Wybieramy bramy garażowe – rodzaje, ceny, opinie, porady zakupowe
Bez względu na to, czy wrota garażowe będą rolowane, segmentowe albo dwuskrzydłowe, w każdym przypadku nasz własny garaż ma chronić auto i resztę sprzętu przed niepogodą oraz nieproszonymi gośćmi. Ochrona przed włamaniem, izolacja termiczna jak również wygląd zewnętrzny stanowią więc ważne czynniki, które mają wpływ na wybór odpowiedniej bramy garażowej. Każdy właściciel domu, który buduje garaż albo go remontuje, musi odpowiedzieć sobie na kilka pytań: Które drzwi garażowe chronią najskuteczniej? Jaki sposób otwierania jest najbardziej praktyczny? I ile za to wszystko trzeba będzie zapłacić?
Jeśli planujesz remont lub wykończenie wnętrz, skorzystaj z usługi Szukaj Wykonawcy, dostępnej na stronie Kalkulatory Budowlane. Po wypełnieniu krótkiego formularza zyskasz dostęp do najlepszych ofert.

Bramy garażowe – jaki rodzaj wybrać
Jakie bramy garażowe są zwykle montowane?
Pierwsze pytanie, na które trzeba sobie odpowiedzieć poszukując odpowiedniej bramy garażowej, dotyczy mechanizmu jej otwierania i zamykania. Nowoczesne systemy garażowe oferują cztery podstawowe rodzaje:
1. Bramy garażowe skrzydłowe
Dwuskrzydłowe wrota garażowe przypominają budową i funkcją dwuskrzydłowe drzwi wejściowe do domu. Podstawową różnicę stanowi ich zdecydowanie bardziej masywna konstrukcja. Skrzydłowe albo rozwierane drzwi garażowe są klasycznym wariantem zamknięcia garażu. Pierwotnie były używane w szopach i stodołach, ale przecież garaż, jako zadaszone miejsce do parkowania pojazdu, nie jest niczym innym jak specjalnego przeznaczenia szopą. Stosunkowo tanie bramy skrzydłowe (ceny wynoszą ok. 1800 zł), są jednak coraz rzadziej stosowane ze względu na istotne wady:
- mało komfortowe otwieranie i zamykanie – masywna budowa wymaga użycia znacznej siły do otwierania i zamykania ciężkich skrzydeł bramy.
- zapotrzebowanie na dużą ilość miejsca przed garażem,
- blokowanie przez zalegający zimą śnieg.
Dla równowagi należy wymienić również zalety bram skrzydłowych:
- duża szerokość i wysokość przejazdu,
- atrakcyjny wygląd (zwłaszcza bram dwuskrzydłowych),
- możliwość zastosowania napędu elektrycznego.
Kierunek otwierania – do środka albo na zewnątrz – możne zostać dowolnie wybrany w trakcie montażu. Ponieważ jednak miejsce wewnątrz pomieszczenia jest zwykle ograniczone, drzwi garażowe rozwierane do środka są zdecydowanie rzadziej wybierane niż otwierane na zewnątrz. Do tego potrzebny jest z kolei duży podjazd przed garażem.
Podwójna konstrukcja bramy skrzydłowej daje wyjątkową możliwość zablokowania jednego skrzydła i używania drugiego w charakterze drzwi przejściowych. W ten sposób zbędne staje się montowanie dodatkowych drzwi bocznych albo przejściowych.
Podwójna brama garażowa może być wykonana ze stali albo też w całości z drewna. Oba materiały są mocne i trwałe. Pożądanym efektem ubocznym masywnych i ciężkich drzwi garażowych jest dobra ochrona przed włamaniem. Ocieplana dodatkowo brama garażowa zabezpiecza też przed utratą ciepła. Jeśli planujesz zakup bramy, sprawdź także ten artykuł z cennikiem bram garażowych.
2. Bramy garażowe uchylne (płytowe)
W przeciwieństwie do dwuskrzydłowego wariantu te bramy garażowe składają się z pojedynczego masywnego skrzydła, które w trakcie otwierania przechyla się wokół osi poziomej, nachodzi na podjazd, jest podnoszone do góry, a następnie chowa się we wnętrzu pod sufitem.
