Jakie śruby do kół samochodowych wybrać? Dobieramy śruby do felg
Wymiana felg aluminiowych lub stalowych wymaga dopasowania odpowiednich śrub. Trzeba zrobić najpierw rozeznanie, jakie są rodzaje śrub samochodowych, aby nie doprowadzić do uszkodzenia felg. Warto zatem dowiedzieć się na co należy zwrócić uwagę przy wyborze tych elementów, a także jak je bezpiecznie dokręcić do kół samochodowych.
Jeśli planujesz remont lub wykończenie wnętrz, skorzystaj z usługi Szukaj Wykonawcy, dostępnej na stronie Kalkulatory Budowlane. Po wypełnieniu krótkiego formularza zyskasz dostęp do najlepszych ofert.
Z tego artykułu dowiesz się:
Rodzaje śrub samochodowych
Do wyboru mamy różne rodzaje śrub samochodowych, które dedykowane są do poszczególnych modeli aut. Istnieje kilka parametrów, według których rozróżnimy poszczególne śruby. Jednym z najczęściej spotykanych, a także najbardziej podstawowych jest średnica śruby. Średnica śruby do kół samochodowych oznaczona jest wielką literą M oraz wartością liczbową wyrażoną w milimetrach. Najczęściej spotykane średnice gwintu to: M12 oraz M14.
Kolejnym parametrem rozróżniającym konkretne rodzaje śrub samochodowych jest skok gwintu. Przy autach osobowych, skok gwintu wynosi najczęściej 1,25 lub 1,5. Zarówno średnica, jak i również skok gwintu są parametrami, które są identyczne dla felg stalowych oraz felg aluminiowych. Na wybór tego wskaźnika, znaczenie ma piasta koła. Jeżeli nie mamy możliwości sprawdzenia w żadnej tabeli, jaki skok gwintu powinna mieć śruba do alufelg, dobrym rozwiązaniem jest po prostu odkręcenie starej śruby i dokonanie pomiarów przy pomocy suwmiarki.
Warto dodać, że do felg aluminiowych możemy dopasować również dwa rodzaje śrub samochodowych. Są to śruby pływające lub śruby antykradzieżowe. Pierwsze z nich umożliwiają wykonanie korekty do 2 mm, dzięki czemu śruby do kół samochodowych tak szybko się nie wyrabiają. Śruby antykradzieżowe do felg aluminiowych wyróżniają się innym zakończeniem, przez co nie można ich odkręcić zwykłym kluczem. Dzięki nim bezpieczeństwo felg aluminiowych przed kradzieżą będzie jeszcze wyższe.
Należy zwrócić uwagę, że nie zawsze stosuje się śruby do kół samochodowych. W przypadku niektórych modeli zalecane są nakrętki do felg, które również jak śruby wyróżniają się średnicą oraz skokiem gwintu. W sprzedaży dostępne są oryginalne nakrętki do felg, jak i również dedykowane zamienniki. Wśród tych elementów do alufelg, wymienić możemy nakrętki kryte oraz przelotowe. Jeśli szukasz więcej porad, sprawdź także ten artykuł o zastosowaniu kluczy dynamometrycznych.
Jak dopasować śruby do kół samochodowych?
Wybierając śruby do alufelg, powinniśmy skupić się na osadzeniu. Pod tym względem wymieniamy śruby stożkowe, kuliste oraz płaskie. Śruby stożkowe, które są najpopularniejsze, pasują do alufelg, które mają stożkowe gniazda. Jednocześnie zwykle stosuje się je przy felgach aluminiowych. Do felg stalowych najczęściej stosowane są śruby kuliste. Natomiast rzadko kiedy spotykane są śruby płaskie, które stosuje się do oryginalnych felg. Oczywiście śruby stożkowe również dedykowane są do felg stalowych, o tym można przekonać się z poniższej tabeli.
