Jakie ciśnienie w oponach jest prawidłowe? Praktyczny poradnik
Prawidłowe ciśnienie powietrza w oponach samochodowych zapewnia większy komfort i bezpieczeństwo podczas podróży. Co więcej, niewłaściwe ciśnienie może powodować znacznie szybsze zużywanie się ogumienia. Dlatego podpowiadamy, jakie ciśnienie w oponach samochodowych będzie odpowiednie. Wskazujemy też podstawowe kwestie, na które warto zwrócić szczególną uwagę.
Jeśli planujesz remont lub wykończenie wnętrz, skorzystaj z usługi Szukaj Wykonawcy, dostępnej na stronie Kalkulatory Budowlane. Po wypełnieniu krótkiego formularza zyskasz dostęp do najlepszych ofert.
Z tego artykułu dowiesz się:
Podstawowe jednostki ciśnienia powietrza w oponach samochodowych – bary, atmosfery, PSI
Zanim ustalimy, jakie ciśnienie w oponach będzie najbardziej prawidłowe, musimy określić najczęściej występujące oznaczenia. W Europie najczęściej stosuje się oznaczenie w postaci barów lub atmosfer. Różnice pomiędzy jednostką bar i atmosfer jest bardzo niewielka (wynosi kilka setnych), zatem możemy śmiało założyć, że jeden bar to jedna atmosfera.
Niektóre auta mogą posiadać oznaczenia w PSI. Jest to pound per square inch, które stosuje się głównie w Wielkiej Brytanii. Jednostka PSI oznacza funt na cal kwadratowy. Na szczęście istnieje prosty, uniwersalny przelicznik. 1 PSI wynosi dokładnie 0,068046 atmosfery i 0,068947 bara. Dzięki powyższym przelicznikom możemy precyzyjnie określić zalecaną wartość ciśnienia powietrza w oponach samochodowych, bez względu na kraj ich pochodzenia.
Kolejną kwestią jest miejsce oznaczania zalecanego ciśnienia powietrza w oponach. Prawidłowe i maksymalne ciśnienie powietrza będzie określone w instrukcji obsługi każdego samochodu. Odpowiednie oznaczenia znajdują się też na określonych miejscach naszego pojazdu. Z reguły jest to tabliczka znamionowa na słupku przy drzwiach kierowcy. Prawidłowe oznaczenia mogą być też zawarte przy kole zapasowym, niekiedy na klapie wlewu paliwa lub w schowku. Przydatnym źródłem informacji będą także branżowe strony internetowe. Za ich pomocą w prosty sposób ustalimy, ile powietrza powinno znajdować się w oponach wykonanych przez konkretnych producentów.
Osobną kwestią jest maksymalne ciśnienie, które może wytrzymać opona samochodowa. Oznaczenie maksymalnego ciśnienia powietrza powinno znajdować się na bocznej powierzchni opony. Jest to wartość mierzona „na zimno”. Maksymalne ciśnienie w oponach będzie uzależnione od indeksu nośności. Na ogół jest to wartość około 2,4 bara.
Jakie ciśnienie w oponach samochodowych będzie prawidłowe? Ile bar lub atmosfer?
Odpowiednie ciśnienie powietrza w oponach samochodowych – uśrednione wartości
Ile atmosfer powietrza powinno znajdować się w oponach samochodowych? Jak już wiemy, odpowiednie ciśnienie powietrza w oponach ustalimy przy pomocy tabliczki znamionowej. Możemy też zastosować się do prostego uśrednienia dla samochodów osobowych. W ich przypadku odpowiednie ciśnienie powietrza wynosi około 2,2 bara (czyli w uproszczeniu 2,2 atmosfery). Jest to wartość mocno uśredniona i nieprecyzyjna. Odpowiednie ciśnienie powietrza będzie uzależnione od takich czynników jak masa pojazdu, liczba pasażerów i warunki pogodowe. Dlatego warto przeanalizować tabliczkę znamionową, która wskaże, ile atmosfer powietrza powinno znajdować się na kołach zamontowanych na przedniej oraz tylnej osi.
