Jaki napęd do bramy dwuskrzydłowej będzie odpowiedni?

Sposób działania mechanizmu do bram skrzydłowych

Otwieranie i zamykanie ciężkich skrzydeł wykonuje silnik elektryczny, którego moc jest przenoszona na mechanizmy mechaniczne albo hydrauliczne. Dzięki nim skrzydła obracają się wokół własnej osi, a automatyka do bram umożliwia obsługę napędu za naciśnięciem przycisku pilota.

W porównaniu z normalną bramą otwieraną ręcznie mechanizm do bramy ma liczne zalety, na przykład otwieranie sekwencyjne. Jeśli potrzebne jest tylko wąskie przejście i wystarczy otwarcie tylko jednego skrzydła, taki napęd jest optymalny. Cicho pracujące silniki zapewniają lekkie i ledwie słyszalne otwarcie bramy. Elektryczny napęd wyłącza się samoczynnie po osiągnięciu określonego kąta otwarcia albo po zamknięciu skrzydeł.

Nowoczesny napęd do bramy dwuskrzydłowej zawiera wbudowane systemy ostrzegawcze, które ją automatycznie zamykają, dają możliwość ustawienia prędkości oraz reagują na przeszkody. Siłowniki do bram dwuskrzydłowych są instalowane prosto i bez problemów. Do zasilania wystarczy zwykłe przyłącze elektryczne. Szczególne zabezpieczenie stanowi elektroniczny pomiar siły. W sytuacji awaryjnej mechanizm do bramy umożliwia mechaniczne otwarcie skrzydeł, na przykład w przypadku braku zasilania. Sterowanie bramą może odbywać się na pilota. Jeśli chcesz zlecić montaż bramy, wypełnij ten krótki formularz i otrzymaj oferty najlepszych wykonawców.

Kryteria wyboru napędu do bramy dwuskrzydłowej

Zanim zapadnie decyzja, jaki napęd do bramy dwuskrzydłowej zostanie zainstalowany, należy dokładnie przeanalizować kilka ważnych elementów. Ponieważ chodzi tutaj o otwieranie i zamykanie dwóch części bramy, mechanizm będzie niejako z założenia bardziej skomplikowany.

  • Szerokość bramy

Istotnym parametrem, na który trzeba zwrócić uwagę kupując siłowniki do bram dwuskrzydłowych jest maksymalna długość skrzydła, jaką ten napęd może obsługiwać. Cena nie może być głównym kryterium, ponieważ ze względów praktycznych korzystniej jest kupić siłowniki o nieco większej mocy, niż minimalna. Zabudowane całkowicie skrzydła z blachy albo drewna są podatne na podmuchy wiatru. Aby uniknąć uszkodzenia siłownika, dla skrzydła o długości przykładowo 2 m, warto użyć siłownika dla długości co najmniej 3 m.

  • Ciężar bram skrzydłowych

Kupując siłowniki do bram trzeba wziąć pod uwagę ciężar skrzydeł, który odgrywa decydującą rolę.  Ustalenie tego parametru nie powinno nastręczać trudności, ponieważ takie informacje z pewnością posiada producent bramy. Zestawy napędowe nie powinny pracować na granicy swoich możliwości. Dobrze jest w takim wypadku zastosować margines 20-25% mocy, który pozwoli na dłuższą żywotność elementów siłownika. Można kierować się następującymi wskazówkami:

  • Bramy lekkie: dwa skrzydła po ok. 150 kg potrzebują 600 Nm (dla przypomnienia: niutonometr – to jednostka wyrażająca moment obrotowy silnika).
  • Bramy średnie: dwa skrzydła po ok. 200 kg potrzebują 800 Nm.
  • Bramy ciężkie: dwa skrzydła po ok. 300 kg potrzebują co najmniej 1000 Nm.
  • Sekwencyjne otwieranie bramy

Na tę cechę automatyki do bram należy zwrócić uwagę, jeśli potrzeba czasem otworzyć nie dwa skrzydła na raz, ale tylko jedną stronę. W ten sposób można swobodnie wejść do środka pieszo, wprowadzić albo wyprowadzić rower ewentualnie motocykl, bez konieczności uruchamiania obu części bramy.