Marka | Model | Typ felgi | Posadzenie | Średnica gwintu | Skok gwintu | Rodzaj |
---|---|---|---|---|---|---|
Alfa Romeo | Wszystkie oprócz: | Wszystkie | Stożek | M12 | 1,25 | Śruba |
159, Brera, Spider | Aluminium | Stożek | M14 | 1,5 | Śruba | |
Stalowe | Kula | M14 | 1,5 | Śruba | ||
Audi | Wszystkie | Aluminium | Kula | M14 | 1,5 | Śruba |
Aluminium uniwersalne | Stożek | M14 | 1,5 | Śruba | ||
Stalowe | Kula | M14 | 1,5 | Śruba | ||
BMW | Wszystkie oprócz: | Wszystkie | Stożek | M12 | 1,5 | Śruba |
Seria 7 (E65), X3 (E83), X5 (E53) | Wszystkie | Stożek | M14 | 1,5 | Śruba | |
Seria 1 (F20, F21), Seria 3 (F30, F31), Seria 5 (F10, F11), Seria 6 (F12, F13), Seria 7 (F01, F02, F03, F04), X3 (F25), X6 (E71) tył, X5 (E70, F15), X6 (E71) przód | Wszystkie | Stożek | M14 | 1,25 | Śruba | |
Chrysler | 300M, Grand Voyager, Neon, PT Cruiser, Sebring, Stratus, Vision, Voyager | Wszystkie | Stożek | M12 | 1,5 | Nakrętka |
300C | Wszystkie | Stożek | M14 | 1,5 | Nakrętka | |
Citroen | Wszystkie modele oprócz: | Aluminiowe oryginalne | Płaska podkładka | M12 | 1,25 | Śruba |
Aluminiowe uniwersalne | Stożek | |||||
Stalowe | Stożek | |||||
Evasion, Jumpy | Wszystkie | Stożek | M14 | 1,5 | Śruba | |
Daewoo | Matiz | Wszystkie | Stożek | M12 | 1,25 | Nakrętka |
Espero, Lanos, Nexia | Wszystkie | Stożek | M12 | 1,5 | Śruba | |
Kalos,Leganza, Nubira, Tacuma | Wszystkie | Stożek | M12 | 1,5 | Nakrętka | |
Daihatsu | Wszystkie | Wszystkie | Stożek | M12 | 1,5 | Nakrętka |
Fiat | Wszystkie oprócz: | Wszystkie | Stożek | M12 | 1,25 | Śruba |
Croma, Grande Punto, Punto EVO, Sedici | Wszystkie | Stożek | M12 | 1,5 | Śruba | |
Ulysse, Scudo | Wszystkie | Stożek | M14 | 1,5 | Śruba | |
Ford | Wszystkie oprócz: | Aluminiowe oryginalne | Stożek ruchomy | M12 | 1,5 | Nakrętka |
Aluminiowe uniwersalne | Stożek | |||||
Stalowe | Stożek | |||||
Galaxy | Aluminiowe oryginalne | Kula | M14 | 1,5 | Śruba | |
Aluminiowe uniwersalne | Stożek | |||||
Stalowe | Stożek | |||||
Maverick | Wszystkie | Stożek | M12 | 1,25 | Nakrętka | |
Honda | Wszystkie | Aluminiowe oryginalne | Kula | M12 | 1,5 | Nakrętka |
Aluminiowe uniwersalne | Stożek | |||||
Stalowe | Kula | |||||
Hyundai | Wszystkie | Wszystkie | Stożek | M12 | 1,5 | Nakrętka |
Jaguar | Wszystkie | Wszystkie | Stożek | M12 | 1,5 | Nakrętka |
Kia | Wszystkie | Wszystkie | Stożek | M12 | 1,5 | Nakrętka |
Lancia | Dedra, Delta, Musa, Ypsilon, Kappa, Thesis | Wszystkie | Stożek | M12 | 1,25 | Śruba |
Phedra, Zeta | Wszystkie | Stożek | M14 | 1,5 | Śruba | |
Lexus | Wszystkie | Aluminiowe oryginalne | Stożek | M12 | 1,5 | Nakrętka |
Aluminiowe uniwersalne | Płaska podkładka | |||||
Stalowe | Stożek | |||||
Mazda | Wszystkie | Wszystkie | Stożek | M12 | 1,5 | Nakrętka |
Mercedes | Wszystkie oprócz: | Aluminiowe oryginalne | Kula | M12 | 1,5 | Śruba |
Aluminiowe uniwersalne | Stożek | |||||
Stalowe | Kula | |||||
C140, C216, C219, R199, R230, S204, S211, W140, W163, W164, W169, W204, W211, W220, W221, W245, X164, X204, Roadster, Sprinter, Klasa V, Viano, Vito | Aluminiowe oryginalne | Kula | M14 | 1,5 | Śruba | |
Aluminiowe uniwersalne | Stożek | |||||
Stalowe | Kula | |||||
Mitsubishi | Wszystkie | Aluminiowe oryginalne | Płaska podkładka | M12 | 1,5 | Nakrętka |
Aluminiowe uniwersalne | Stożek | |||||
Stalowe | Stożek | |||||