Ten mechanizm, z zamontowanymi po bokach ramionami i sprężynami, stanowi zaletę w porównaniu z bramą skrzydłową, ale również najważniejszą wadę w stosunku do bram segmentowych i rolowanych. W pozycji otwartej płyta spoczywa pod sufitem garażu nie zajmując przestrzeni użytkowej pomieszczenia, jednak wcześniej musi zdecydowanie wychylić się na podjazd.
Szukasz nowoczesnej bramy wjazdowej, która nie kosztuje mnóstwa pieniędzy? Dobrze trafiłeś! Sprawdź najczęściej wybierane bramy przez naszych czytelników.
Systemy garażowe ceny Podstawowe zalety bramy uchylnej to:
- korzystna cena – bramy uchylne bez ocieplenia są tanie i kosztują ok. 1000 zł; z ociepleniem cena jest znacznie droższa,
- prosta konstrukcja,
- łatwość dodatkowej izolacji termicznej (ocieplana brama garażowa),
- napęd mechaniczny albo elektryczny.
Ponieważ bramy uchylne mają prostą konstrukcję, również zużycie elementów składowych jest mniejsze niż bardziej skomplikowanych bram segmentowych. Jeśli tylko pozwala na to miejsce przed garażem, brama płytowa jest na pewno dobrym wyborem.
Bramy garażowe z uchylną płytą składają się zasadniczo z jednego pojedynczego skrzydła, ich wygląd może być jednak różnymi metodami zmieniony. Szeroki wybór materiałów i duża jednorodna powierzchnia bramy umożliwiają precyzyjne dopasowanie do całości budynku. Od nowoczesnego aluminium albo stali z porowatą albo gładką powierzchnią do wyszukanej faktury drewna.
3. Bramy garażowe segmentowe
W pozycji zamkniętej brama segmentowa przypomina bramę płytową z ozdobną powierzchnią, chociaż w rzeczywistości składa się z czterech do sześciu poziomych sekcji, połączonych ze sobą przegubami. Tak więc dopiero przy otwieraniu albo zamykaniu daje się zauważyć, że nie chodzi tutaj o jednolitą płytę.

W przypadku bramy segmentowej mechanika otwierania posiada ogromną zaletę: ponieważ składa się z wielu segmentów, nie muszą być one uchylane, ale są pionowo podnoszone do góry. Następnie przechodzą przez prostokątną krzywiznę i układają się poziomo pod sufitem. Dzięki temu podczas otwierania i zamykania oszczędza się miejsce, a parkujące przed garażem pojazdy nie są narażone na uszkodzenie. Do innych zalet można zaliczyć:
- możliwość montażu segmentów przezroczystych,
- cicha praca mechanizmu drzwi, automatyczne otwieranie i zamykanie,
- bardzo dobre zabezpieczenie antywłamaniowe.
Szczególną formą bramy segmentowej jest brama segmentowa boczna, której segmenty są ustawione pionowo i przy otwieraniu przesuwają się na bok. Segmenty zachodzą na ścianę garażu i nie zajmują miejsca ani przed budynkiem, ani pod sufitem.
Przesuwanie się na bok segmentów umożliwia wejście do garażu albo wyprowadzenie z niego na przykład roweru bez czekania na całkowite otwarcie bramy. Ceny tego typu bram są wyższe i wynoszą ok. 5000-6000 zł.
4. Bramy garażowe rolowane
Brama roletowa (rolowana) jest logiczną kontynuacją rozwoju techniki garażowej od masywnej płyty, poprzez kilka segmentów do konstrukcji przypominającej roletę. Brama roletowa składa się z licznych poziomych listew, które podczas otwierania garażu są nawijane na wał.
Ten typ bramy należy do wariantów zajmujących mało miejsca, ponieważ w stanie zrolowanym wymaga tylko nieco przestrzeni, mieszcząc się w niewielkiej skrzynce.
Tego rodzaju systemy garażowe wymagają znacznej siły do nawinięcia listew na wał. Z tego względu bramy rolowane są zwykle wyposażone w automatyczne systemy otwierania i zamykania z napędem elektrycznym.
