Jak rozpoznać, że akumulator jest rozładowany? Wyjaśniamy
Co zrobić, jeśli rano samochód nie chce się uruchomić? Może to oznaczać padnięty akumulator. Ale jak sprawdzić, czy akumulator się wyładował? Wyjaśniamy jakie są najczęstsze przyczyny rozładowania się akumulatora i objawy tego problemu. Doradzamy w jaki sposób uruchomić samochód i co zrobić, aby naładować akumulator.
Jeśli planujesz remont lub wykończenie wnętrz, skorzystaj z usługi Szukaj Wykonawcy, dostępnej na stronie Kalkulatory Budowlane. Po wypełnieniu krótkiego formularza zyskasz dostęp do najlepszych ofert.
Z tego artykułu dowiesz się:
Do czego służy akumulator w samochodzie
Co to jest akumulator w samochodzie i do czego służy
Może się zdarzyć, szczególnie zimą, że samochód nie zapala. Przyczyną może być padnięty akumulator. Akumulator w samochodzie z silnikiem benzynowym pełni rolę baterii, która zasila różne podzespoły samochodu. W nowoczesnych samochodach na benzynę coraz więcej podzespołów wymaga zasilania prądem. Prąd jest wymagany przede wszystkim do uruchomienia silnika samochodu.
Akumulator składa się z ujemnej i dodatniej elektrody zanurzonych w elektrolicie. Ma on napięcie 12V. Zwykle akumulator zainstalowany jest pod maską samochodu. Normalnie akumulator ładowany jest w czasie jazdy samochodu przez alternator napędzany przez silnik samochodu. Natomiast naładowany akumulator potrzebny jest do uruchomienia samochodu i zasilania elektrycznością w czasie, gdy silnik nie działa. Najpopularniejszym rozwiązaniem w samochodach z silnikiem benzynowym są akumulatory kwasowo-ołowiowe.
Akumulator rozładowany do zera - przyczyny rozładowania
W czasie użytkowania akumulator się rozładowuje i jest uzupełniany w czasie jazdy przez alternator. Zwykle akumulator w samochodzie starcza na 3 - 5 lat użytkowania. Jednak błędy w użytkowaniu mogą skrócić jego żywotność. Zaleca się doładowanie akumulatora poza samochodem przed zimą. Częste rozładowywanie akumulatora do zera i ładowanie go przy pomocy prostownika może spowodować skrócenie się czasu jego użytkowania.
Rozładowanie się akumulatora jest szczególnie dotkliwe rano, gdy spieszymy się do pracy. Przyczyną braku zasilania w samochodzie mogą być poluzowanie klemy na biegunach akumulatora lub skorodowane, brudne lub zaśniedziałe klemy i zaciski. Jeśli klemy i zaciski są w porządku, brak zasilania może oznaczać rozładowanie się akumulatora. Akumulator pracuje także w czasie, gdy samochód nie jest używany. Jednak pobór prądu na postoju nie jest wysoki. Dlatego też jeśli akumulator rozładował się w ciągu nocy, nie jest to zjawiskiem normalnym.
Najczęściej występujące przyczyny rozładowania się akumulatora:
- jazda na krótkich dystansach,
- nadmierne wykorzystanie prądu w samochodzie,
- pozostawienie samochodu z włączonymi światłami lub radiem,
- pozostawienie światła w środku samochodu,
- nieprawidłowe podłączenie elementów do instalacji powodujące nadmierny pobór mocy,
- pozostawienie włączonych mat grzewczych,
- uszkodzony alternator,
- zużyty akumulator,
- nadmierne zużycie prądu przez elektronikę samochodu, zwykle w wyniku nieprawidłowego podłączenia,
- niska temperatura zimą.
Rozładowanie się akumulatora wynika często z błędu kierowcy, który przez nieuwagę zostawił w samochodzie jakieś elementy włączone na noc. Do elementów, które najbardziej wykorzystują prąd w samochodzie należą:
- radio, wzmacniacz i podobne akcesoria,
- zapalniczka i urządzenia podłączone do gniazdka zapalniczki,
- autoalarm,
- podgrzewane fotele,
- kamera i czujniki cofania,
- wideorejestrator jazdy,
- lokalizator GPS.
Rozładowany akumulator (objawy) - jak sprawdzić czy akumulator jest rozładowany
W jaki sposób sprawdzić, czy akumulator jest rozładowany do zera
Często zdarza się, szczególnie zimą, gdy rano wybieramy się do pracy, a nasz samochód nie chce się uruchomić. Przyczyną może być padnięty akumulator. Jak sprawdzić, czy akumulator się rozładował?
Rozładowany akumulator (objawy):
- silnik nie uruchamia się,
- przygaszone światła,
- słabe lub migoczące światła,
- niewłaściwe działanie lub wyłączanie się elektroniki w samochodzie,
- zapala się kontrolka rozładowania akumulatora na desce rozdzielczej.
W jaki sposób rozpoznać, czy akumulator jest rozładowany? Stan naładowania akumulatora w stanie spoczynku badamy przy pomocy miernika. Napięcie około 12,4 - 12,6V oznacza, że akumulator jest sprawny. Napięcie poniżej tej wartości może świadczyć, że akumulator jest częściowo rozładowany. Przy pomocy miernika, mierzymy również stan naładowania po uruchomieniu silnika. Wynik poniżej 10V jest niepokojący. W niektórych typach akumulatora można sprawdzić poziom elektrolitu przy pomocy areometru. Jeśli jest on za niski, dolewamy wody destylowanej. Sprawdź także ten artykuł: Ceny akumulatorów samochodowych - sprawdź aktualne cenniki.
Co zrobić, jeśli akumulator jest rozładowany
Padnięty akumulator, szczególnie rano, gdy spieszymy się do pracy oznacza, że nie możemy dostać się do środka, jak również uruchomić samochodu. Jeśli nie działa centralny zamek samochodu, można go otworzyć kluczem. Samochód można uruchomić korzystając z akumulatora w innym samochodzie. Również przy pomocy innego samochodu możemy doładować akumulator.
Jeśli dokonaliśmy pomiaru miernikiem i okazuje się, że napięcie w akumulatorze jest zbyt niskie, może się okazać, że konieczna jest wymiana, gdyż akumulator jest stary i całkowicie zużyty. Może się zdarzyć, że zużyty akumulator można całkowicie naładować. Jednak ryzykujemy, że stary akumulator nagle się całkowicie wyładuje. Dlatego też należy rozważyć konieczność wymiany.
Zdarza się rozładowanie akumulatora w wyniku nieprawidłowej eksploatacji, na przykład pozostawienia świateł na noc. W takim przypadku można akumulator naładować samodzielnie. Możemy w tym celu wykorzystać akumulator w winnym samochodzie lub prostownik.
Naładowanie akumulatora przy pomocy prostownika jest dość łatwe i każdy może to wykonać samodzielnie. Należy jednak zachować szczególną ostrożność i stosować zasady prawidłowego ładowania. Zaleca się, aby do ładowania wyciągnąć akumulator z samochodu. Bardzo ważne jest, aby klemy akumulatora wypinać w prawidłowej kolejności, czyli najpierw ujemną a potem dodatnią. Potem podłączamy klemy do prostownika, najpierw dodatnią, potem ujemną. Akumulator ładujemy w sposób opisany w instrukcji obsługi prostownika. Następnie ponownie instalujemy akumulator w samochodzie. Klemy podłączamy odwrotnie niż w czasie wyjmowania, czyli najpierw dodatnią, a potem ujemną.