Układ chłodzenia w samochodzie

Chłodnica i cały układ chłodzenia w samochodzie pełnią funkcję odbierania ciepła z silnika. Dzięki cieczy chłodzącej silnik się nie przegrzewa i cała maszyneria może pracować bez zarzutu. Jednak w układzie chłodzenia nie może być pęcherzyków powietrza. Te się nagrzewają i zaburzają przepływ cieczy chłodzącej. Nie zachodzi właściwa wymiana ciepła, co ma opłakane skutki dla całego układu. Długotrwałe zapowietrzenie układu chłodzenia może doprowadzić do awarii chłodnicy, nagrzewnicy czy pompy ciepła, a w ostateczności do przegrzania się silnika.

Temperatura płynu chłodniczego może powinna wynosić max 90-100 stopni Celsjusza. Jeśli wzrośnie do 150 stopni, silnik może zostać przegrzany, a to pierwszy krok do całej lawiny kolejnych uszkodzeń i awarii. Dlatego dbanie o kondycję układu chłodzenia jest tak ważne. Regularne przeglądy to jedno, jeśli jednak zauważysz, że układ chłodzenia może być zapowietrzony, musisz zacząć działać. Na szczęście możesz zrobić to samodzielnie i bezkosztowo. W ogóle, aby utrzymać samochód w dobrej kondycji, warto znać jego mechanizm działania i znać symbole kontrolek czy wiedzieć, co znaczą oznaczenia na oponach.

Objawy zapowietrzenia układu chłodzenia

Objawy zapowietrzenia układu chłodzenia może nie są łatwe do zaobserwowania dla laika, ale warto zwrócić uwagę na kilka szczegółów. Może to uchronić samochód przed poważniejszą awarią. Najbardziej oczywistym symptomem, że dzieje się jakiś problem jest wzrost temperatury płynu chłodniczego. Jeśli wrasta powyżej normy i osiąga wartości wyższe niż 100 stopni, to może świadczyć, że układ chłodniczy jest zapowietrzony. Oczywiście to tylko jedna z opcji, przyczyn takiego stanu rzeczy może być więcej, ale pęcherzyki powietrza w płynie chłodniczym zdarzają się chyba najczęściej.

Zapowietrzenie układu chłodniczego najczęściej pojawia się po wymianie płynu chłodniczego lub po uzupełnianiu jego ubytków. To moment, kiedy do chłodnicy może przedostać się powietrze. Poważniejszą przyczyną takich problemów są nieszczelne przewody, uszkodzona chłodnica lub pompa wody. Jednak w każdym z tych przypadków pierwszym krokiem do sukcesu jest odpowietrzenie układu. A może zastanawiasz się, czym są czerwone tablice rejestracyjne? To tablice przyznawane tymczasowo.

Odpowietrzanie układu chłodzenia przez odpowietrzniki

Odpowietrzenie układu chłodniczego może okazać się konieczne za każdym razem po wymianie lub uzupełnianiu płynu chłodniczego. Jest to stosunkowo prosta czynność, z którą nawet laik może sobie poradzić. Można ją po prostu zrobić w domu, chociaż jeśli nie czujesz się na siłach, koniecznie zasięgnij porady mechanika lub kogoś bardziej doświadczonego. Nie potrzebujesz do tego żadnych szczególnych narzędzi. Jeśli w twoim samochodzie zamontowane są specjalne odpowietrzniki, proces jest naprawdę bardzo łatwy. Jeśli ich nie posiada, możesz zrobić odpowietrzanie za pomocą zbiorniczka wyrównawczego. Sprawdź także, jak działa klimatyzacja.

Jak odpowietrzyć układ chłodniczy za pomocą odpowietrzników?

W pierwszej kolejności przygotuj się do działania – uzupełnij poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym, jeśli jest go poniżej minimum. Zbiorniczek zostaw otwarty. Rozgrzej silnik, utrzymując przez 20-30 sekund obroty na poziomie 2000 na minutę. To wystarczy, by uruchomić duży obieg płynu chłodniczego.

Następnie wyłącz silnik i sprawdź, ile jest płynu w zbiorniczku wyrównawczym. Jeśli jest go mniej – dolej odpowiednią ilość i zamknij zbiornik. Znów zapal silnik i odkręć odpowietrznik układu chłodzenia. Najczęściej znajduje się obok nagrzewnicy lub przy obudowie termostatu. Po odkręceniu powinien wydać z siebie charakterystyczny syk powietrza. Kiedy powietrze wycieknie, możesz zakręcić odpowietrznik. I to wszystko! Prawdopodobnie od razu zauważysz, że temperatura płynu chłodniczego podczas jazdy będzie utrzymywała się na odpowiednim poziomie.

Jak odpowietrzyć układ chłodzenia przez zbiorniczek wyrównawczy

W samochodach, w których nie ma odpowietrzników układu chłodniczego, można zastosować odpowietrzanie układu poprzez zbiorniczek wyrównawczy. Jest to trochę bardziej czasochłonna metoda, jednak jest tak samo skuteczna, jak stosowanie odpowietrzników. Można to zrobić w kilku prostych krokach:

  1. Uzupełnij poziom płynu chłodniczego do maksimum. Zakręć zbiorniczek.
  2. Uruchom silnik. Rozgrzej silnik do takiego stanu, by termometr płynu chłodniczego wskazywał 90 stopni. Po osiągnięciu temperatury pozwól silnikowi pracować jeszcze kilka minut.
  3. Wyłącz silnik i poczekaj, aż się troszkę przestudzi.
  4. Jeśli temperatura silnika spadła, to powoli i delikatnymi ruchami odkręć zbiorniczek wyrównawczy. Prawdopodobnie usłyszysz syk powietrza uchodzącego z układu chłodzenia. To będzie znak, że odpowietrzanie się udało.

Przegrzany silnik – konsekwencje i działanie

Przegrzanie silnika to niebezpieczna sytuacja. Nie ma nic gorszego, niż szalejąca kontrolka temperatury silnika i wskaźniki temperatury płynu chłodniczego poza skalą. Czasami do tego spod maski zaczyna wydobywać się dym. W takim wypadku jak najszybciej musisz stanąć na poboczu, by samochód ostygł. Kontynuowanie jazdy jest naprawdę niebezpieczne, nawet jeśli zostało ci już niewiele do przejechania.

Liczba awarii, które mogą pojawić się w samochodzie po przegrzaniu silnika, jest naprawdę ogromna. To, co może zostać uszkodzone jest związane przede wszystkim z tym, jak bardzo podniosła się temperatura i jaka była przyczyna jej wzrostu. Trzeba się liczyć z tym, że mogą pojawić się problemy z pompą wody, czy pęknięcie głowicy silnika. Prawdopodobne jest także zatarcie układu kolbowo-tłokowego i uszkodzenie pompy wody. Naprawy nie należą do tanich, dlatego najlepiej byłoby zadbać o kondycję układu chłodzenia od początku i od razu wyłapać wszelkie możliwe zapowietrzenia.

Bibliografia:

  1. https://intercars.pl/blog/zrob-to-sam/jak-odpowietrzyc-uklad-chlodzenia-w-samochodzie-objawy-zapowietrzonego-ukladu/ dostęp z 20.12.2023r.
  2. https://nocar.pl/blog/jak-odpowietrzyc-uklad-chlodzenia/ dostęp z 20.12.2023r.
ikona podziel się Przekaż dalej