Najdłuższy tunel w Polsce – umowa na prawie 2 mln euro

Widok torów kolejowych i tunelu
Niebawem trasę Kraków – Nowy Sącz będzie można pokonać w ok. 60 minut, fot. Aleksandr / takadahirohito
ikona podziel się
Opublikowano: 19.03.2024 r., 20:27 | Autor: Paulina Zambrzycka
PKP PLK w piątek 8 marca oficjalnie podpisały umowę z Konsorcjum Budimeksu i Gülermak, dzięki czemu rozpocznie się modernizacja czwartego odcinka linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. W Polsce wydrążony zostanie najdłuższy tunel, który będzie mierzyć prawie 3,8 km długości. Dzięki nowej inwestycji skróci się czas dojazdu m.in. z Krakowa do Nowego Sącza.

Inwestycja skróci czas podróży

Umowa PKP PLK z Konsorcjum Budimeksu i Gülermak dotyczy inwestycji w Małopolsce. Ma ona opiewać na kwotę 1,93 mld zł netto oraz zrewolucjonizować regionalne przejazdy kolejowe. Firmy, które podpisały umowę z PKP PLK, zajmowały się już w Polsce m.in. tunelem pod Świną, który łączy wyspy Uznam i Wolin.

Podczas podpisywania umowy minister infrastruktury, Dariusz Klimczak, potwierdził, że inwestycja jest częścią większego projektu. Dzięki modernizacji czwartego odcinka linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz skrócony zostanie czas podróży, a połączenia kolejowe będą efektywniejsze. Zwiększy się również pole manewru dla przewoźników, dla ruchu aglomeracyjnego. Dzięki temu trasę Kraków – Nowy Sącz lub Nowy Sącz – Kraków będzie można pokonać w zaledwie 60 minut.

Aktualnie najszybsze połączenie koleją między Nowym Sączem a stolicą Małopolski zajmuje 2,5 godziny. W ramach inwestycji powstanie też najdłuższy tunel w Polsce – pomiędzy miejscowościami Męcina i Mordarka.

„Mamy przed sobą historyczną inwestycję”

Tory w większej części poprowadzone będą w nowym śladzie, z uwzględnieniem najdłuższego tunelu kolejowego. PKP PLK podpisały umowę również na nadzór inwestorski zarówno nad tym, jak i dwoma innymi odcinkami modernizowanej linii kolejowej nr 104 – stacja Limanowa i Rabka Zaryte – Mszana Dolna.

Jak powiedział minister infrastruktury, Polska jest w niezwykle ważnym momencie rozwijania infrastruktury kolejowej. Rewolucja na pewno czeka połączenie między Krakowem a Nowym Sączem. To doskonała wiadomość dla ludzi, którzy chcą się przemieszczać pociągiem pomiędzy tymi dwoma miastami. – Mamy przed sobą historyczną inwestycję. Ja z wielką nadzieją czekam na uruchomienie i zakończenie tego projektu – mówi Dariusz Klimczak.

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Piotr Malepsza, dodaje, że dziś pasażerowie oraz przewoźnicy nie są zainteresowani przemieszczaniem się z prędkością 60 km / h. Inwestycja jest mocną ingerencją w to, co zbudowano niemal 150 lat temu.

Jakich zmian możemy się spodziewać?

Jedną z największych zmian będzie modernizacja toru o długości ponad 12,5 km na odcinku Limanowa – bocznica Klęczany. Kolejną jest tunel pomiędzy miejscowościami Męcina i Mordarka, który będzie mieć ponad 3,8 km długości. Będzie to najdłuższy tunel w Polsce – nie tylko kolejowy, ale również w odniesieniu do tuneli drogowych. Poza tym w Mordarce i Chomranicach powstaną nowe przystanki, a stacja w Męcinie będzie znajdować się w nowej lokalizacji. Perony dostosowane zostaną również dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Jak zauważa p.o. Prezesa Zarządu PKP PLK S.A, Piotr Wyborski, realizacja projektu przyczyni się do rozwoju gospodarczego regionu. Mieszkańcy Małopolski od lat czekali na tę inwestycję.

Istotnym punktem będzie przebudowa obiektów inżynieryjnych. Prace objąć mają 12 mostów oraz 10 wiaduktów. Przejazdy kolejowo-drogowe zostaną zastąpione bezkolizyjnymi skrzyżowaniami. Prowadzić będą do nich nowe drogi. Poza tym bezpieczeństwo w ruchu lokalnym na pewno się poprawi. Pociągi pasażerskie dzięki modernizacji poruszać się będą z prędkością do 160 km / h, z kolei pociągi towarowe z prędkością 100 km / h.

Poza modernizacją i elektryfikacją 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz inwestycja obejmie również budowę 58 km nowej linii, która łączyć będzie Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Do 2029 roku stworzona zostanie dzięki temu nowa linia kolejowa łącząca Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Jak już wspominaliśmy, trasę Kraków – Nowy Sącz będzie można pokonać w ok. 60 minut. Z kolei ze stolicy Małopolski do Zakopanego pojedziemy w zaledwie 90 minut.

Źródła:

  • https://www.money.pl/gospodarka/wydraza-najdluzszy-tunel-w-polsce-umowa-o-wartosci-blisko-2-mld-zl-netto-7003808566651680a.html?fbclid=IwAR227LnI4gP-xRONa-1vHhG6biCn3rm8sgosc2cSNZsjMW3G1EBxYUtdFz8
  • https://media.budimex.pl/pr/830360/konsorcjum-budimeksu-i-gulermak-z-umowa-warta-1-93-mld-zl-na-kompleksowe-_roboty-_budowlane-_na-lk-nr-_104-_odc-d-limanowa-bocznica-kleczany-_
  • https://twitter.com/naKolei/status/1766749198446219598?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1766749198446219598%7Ctwgr%5Eee0bb037ccac2f5aa5aa112768b818cce122fc3c%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fgeekweek.interia.pl%2Ftransport%2Fnews-to-bedzie-najdluzszy-tunel-w-polsce-umowa-na-prawie-2-mld-zlnId7383231
  • https://www.nakolei.pl/tunel-kolejowy-pod-gorami-usprawni-przejazd-pomiedzy-limanowa-a-nowym-saczem/
  • https://www.plk-sa.pl/o-spolce/biuro-prasowe/informacje-prasowe/szczegoly/tunel-kolejowy-pod-gorami-usprawni-przejazd-pomiedzy-limanowa-a-nowym-saczem-9470
ikona podziel się Przekaż dalej

Zobacz podobne newsy

Zobacz podobne artykuły

Skomentuj
Zdobywajnajlepsze oferty!
  • Zapisuj i zarządzaj inwestycjami
  • Twórz nowe kosztorysy
  • Znajdź najlepszego wykonawcę
Załóż konto