  • Szerokość słupków bramy

Zbyt małe wymiary przekroju słupka mogą utrudnić albo uniemożliwić zastosowanie zwykłego siłownika. Istnieje wówczas możliwość montażu, bardziej złożonego, siłownika podziemnego. 

  • Częstość otwierania bramy

Napęd do bramy dwuskrzydłowej rozróżnia pracę przydomową oraz intensywną. W warunkach domowych z pewnością nie występuje 50 cykli, czyli otwarć i zamknięć bramy w ciągu dnia, czyli nie są wymagane mechanizmy do pracy intensywnej. Siłowniki przystosowane do większej liczby cykli wytrzymują większe obciążenia.

Siłowniki do bram dwuskrzydłowych – który wybrać?

Zróżnicowanie konstrukcyjne siłowników do bram

Odpowiedni dobór parametrów automatyki do bram ma decydujący wpływ na długotrwałą i bezawaryjną pracę bram dwuskrzydłowych. Wyboru nie ułatwia różnorodność modeli i konstrukcji.

  • Siłowniki z napędem śrubowym – element napędowy przesuwa się liniowo wzdłuż korpusu siłownika, przenosząc siłę na skrzydło bramy. Jest to rozwiązanie uniwersalne dla bram dwuskrzydłowych, a przeszkodą w ich stosowaniu może być ewentualnie zbyt szeroki słupek.
  • Siłowniki z ramieniem łamanym – siła jest przenoszona poprzez przegubowo połączone elementy ramion. Takie rozwiązanie umożliwia montaż siłowników na szerokich słupkach murowanych albo kamiennych.
  • Siłowniki pod powierzchnią gruntu – stosuje się je, kiedy zależy na wyeksponowaniu estetyki bramy, bez zwracania uwagi na elementy pomocnicze w postaci siłowników. Cena takiego rozwiązania jest najwyższa, wymaga bowiem dodatkowych operacji, m.in. zapewnienia dobrego drenażu wokół siłowników.

Wygląd zewnętrzny i materiały

Pod względem wyglądu zewnętrznego siłowniki do bram dwuskrzydłowych niewiele różnią się wzajemnie. Składają się z jednego albo dwóch przegubowo połączonych ramion, które z kolei powiązane są ze źródłem napędu oraz sterownikiem. W zależności od wielkości i ciężaru bramy, elementy siłownika posiadają odpowiednie wymiary gwarantującą ich mechaniczną wytrzymałość.

Materiał korpusu siłownika to zwykle odporna na korozję stal albo lżejsze stopy aluminium. Teleskopowo połączone części są wykonane z mocnych i niekorodujących stopów aluminium. Sterowniki znajdują się zwykle w skrzynce z PVC.

Zużycie energii elektrycznej przez siłowniki do bram zależy oczywiście mocno od częstotliwości otwierania i zamykania. W przypadku napędu akumulatorowego obciążenie baterii zależy znacząco od temperatury zewnętrznej.

Na rynku dostępne są również napędy do bramy dwuskrzydłowej zasilane energią z paneli fotowoltaicznych. Umożliwiają samoczynne ładowanie baterii napędzających siłowniki bramy. 

Najpierw wybór bramy garażowej, potem odpowiedniego napędu

Poszukując napędu do bramy można napotkać przeróżne typy i modele. Ważne jest, aby wcześniej zapoznać się dokładnie z danymi technicznymi bramy, ponieważ tylko w ten sposób można dopasować do niej siłowniki. Często wybierane są bramy garażowe hormann (Hörmann) albo bramy wiśniowski (Wiśniowski).

Napęd do bramy każdego typu, również do bramy dwuskrzydłowej, montuje się po to, aby ułatwić sobie życie, a nie żeby podnieść koszty. Z tego względu istotne jest nie tylko dopasowanie siłowników do bramy, ale też zapoznanie się z ofertami różnych producentów i cen ich wyrobów.

ikona podziel się Przekaż dalej