Niektórzy producenci podają odpowiednie wartości na sezon letni oraz zimowy. Dzięki temu będziemy w stanie precyzyjnie określić, jakie ciśnienie w oponach samochodowych będzie odpowiednie.
Jakie ciśnienie w oponach na lato i zimę? Ile atmosfer będzie prawidłowe?
Zarówno maksymalne, jak i prawidłowe ciśnienie powietrza w oponach będzie uzależnione od indywidualnych czynników. Będzie to między innymi typ pojazdu, jego obciążenie oraz oś. Nie bez znaczenia pozostają warunki pogodowe. Dlatego wielu kierowców zastanawia się, jakie ciśnienie w oponach zastosować w okresie letnim oraz zimowym.
Temperatura zewnętrzna ma wpływ na objętość i ciśnienie powietrza w oponach. W sezonie zimowym dochodzi do spadku objętości, z kolei przy wyższych temperaturach objętość wzrasta. Według wielu kierowców, odpowiednie ciśnienie opony samochodowej w okresie oddziaływania zimowych, ujemnych temperatur powinno być podniesione o około 10 do 15%. Przy dodatnich temperaturach powracamy do zalecanego przez producenta ciśnienia powietrza. W ten sposób zapewniamy najlepszą przyczepność opon i większy komfort jazdy.
Ile powietrza powinno znajdować się w oponach podczas jazdy po śniegu? W tym przypadku stosujemy się do opisanych powyżej zasad. Niektórzy kierowcy obniżają ciśnienie w oponach, jednak nie jest to najlepsza praktyka. Jeśli szukasz więcej porad i informacji, sprawdź także zebrane w tym miejscu artykuły o motoryzacji.
Jak często kontrolować ciśnienie powietrza w oponach samochodowych?
Wiemy już, jakie ciśnienie w oponach będzie najlepsze dla naszego pojazdu. Bardzo ważną kwestią jest też regularna kontrola ciśnienia powietrza. Niektórzy dokonują kontroli jedynie dwa razy do roku. Pomiary są wtedy wykonywane przez wulkanizatora, który dokonuje sezonowej wymiany opon z letnich na zimowe i odwrotnie. Niestety kontrola ciśnienia wykonywana raz na pół roku jest zdecydowanie zbyt rzadka.
Jak często kontrolować ciśnienie w oponach? Najlepiej będzie sprawdzać ciśnienie w oponach raz w miesiącu. W ten sposób zyskujemy pełną kontrolę i będziemy w stanie reagować w przypadku spadku ciśnienia. Wielu kierowców kontroluje ciśnienie w oponach przed każdą dłuższą podróżą. Jest to kolejna dobra praktyka, mogąca wpłynąć na komfort i bezpieczeństwo wyjazdu.
Kontrola ciśnienia nie jest skomplikowana. Większość dobrze wyposażonych stacji paliw posiada bezpłatne kompresory, które mierzą ilość barów w oponach. W razie doraźnej potrzeby będziemy mogli bez trudu dopompować ciśnienie lub lekko je zredukować. Nowsze pojazdy homologowane od listopada 2014 muszą posiadać TPMS2 – jest to system służący do kontroli ciśnienia w oponach i sygnalizujący zbyt duży spadek. Według rekomendacji Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego warto samodzielnie kontrolować ciśnienie w oponach samochodowych, nawet pomimo obecności systemu TPMS2.
Jeśli chcesz uzyskać więcej praktycznych porad, zapoznaj się z pozostałymi artykułami w naszym serwisie. Podpowiadamy w nich, jak sprawdzić rok produkcji opony. W osobnym artykule ustalamy, gdzie wyrzucić opony. A może zainteresuje Cię również, jak ustawić światła w samochodzie?