Piloty bramowe – wybór trudniejszy niż się wydaje

Zasada działania pilota do bramy

Komu chce się wysiadać z samochodu w czasie deszczu i otwierać bramę? A może jeszcze na dodatek w ciemności szukać dziurki od klucza? Elektrycznie napędzana i sterowana brama kładzie tym niedogodnościom kres. Główną rolę w zdalnej obsłudze automatyki do bram odgrywa pilot do bramy. Umożliwia sterowanie napędem otwierającym i zamykającym z wnętrza auta. Zasilany bateriami pilot wysyła zakodowany sygnał radiowy do odbiornika w napędzie bramy, który reaguje uruchomieniem siłowników. W zależności od rodzaju konstrukcji bramy, włącza się uchylanie skrzydeł, podnoszenie segmentów albo rolowanie.

Kolejną zaletą jest bezpieczeństwo, ponieważ na skutek samoczynnej blokady napędu brama jest zawsze mocno zamknięta, a włamywacz nie ma szans. Konieczny jest tylko krótki sygnał radiowy z podjazdu, aby niepotrzebnie nie blokować drogi.

Zgodnie z mottem „jeden za wszystkich” wielu producentów oferuje bogaty wybór urządzeń, które są ze sobą kompatybilne. Można powiedzieć, że jednym pilotem albo smartfonem da się obsłużyć zarówno bramę wjazdową na posesję, jak i bramę garażową. Potrzebny będzie jedynie dodatkowy odbiornik, aby pilot uniwersalny do bramy potrafił, przykładowo, zapalać i gasić oświetlenie podwórka.

Częstotliwość robocza pilota do bramy i modulacja

Istnieje wiele typów pilotów do sterowania bramami. Oprócz różnic kształtu, koloru i przycisków mają często odmienne częstotliwości pracy, kodowania i modulacji. Ponieważ tylko zgodne ze sobą systemy radiowe mogą skutecznie współpracować, automatyka do bram wymaga dokładnego dopasowania.

Odbiorniki radiowe obsługujące bramy wjazdowe na pilota oraz zgodne z nimi nadajniki, czyli piloty, pracują zwykle na częstotliwości 433,92 MHz albo 868,35 MHz. Ta druga częstotliwość jest mniej narażona na zakłócenia z różnych źródeł, niż częstotliwość 433,92 MHz.

Istnieją dwa typy modulacji: modulacja częstotliwości (FM), czyli kodowanie informacji w fali radiowej przez zmiany jej chwilowej częstotliwości, oraz modulacja amplitudy (AM), czyli zmiany wielkości amplitudy. Jeśli planujesz zlecić wykonanie ogrodzenia lub bramy, wypełnij ten krótki formularz i sprawdź oferty wykonawców z twojej okolicy.

Przygotowanie pilota do bramy do pracy

Programowanie pilota uniwersalnego do bramy

Zasadniczo istnieją dwie sytuacje wyjściowe, które wymagają nieco odmiennego podejścia do programowania pilota:

Elektryczny napęd bramy jest na nowo uruchamiany i pilot do bramy musi być po raz pierwszy „nauczony” działania. Programowanie nowego pilota odbywa się zawsze w pobliżu odbiornika (bramy), z którym będzie współpracował. Nie da się przeprowadzić tej operacji na odległość. Postępowanie prowadzi się zgodnie z instrukcją odbiornika. Tryb uczenia jest aktywowany na pilocie naciśnięciem przycisku.

Zakończone sukcesem programowanie zostaje zasygnalizowane komunikatem albo sygnałem dźwiękowym. Sposób aktywowania tego trybu zależy od rodzaju pilota i jest szczegółowo wyjaśniony w instrukcji obsługi.

Zaprogramowany ma zostać dodatkowy pilot do bramy. Potrzebny jest do tego celu stary, sprawny i dotychczas używany pilot oraz nowy plot, który jest przygotowywany do użycia. Jest to rodzaj kopiowania pilota od pilota.

W odległości liku metrów od bramy i odbiornika należy nacisnąć i przytrzymać przycisk na starym pilocie. Po zwolnieniu nacisku należy natychmiast (w ciągu 3 sekund) nacisnąć i przytrzymać przez 15 sekund przyciska na nowym pilocie. Kod dostępu zostanie po prostu przeniesiony albo skopiowany. W czasie tej operacji należy wziąć pod uwagę możliwość otworzenia się bramy.

Pilot do bramy wjazdowej w samochodzie, czyli piloty bramowe i ich rodzaje
Pilot do bramy wjazdowej i jego rodzaje, a także bramy wjazdowe na pilota

Nie wszystkie systemy umożliwiają przekazywanie kodu z pilota na pilota. Niektóre modele muszą być programowane tylko bezpośrednio z odbiornika napędu bramy. Najlepiej, aby pilot uniwersalny znajdował się w trakcie programowania w odległości 1-1,5 metra od odbiornika. W ten sposób da się uniknąć ewentualnych zakłóceń na drodze pilot – odbiornik, na skutek działania w pobliżu komputerów, głośników radiowych i tym podobnych urządzeń.

Nowoczesne piloty z kodem zmiennym są zabezpieczone przed próbami skopiowania kodu.

Przykładowe piloty do bram i ich ceny

  • Pilot do bramy czterokanałowy – cena 50 zł.
  • Samouczący się pilot z kodem zmiennym czterokanałowy – cena 190 zł.
  • Pilot do bramy dwukanałowy ze stałym kodem – cena 60 zł.
  • Pilot radiowy sześciokanałowy – cena 801 zł.

Pilot do bramy jako aplikacja

Niektóre rodzaje napędu bram dają się otwierać i zamykać także za pomocą specjalnych aplikacji. Jest możliwe tylko w przypadku niektórych modeli i po zastosowaniu odpowiedniego wyposażenia. Zasada działania polega tutaj na przekazywaniu sygnałów poprzez Bluetooth, jako że żaden smartfon nie działa jak radio. Pewna wadą tego systemu jest konieczność czekania kilku sekund, zanim brama zostanie otwarta. Bezpieczeństwo systemu jest gwarantowane przez hasło do Bluetooth.

Aby automatyka do bram była niezawodna

Montując renomowane bramy garażowe hormann (Hörmann) albo bramy wiśniowski (Wiśniowski), instaluje się zarazem systemy ich automatycznej obsługi. Chociaż cena bram dobrej jakości nie należy do niskich, to oszczędzanie na sterownikach radiowych i pilotach daje tylko zyski pozorne. Trudno oczekiwać, że tanie zamienniki oryginalnych urządzeń będą niezawodne.

Piloty bramowe i odbiorniki atestowane zgodne z wymogami Unii Europejskiej są oznaczone symbolem CE (Conformité Européenne). Tyle tylko, że podobnym i na pierwszy rzut oka trudnym do rozróżnienia symbolem oznaczane są wyroby nieoryginalne, chińskie, gdzie CE jest skrótem China Export. Aby w przyszłości uniknąć problemów, dobrze jest rozróżniać te dwa oznaczenia.

ikona podziel się Przekaż dalej