Nowa ekspresówka – zbudują ją na bardzo trudnym terenie

Widok drogi ekspresowej
Odcinek S19 Domaradz – Krosno przebiegać będzie przez niełatwy teren, fot. Maja
ikona podziel się
Opublikowano: 19.03.2024 r., 12:52 | Autor: Paulina Zambrzycka
Jak poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, do wojewody trafił już wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację 12,5 km odcinka drogi ekspresowej S19. Dzięki tej decyzji rozpoczęcie budowy rozpocznie się niebawem. W założeniach budowa potrwa do końca 2026 roku.

Odcinek S19 Domaradz – Krosno

14 marca na stronie gov.pl pojawiła się informacja o tym, że do Wojewody Podkarpackiego trafił wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla drogi ekspresowej S19 na odcinku Domaradz – Krosno. Odcinek ten będzie liczyć 12,5 km długości. Wykonawcą tej części drogi ekspresowej jest Mostostal Warszawa. Wartość kontraktu to ok. 1,1 mld zł.

Inwestycja realizowana jest w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych w systemie Projektuj i buduj. Jeśli wojewoda wyrazi zgodę na rozpoczęcie inwestycji, w decyzji określi również – jak tłumaczą drogowcy – granice terenu pod budowę. Umożliwiłoby to rozpoczęcie procedury odszkodowawczej za przejmowanie nieruchomości na rzecz Skarbu Państwa. Zgodnie z założeniami start budowy przewidywany jest na połowę 2024 roku. Prace powinny zostać ukończone przed końcem 2026 roku.

Samochody osobowe i policyjny radiowóz na drodze ekspresowej w promieniach zachodzącego słońca
S19 jest częścią trasy Via Carpatia, fot. Stanisław Błachowicz

Teren dla nowego odcinka S19 jest niełatwy

Odcinek S19 Domaradz – Krosno przebiegać będzie przez niełatwy, ponieważ bardzo pofałdowany teren. Jeśli chodzi o najniżej i najwyżej położony punkt trasy, w pionie będzie dzieliło je 150 m. Wykonane zostały badania geofizyczne, sondowania oraz wiercenia w ramach rozpoznania geologicznej budowy podłoża. Prowadzono również monitoring osuwisk.

Według wyliczeń drogowców powstać ma siedem estakad, osiem wiaduktów drogowych, osiem mostów, trzy przepusty, trzy przejścia dla zwierząt (w tym jedno dla dużych ssaków) oraz wiele obiektów. Najdłuższa estakada będzie mierzyć ok. 700 m – przebiegać ma na filarach o wysokości do 30 m, tuż nad doliną. Natomiast rozpiętość trzech estakad w ciągu drogi ekspresowej będzie większa niż 400 m.

S19 jako część trasy Via Carpatia

Jak można przeczytać na gov.pl, w miejscowości Zagórze wybudowane będą dwa Miejsca Obsługi Podróżnych. Najpierw pojawią się tam miejsca parkingowe, przestrzeń do odpoczynku i toalety. Później dzierżawcy, którzy zwyciężą w przetargu, rozbudować będą mogli je o stacje paliw, a także obiekty gastronomiczne. Warto dodać, że droga ekspresowa wyposażona będzie w m.in. urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, urządzenia ochrony środowiska oraz infrastrukturę systemu zarządzania ruchem.

Droga ekspresowa S19 połączy przejście graniczne z Białorusią w Kuźnicy Białostockiej z granicą ze Słowacją w Barwinku. S19 to część trasy Via Carpatia – kluczowego korytarza transportowego, który łączy Europę Północną z Południową. 

Źródła:

  • https://www.money.pl/gospodarka/przebija-sie-z-nowa-ekspresowka-przez-trudny-teren-start-budowy-coraz-blizej-7005967659928288a.html
  • https://www.wnp.pl/finanse/podkarpackie-do-wojewody-wplynal-wniosek-o-zrid-na-odcinek-drogi-s19,814459.html
  • https://www.gov.pl/web/gddkia-rzeszow/przedostatni-krok-przed-rozpoczeciem-budowy
ikona podziel się Przekaż dalej

Zobacz podobne newsy

Zobacz podobne artykuły

Skomentuj
Zdobywajnajlepsze oferty!
  • Zapisuj i zarządzaj inwestycjami
  • Twórz nowe kosztorysy
  • Znajdź najlepszego wykonawcę
Załóż konto