stacjach dochodzą do 6,00 zł/l, co jeszcze bardziej zwiększa relacje cenowe). W wyliczeniach założono także zużycie pojazdu na 6,7 l/100 km. Pozwoliło to na wprowadzenie porównania, które wskazują na średnie koszty eksploatacji pojazdów.
Według oficjalnych danych ze strony Tesli średni koszt przejechania 100 km z ładowaniem na stacji Supercharger kosztuje 23 zł (Tesla model S), 26 zł (Tesla model X) lub 20 zł w przypadku Tesli model 3. Szacowany koszt eksploatacji pojazdu benzynowego został określony na odpowiednio 29 zł, 35 zł oraz 28 zł.
Większe różnice w kosztach eksploatacji są widoczne przy przejechaniu 500 km. Szacunkowe ceny Tesli model S wynoszą 117 zł/500 km, co w przypadku auta osobowego wiązałoby się z wydatkiem rzędu 146 zł. Ceny Tesli model X okazują się nieco wyższe. Średni koszt przejechania 500 km z ładowaniem na stacji Supercharger oszacowano na 129 zł. Koszt eksploatacji samochodu benzynowego to z kolei 176 zł. Najekonomiczniejszą opcją jest eksploatacja Tesli z modelu 3. Średni koszt przejechania 500 km wynosi 101 zł. Koszt paliwa do auta benzynowego oszacowano w tym przypadku na 139 zł, co daje niespełna 40 zł różnicy.
W poniższej tabeli prezentujemy zestawienie oszacowane przy pomocy oficjalnego kalkulatora Tesli. Możemy w nim porównać, ile kosztuje ładowanie Tesli w przeliczeniu na przejechane kilometry. Ceny Tesli mogą różnić się w zależności od konfiguracji pojazdu, lokalizacji, stanu baterii, wieku auta, warunków jazdy, warunków pogodowych oraz otoczenia.
kolumna | Tesla model S | Tesla model X | Tesla model 3 |
---|---|---|---|
Średni koszt przejechania 100 km | |||
Koszt ładowania na stacji Supercharger | 23,00 zł | 26,00 zł | 20,00 zł |
Koszt benzyny | 29,00 zł | 35,00 zł | 28,00 zł |
Średni koszt przejechania 500 km | |||
Koszt ładowania na stacji Supercharger | 117,00 zł | 129,00 zł | 101,00 zł |
Koszt benzyny | 146,00 zł | 176,00 zł | 139,00 zł |
Średni koszt przejechania 1000 km | |||
Koszt ładowania na stacji Supercharger | 234,00 zł | 259,00 zł | 203,00 zł |
Koszt benzyny | 291,00 zł | 352,00 zł | 278,00 zł |
Źródło: https://www.tesla.com/pl_PL/supercharger
Koszt ładowania samochodu elektrycznego na stacjach szybkiego ładowania
Jednym z ciekawych rozwiązań jest ładowanie samochodu elektrycznego na stacjach należących do Tauron. Umożliwia to mobilna aplikacja eMap, dająca dostęp do ponad 100 stacji w 44 miastach. Ładowanie za pomocą aplikacji eMap jest możliwe poprzez dwa rodzaje punktów ładowania:
- Stacje DC – od 50 kW do 100 kW przy drogach szybkiego ruchu.
- Stacje AC – od 22 kW do 44 kW na wybranych stacjach tankowania.
Koszt ładowania samochodu elektrycznego na stacjach Tauron wynosi 1,60 zł/kWh (stacje AC) lub 2,21 zł/kWh brutto (stacje DC).Na stacjach można ładować dowolne samochody elektryczne, w tym Tesla czy Nissan Leaf.
Nieco odmienne ceny obowiązują na stacjach superszybkiego ładowania Lonity. Oficjalny cennik dla Polski wynosi 3,50 zł/kWh. Stacje Lonity oferują ładowarki o mocy do 350 kW, co daje możliwość bardzo szybkiego naładowania pojazdu. Koszty są niższe w przypadku kierowców korzystających z kart do ładowania (dostarczane przez współpracujących z siecią producentów pojazdów elektrycznych).
