Bramy automatyczne wjazdowe - rodzaje, opinie, koszty, polecani producenci
Garażowe bramy automatyczne są synonimem wygody i komfortu. Tradycyjne bramy wjazdowe niby nie są trudne w użytkowaniu, otwierają się szybko i sprawnie, bez wielkiego użycia siły, jednak tylko jeśli nie należą do dużych i ciężkich konstrukcji. Z biegiem czasu mogą przysparzać problemów ich właścicielom garażu, dlatego są wymieniane na automatyczne. Dlatego tak ważna jest odpowiednia automatyka do bram garażowych.
Chcesz sprawdzić koszty bramy na Twoją posesję? Kliknij tu i skorzystaj z naszego kalkulatora kosztów.
Z tego artykułu dowiesz się:
Napędy do bram automatycznych
Najodpowiedniejszym rozwiązaniem jest zakup napędu do bram razem z samą bramą. Siłowniki do bram powinny być bowiem kompatybilne z wybranym produktem. Wielu klientów dopiero w czasie użytkowania tradycyjnej bramy decyduje się na zainstalowanie napędu. Garaż jest zwykle jedną z ostatnich inwestycji nowo budowanego domu, dlatego wielu inwestorom nie starcza środków na bramę automatyczną. Wówczas zakup dodatkowego napędu do bramy wiąże się z dostosowaniem zakupywanego sprzętu do specyfiki naszej bramy.
Aby było możliwe zamontowanie napędu do bramy należy posiadać garaż o odpowiedniej głębokości, a także nadproże o wysokości 30-35 cm dla zamontowania głowicy napędu.
Brama na pilota
Bramy otwierane na pilota są dużo wygodniejsze niż te tradycyjne. Ich cena jest jednak znacznie wyższa. Klient ma do wyboru różne możliwości uruchamiania napędu bramy. Obecna technologia daje klientom wiele opcji do wyboru. Piloty sterowane za pośrednictwem częstotliwości radiowych znacznie szybciej uruchomiają bramę, a użytkownik nie musi długo czekać na jej otwarcie.
Istnieją również systemy (BiSecure – bramy Hormann), które pozwalają sprawdzić zamknięcie bramy nie wychodząc z domu. Wystarczy jedno kliknięcie i w ciągu kilku sekund otrzymujemy informację, czy brama została zamknięta.
Istnieje również możliwość zainstalowania przycisku sterującego bramą bezpośrednio w samochodzie, co okaże się atrakcyjną opcję, jeśli użytkownikowi zdarzy się zapomnieć o pilocie. Nowoczesnych rozwiązań jest dziś cała masa, aczkolwiek koszt ich zakupu wzrasta wprost proporcjonalnie do możliwości technicznych.
Oto niektóre z dostępnych rozwiązań otwierających bramę automatyczną:
- za pomocą przycisku umieszczonego w skrzynce sterujące na wyznaczonej ścianie,
- sterowana pilotem na podczerwień lub fale radiowe,
- uruchamiane za pośrednictwem fotokomórki,
- otwierane przez pociągnięcie linki,
- poprzez odczyt linii papilarnych ,
- za pomocą aplikacji zainstalowanej w telefonie komórkowym.
Otwieranie bramy z pomocą pilota budzi największe zainteresowanie klientów, ponieważ jest niezwykle wygodne. Częstym rozwiązaniem jest zintegrowanie napędu z oświetleniem. Po pewnym czasie, kiedy drzwi bramy garażowej zostaną zamknięte, oświetlenie wyłącza się. Użytkownik nie musi się wówczas martwić o konieczność wysiadania i szukania włącznika światła w ciemnym pomieszczeniu. Czasem są one nawet tak rozbudowane, że dodatkowo także uruchomiają oświetlenie zewnętrzne. Zwiększa to nie tylko wygodę użytkowania takiego garażu, ale także bezpieczeństwo.
Istnieje możliwość zwiększenia zakresu działania pilota, poprzez podłączenie do niego anteny. Wówczas bramą można sterować już nawet z odległości 400 m.
Siłowniki do bram automatycznych
Siłowniki do bram są sercem całego urządzenia. Należy je dopasować do ciężaru bramy, częstotliwości jej otwierania i zamykania, a także do oczekiwanego poziomu komfortu użytkowników.
Siłowniki do bram są zasilane energią elektryczną, ale nie zużywają jej zbyt wiele. Nie należy spodziewać się dużo wyższych rachunków za prąd. Dla każdego użytkownika bramy automatycznej, dość istotna jest także prędkość przesuwu bramy garażowej czy wjazdowej na posesję. Zbyt duże oczekiwanie na otwarcie skrzydła będzie dość uciążliwe. Im szybciej następuje całkowite otwarcie, tym brama będzie droższa, ponieważ ten parametr w sposób proporcjonalny rośnie wraz z ceną. Dobrym przykładem niezawodnych siłowników do bram spełniających oczekiwania klientów mogą być przykład produktów firmy Hormann.
Automatyka do bram – jak wybrać odpowiednią?
