Jak wygospodarować kącik do pracy w niewielkim mieszkaniu?
Opublikowano: 19.04.2024 r., 7:13
|
Autor: Ewa Majkusiak
Zorganizowanie domowego biura to marzenie jednych i zmora innych. Praca w zaciszu własnego domu ma jednak wiele zalet i nadal pracownicy chętnie na nią przystają. Dla zwiększenia wydajności i podtrzymania rutyny konieczne jest przygotowanie odpowiedniego miejsca. Sprawdź nasze porady i dowiedz się, jak zadbać o wydajne, domowe biuro, w którym przyjemnie się pracuje!
Oddzielny pokój do pracy zdalnej – o czym warto pamiętać?
Praca zdalna oraz wszelkiego typu zawody wykonywane w domu najlepiej działają w chwili, gdy możliwe jest wygospodarowanie odpowiedniej przestrzeni. Dodatkowy pokój, który może zostać przerobiony na biuro lub pracownie to rozwiązanie idealne.
Planując domowy gabinet, konieczne jest zadbanie o jego odpowiedni metraż. Czasem wystarczy jedynie kilka metrów, na których zmieści się biurko i mały regał, lecz niektóre profesje wymagają większej ilości sprzętu. Kluczowe jest także światło. Prawidłowy kąt pomiędzy monitorem a oknem, dobre oświetlenie górne oraz biurkowe dopasowane do specyfiki pracy – to wszystko przekłada się nie tylko na komfort, ale również zdrowie.
Jeśli biuro będzie zlokalizowane w domu pełnym dzieci i hałasu, warto zadbać także o odpowiednie wyciszenie. W tym celu można skorzystać z profesjonalnych mat montowanych na ścianach. Świetnie sprawdzą się także masywne, szczelne drzwi. Na etapie budowy można uwzględnić także odpowiednie wygłoszenie ścian.
Co zrobić, jeśli w mieszkaniu nie ma miejsca na gabinet?
Obecnie wiele osób mieszka w niewielkich mieszkaniach, dwu lub trzypokojowych. Na metrażu około 50 metrów kwadratowych trudno wygospodarować oddzielny gabinet, zwłaszcza jeśli w domu jest jeszcze partner oraz dzieci. W takiej sytuacji konieczne jest zorganizowanie praktycznego, choć niewielkiego kącika do pracy.
Świetnym pomysłem jest wizualne wydzielenie takiej przestrzeni z sypialni lub salonu. W tym celu można skorzystać z różnego typu przepierzeń, lameli lub nawet profesjonalnych ścianek stosowanych w biurach wieloosobowych. Dodatkową zaletą takiego rozwiązania jest delikatne wyciszenie dźwięków domowników.
Niezależnie jednak od wielkości „biura”, konieczne jest zadbanie o jego funkcjonalność i ergonomię. Dobrze dopasowane biurko, krzesło oraz monitor to podstawa, której brak wpłynie niekorzystnie nie tylko na wydajność pracy, ale również wzrok czy kręgosłup.
Wiele osób pracujących w domu w niepełnym wymiarze godzin chętnie wybiera składane biurka. To bardzo praktyczne rozwiązanie, zwłaszcza, że pozwala rozdzielić pracę od życia prywatnego.
Jeśli chcesz wiedzieć, jak prawidłowo dobrać wysokość biurka, zapoznaj się z tym artykułem.
Czego unikać, projektując domowe biuro?
Projektowanie domowego biura lub wydzielonej przestrzeni do pracy to nie lada wyzwanie. Im mniejsze mieszkanie, tym więcej trudnych decyzji należy podjąć i pójść na pewne kompromisy. Jeśli biurko ma być na co dzień dobrze widoczne (np. w salonie), warto zadbać o jego estetykę. W tym celu można rozważyć model z tej samej kolekcji, co pozostałe meble w pomieszczeniu. Podobnie krzesło biurowe – ono również nie musi być nieestetyczne. Zbyt masywne lub niedopasowane meble mogą budzić frustrację.
W miarę możliwości warto dbać o higienę pracy. Wyraźne rozdzielenie godzin oraz miejsc w których się pracuje i wypoczywa to podstawa work life balance. Warto unikać pracy w miejscach, gdzie zwykle się odpoczywa – łóżko lub kanapa. Lepiej wybrać niewielkie, lecz jednak biurko lub stolik. W przypadku opcji składanych, świetnym rozwiązaniem jest zamykanie go po skończonej pracy.
Jeśli chcesz wiedzieć, jakie badania okresowe wykonać w trakcie pracy zdalnej, zapoznaj się z tym artykułem.