Jeszcze inne stawki obowiązują na stacjach Green Way Polska. Klienci stacji mają do wyboru trzy warianty usługi, czyli Energia Standard, Energia Plus oraz Energia Max. Energia Standard nie wiąże się z dodatkowymi opłatami miesięcznymi, jednak zawiera najwyższe ceny ładowania (dające najwyższe koszty eksploatacji auta). Samochody elektryczne naładujemy na stacjach ładowania AC i DC do 25 kW za 1,29 zł/kWh. Czas ładowania wynosi średnio 180 minut. Szybsze stacje ładowania w wariancie Energia Standard są odpowiednio droższe. I tak za ładowanie auta na stacji DC powyżej 140 kW zapłacimy 2,59 zł/kWh. Czas ładowania to około 60 minut.
Drugi wariant to Energia Plus. W owym wariancie występuje opłata miesięczna w wysokości 29,99 zł. Samochody elektryczne naładujemy od kwoty 1,09 zł/kWh (stacje AC i DC do 25 kW). Najwyższe koszty ładowania dotyczą stacji DC powyżej 140 kW. Cena ładowania pojazdu elektrycznego wynosi w tym przypadku 1,89 zł/kWh, a czas ładowania to 75 minut.
Ostatni wariant, czyli Energia Max to najniższe koszty eksploatacji pojazdu (najniższa cena ładowania), ale jednocześnie także najwyższy miesięczny abonament, wynoszący 89,99 zł. Najniższy koszt ładowania samochodu elektrycznego rozpoczyna się od kwoty 0,99 zł/kWh. Samochody elektryczne ładują się tu w czasie 480 minut. Najdroższa opcja z trybu Energia Max dotyczy stacji ładowania DC powyżej 140 kW. Samochody elektryczne typu Nissan Leaf lub Tesla naładujemy za 1,49 zł/kWh, przy czasie ładowania 90 minut.
kolumna | Energia Standard | Energia Plus | Energia Max |
---|---|---|---|
Typ/Moc | Opłata miesięczna 0 zł | Opłata miesięczna 29,99 zł | Opłata miesięczna 89,99 zł |
Stacje ładowania AC i DC do 25 kW | 1,29 zł/kWh 180 min | 1,09 zł/kWh 360 min | 0,99 zł/kWh 480 min |
Stacje ładowania DC od 25 do 70 kW | 2,09 zł/kWh 60 min | 1,59 zł/kWh 75 min | 1,29 zł/kWh 90 min |
Stacje ładowania DC od 70 do 140 kW | 2,39 zł/kWh 60 min | 1,74 zł/kWh 75 min | 1,39 zł/kWh 90 min |
Stacje ładowania DC powyżej 140 kW | 2,59 zł/kWh 60 min | 1,89 zł/kWh 75 min | 1,49 zł/kWh 90 min |
Źródło: https://greenwaypolska.pl
Koszt ładowania samochodu elektrycznego na stacjach Green Way składa się z opisanej powyżej stawki za kWh oraz stawki minutowej. Opłata za minutę ładowania auta (np. Nissan Leaf) wynosi 0,5 zł na stacjach AC i DC do 25 kW. Opłata wzrasta na pozostałych stacjach i wynosi 0,40 zł/min. Stawka minutowa jest naliczana za każdą rozpoczętą minutę. Niektóre stacje nie pobierają opłaty minutowej w godzinach od 20:00 do 8:00. Dzięki temu kosztładowania samochodu elektrycznego (stacje ładowania AC i DC do 25 kW) mogą być porównywalne do ceny Tesli na stacjach Supercharger. Przypomnijmy, że ceny na stacjach Supercharger to średnio 1,30 zł/kWh.