Przede wszystkim nie można dać się naciągnąć na rozwiązania, które zbytnio się nam nie przydadzą. Sprzedawcy będą się starali przekonać nas do najbardziej nowoczesnych rozwiązań, a wachlarz wyboru jest naprawdę szeroki. Użytkownika powinny jednak interesować najbardziej pożądane parametry i funkcje automatyki do bram, aby nie przepłacić.
Najczęstszym elementem, za który przepłacamy jest zbyt duża izolacja termiczna bramy garażowej. Brama o standardowej izolacji termicznej będzie wystarczająca, mimo że sprzedawcy będą nam mówić inaczej. Garaż jest pomieszczeniem, w którym i tak utrzymujemy niższą temperaturę niż w pozostałej części domu. Dodatkowo do największych strat ciepła i tak dochodzi podczas otwierania i zamykania bramy. Warto bardziej zainwestować w izolację garażu od reszty domu zamiast w przesadną izolację samego garażu.
Oto przykładowe założenia:
- w garażu panuje stała temperatura +8°C;
- wrota garażowe mają 5,5 m2 (np. wymiary 2,5 × 2,2 m).
Dla różnych poziomów współczynnika U, straty energii w ciągu sezonu grzewczego będą w przybliżeniu następujące:
- 1,7 W/(m2·K) – 325 kWh;
- 1,3 – 250 kWh;
- 1,1 – 210 kWh.
Przy ogrzewaniu gazem ziemnym, 1 kWh kosztuje nas ok. 0,25 zł. Koszty straconej energii w ciągu roku wyniosą od 50 do 80 zł.
Poza doborem rozsądnej izolacji termicznej bramy garażowej, warto zdecydować się na dodatkowy przycisk na ścianie garażu. Można wówczas można o nieustannym noszeniu ze sobą pilota.
Wybierając pilota warto dobrze przemyśleć czy rzeczywiście będziemy korzystać z kilku kanałów, w jakie jest wyposażony. Być może wystarczą nam tylko dwa kanały, co znacząco obniżyłoby cenę całej automatyki do bram. Niuansem, na który trzeba zwrócić uwagę jest również wykonanie pilota i jakość gumowych przycisków. Te mogą się po prostu ścierać z biegiem czasu. Generalnie, użytkownicy narzekają na dość częstą konieczność wymiany żarówek w pilotach oraz wysokie ceny szybko zużywających się elementów. Nierzadko, klienci po ok. 2- 3 latach wymieniają oryginalne piloty na uniwersalne, które są zdecydowanie tańsze w eksploatacji. Podczas wyboru bramy, warto zwrócić uwagę także na ten aspekt.
Systemy bezpieczeństwa bram automatycznych
Bramy automatyczne (podobnie jak standardowe) niosą ze sobą pewne niebezpieczeństwo, choć w zdecydowanie mniejszym stopniu, niż tradycyjne. Aby do minimum ograniczyć ryzyko zamknięcia się bramy na przykład na samochodzie, warto zamontować w bramie fotokomórkę. Ta w porę wykryje przeszkodę blokując skrzydło bramy. Takie rozwiązanie jest jednak droższe, natomiast istnieje możliwość samodzielnego zaprogramowania napędu i ręcznego ustalenia położeń krańcowych regulując czułość modułu przeciwzgnieceniowego.
Dodatkowo w bramie automatycznej można zamontować niezwykle wygodną funkcję delikatnego startu i domknięcia bramy. Taki system nie pozwoli na jej uszkodzenie. Podczas startu mechanizm działa wolno, po czym rozpędza się do normalnej prędkości i ponownie wyhamowuje bramę przed jej domknięciem.
Warto także przewidzieć chwilowy brak zasilania spowodowany np. awarią prądu. W takich sytuacjach automatyka do bram jest bezradna. Jeśli garaż jest dobudowany do budynku mieszkalnego i można do niego dotrzeć od wnętrza, to warto zainstalować w środku garażu specjalną linkę, która umożliwi ręczne sterowanie, gdy siłowniki do bram nie mogą zadziałać. W przypadku gdy garaż jest budynkiem wolnostojącym, należy umieścić taką linkę tuż przy klamce i zabezpieczyć ją zamkiem, chroniąc przed nieuprawnionym dostaniem się do wnętrza.
Ceny bram automatycznych
Koszty zakupu bramy z napędem są bardzo różnorodne i zależą od wielu czynników. Jeśli przewidujemy zakup bramy segmentowej (czyli najwygodniejszej) do garażu z wystarczającą izolacją termiczną, wyposażonej w napęd, renomowanej marki, powinniśmy liczyć się z kosztem od 3 tys. zł wzwyż.
Rozważając zakup bramy wjazdowej o konstrukcji samonośnej wyposażonej w napęd (zdecydowanie wygodniejszej w eksploatacji), musimy przewidzieć wydatek ponad 6 tys. zł. Metalowa brama przesuwana z napędem to koszt min. 5 tys. złotych. Przybliżony koszt montażu wynosi od 500 do 1000 zł.