Nissan | Wszystkie oprócz: | Wszystkie | Stożek | M12 | 1,25 | Nakrętka |
Micra Typ K12, Note | Wszystkie | Stożek | M12 | 1,5 | Śruba | |
Opel | Wszystkie oprócz: | Wszystkie | Stożek | M12 | 1,5 | Śruba |
Antara, Astra J | Wszystkie | Stożek | M12 | 1,5 | Nakrętka | |
Insignia | Wszystkie | Stożek | M14 | 1,5 | Nakrętka | |
Peugeot | Wszystkie oprócz: | Aluminiowe oryginalne | Płaska podkładka | M12 | 1,25 | Śruba |
Aluminiowe uniwersalne | Stożek | |||||
Stalowe | Stożek | |||||
806, Expert | Wszystkie | Stożek | M14 | 1,5 | Śruba | |
Renault | Wszystkie oprócz: | Aluminiowe oryginalne | Stożek ruchomy | M12 | 1,5 | Śruba |
Aluminiowe uniwersalne | Stożek | |||||
Stalowe | Stożek | |||||
Espace, Scenic RX-4, VelSatis, Laguna II | Aluminiowe oryginalne | Stożek ruchomy | M14 | 1,5 | Śruba | |
Aluminiowe uniwersalne | Stożek | |||||
Stalowe | Stożek | |||||
Rover | Wszystkie | Aluminiowe oryginalne | Kula | M12 | 1,5 | Nakrętka |
Aluminiowe uniwersalne | Stożek | |||||
Stalowe | Kula | |||||
Saab | Wszystkie | Wszystkie | Stożek | M12 | 1,5 | Śruba |
Seat | Wszystkie oprócz: | Aluminiowe oryginalne | Kula | M12 | 1,5 | Śruba |
Aluminiowe uniwersalne | Stożek | |||||
Stalowe | Kula | |||||
Cordoba, Ibiza, Leon, Toledo, Alhambra, Altea, Exeo | Aluminiowe oryginalne | Kula | M14 | 1,5 | Śruba | |
Aluminiowe uniwersalne | Stożek | |||||
Stalowe | Kula | |||||
Smart | Forfour | Wszystkie | Stożek | M12 | 1,5 | Nakrętka |
Subaru | Wszystkie | Wszystkie | Stożek | M12 | 1,25 | Nakrętka |
Suzuki | Wszystkie oprócz: | Wszystkie | Stożek | M12 | 1,5 | Śruba |
Baleno, Ignis (typ FH), Liana, Splash Alto, Grand Vitara, Jimny, Swift, Vitara | Wszystkie | Stożek | M12 | 1,25 | Nakrętka | |
Toyota | Wszystkie | Aluminiowe oryginalne | Płaska podkładka | M12 | 1,5 | Nakrętka |
Aluminiowe uniwersalne | Stożek | |||||
Stalowe | Stożek | |||||
VW | Wszystkie oprócz: | Aluminiowe oryginalne | Kula | M14 | 1,5 | Śruba |
Aluminiowe uniwersalne | Stożek | |||||
Stalowe | Kula | |||||
Volvo | Wszystkie oprócz: | Wszystkie | Stożek | M14 | 1,5 | Śruba |
850 (1993-1997), C70 (1998-2006), S70, V70 (1997-2000) | Wszystkie | Stożek | M12 | 1,75 | Śruba | |
C30, C70 (2006-), S40 (2004-), V40 (2012-), V50, 740, 760, 940, 960, S90, V90, S40 (1995-2003), V40 (1996-2004) | Wszystkie | Stożek | M12 | 1,5 | Nakrętka |
W powyższym zestawieniu widzimy, jak bardzo popularne są śruby stożkowe, a także nakrętki do felg. Śruby stożkowe pasują zarówno do felg stalowych, jak i również alufelg. Istotnym wskaźnikiem przy wyborze nakrętek i śrub jest rozstaw oraz ich ilość. Takie dane, jak rozstaw śrub znajdziemy w bardziej szczegółowych tabelach. Na przykład rozstaw śrub dla Opla Insignia wynosi 5x120-67,1, a dla modeli Nissana Micra Typ K12 oraz Note, rozstaw śrub będzie wynosił już 4x100-60,1.
Momenty dokręcania śrub kluczem dynamometrycznym
Wiedząc już, jaki rozstaw śrub do alufelg jest potrzebny, a także na jaki rodzaj akcesoriów powinniśmy się zdecydować, nie możemy zapomnieć również o momencie dokręcania śrub. Jest to bardzo ważny wskaźnik, który gwarantuje bezpieczne przykręcenie nakrętek. Nie jesteśmy w stanie samodzielnie, przy użyciu ręcznych narzędzi, określić wartości siły dokręcania śrub. Dlatego warto felgi do samochodu przymocowywać przy pomocy klucza dynamometrycznego.