Dodatkowe elementy wyposażenia bram garażowych
Szczeliny wentylacyjne i okna
Bramy garażowe różnych typów mogą być zaopatrzone w dodatkowe urządzenia. Nie chodzi przy tym o materiały i ich kombinacje, które mogą być użyte do poprawy wyglądu bramy. Ten ważny element budowli da się wyposażyć w praktyczne detale:
● Szczeliny wentylacyjne
Aby klimat w garażu nie stał się zbytnio wilgotny, konieczna jest skuteczna wentylacja. Tylko w ten sposób można uniknąć powstawania korozji na zaparkowanym samochodzie w wilgotną pogodę. Szczeliny wentylacyjne nie muszą być koniecznie wykonane w ścianach garażu, ale można je wkomponować w powierzchnię drzwi.
● Okna
Światło dzienne jest najbardziej ekonomicznym sposobem oświetlenia i w naturalny sposób ułatwia korzystanie z garażu, jako z podręcznego warsztatu. W drzwiach skrzydłowych okno może być, przykładowo, wbudowane w skrzydło, natomiast w przypadku drzwi garażowych segmentowych, możliwe jest zastosowanie przezroczystych segmentów.
Drzwi przejściowe i boczne
W przypadku szczególnie szerokich bram garażowych drzwi boczne albo przejściowe mają poważną zaletę: pozwalają na wejście do garażu bez otwierania bramy. Atrakcyjnym rozwiązaniem są drzwi przejściowe, zamontowane w szerokiej bramie garażowej.
Montaż takich drzwi jest możliwy zarówno w bramie uchylnej, jak i segmentowej. Jeśli z jakichś względów takie rozwiązanie nie jest możliwe, wąskie drzwi wejściowe mogą znaleźć się na ścianie bocznej garażu.
Wybór bramy garażowej jest trudniejszy niż się wydaje
To, która brama garażowa zostanie zamontowana w konkretnych warunkach budowlanych, zależy nie tylko od osobistych preferencji właściciela albo wymagań konstrukcyjnych. Również mechanika bramy może mieć wpływ na to, czy otwieranie będzie automatyczne, sterowane elektronicznie, czy manualne i jakie materiały będą najbardziej odpowiednie.
Właściwości terenowe oraz rozmiary własnej działki mają oczywiście podstawowe znaczenie na początku planowania budowy. Na tym etapie bardzo wskazane jest też zastanowienie się nad rodzajem bramy garażowej. Dzięki temu możliwe będzie uwzględnienie w konstrukcji garażu wymagań stawianych przez wybraną bramę garażową.
Powiązane artykuły
-
Bramy garażowe - rodzaje, ceny, sposoby montażu, opinie
-
Drzwi garażowe bez tajemnic – rodzaje, ceny, opinie, wiodący producenci
-
Jakie drzwi garażowe wybrać? Porady od eksperta
-
Brama garażowa segmentowa - modele, ceny, opinie użytkowników
-
Bramy WIŚNIOWSKI — przegląd oferty, ceny, opinie, porady praktyczne
-
Brama garażowa uchylna - rodzaje, producenci, wymiary i ceny
-
Brama segmentowa - rodzaje, ceny, akcesoria dodatkowe, opinie
-
Bramy garażowe segmentowe bez tajemnic - ceny, opinie, producenci
-
Jak zaprogramować pilot do bramy? Praktyczna instrukcja
-
Bramy garażowe Hormann - przegląd oferty, opinie, ceny, porady
-
Brama garażowa z napędem - rodzaje, ceny, sposoby montażu, opinie
-
Montaż bramy garażowej krok po kroku - praktyczny poradnik
-
Drzwi garażowe segmentowe - rodzaje, producenci, wymiary, opinie
-
Napędy do bramy uchylnej - rodzaje, ceny, opinie, wiodące modele i producenci
-
Rolowane bramy garażowe - rodzaje, ceny, opinie, wymiary, porady
-
Bramy garażowe uchylne — rodzaje, ceny, opinie, wymiary, porady zakupowe