W Łodzi powstaje niezwykła budowla. Czegoś takiego Polska jeszcze nie widziała!

W centrum Łodzi powstanie wyjątkowa inwestycja. Pod miastem ma znaleźć się specjalny tunel długości 4,6 km, który ma szansę stać się najdłuższym, jednolitym obiektem budowlanym w Polsce. Tunel ma powstać na głębokości dochodzącej do 34 metrów i stanie się fragmentem sieci szybkich kolei w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jak ma wyglądać inwestycja i kiedy zostanie oddana do użytku?
- Nowy tunel pod Łodzią – wyjątkowa inwestycja
- Nowy tunel – kiedy powstanie?
- Znaczenie tunelu dla transportu kolejowego
Nowy tunel pod Łodzią – wyjątkowa inwestycja
Nowy tunel pod Łodzią ma być wyjątkową inwestycją budowlaną. Jego długość ma wynosić 4,6 km, a średnica blisko 14 metrów. Jest to bardzo ambitny projekt, który czyni je największym przedsięwzięciem tunelowym w historii polskiej kolei.
Na uwagę zasługuje także trasa tunelu. Komora startowa będzie znajdowała się na Retkini. W tym miejscu głębokość tunelu szacuje się na około 23 metry. Na dalszych odcinkach, głębokość tunelu osiągnie nawet 34 metry. Jest to kolejna niespotykana wartość, która wzbudza zainteresowanie wielu miłośników kolei.
Nowy tunel podziemny będzie dużym wyzwaniem technologicznym i pokazem możliwości inżynieryjnych. Budowa tej wyjątkowej inwestycji podziemnej pod miastem rozpocznie się już wkrótce i potrwa przez kilka lat. Tutaj znajdziesz nowe, ważne informacje na temat budowy CPK.
Nowy tunel – kiedy powstanie?
Tunel ma być zrealizowany przez PORR S.A. Jest to firma z doświadczeniem w budownictwie tunelowym. Zrealizowała między innymi połączenia pod cieśniną Świną oraz tunele na Dolnym Śląsku.
Do budowy zostanie wykorzystana specjalna maszyna TBM o średnicy blisko 14 metrów. Maszyna zostanie sprowadzona i zamontowana w komorze startowej na Retkini. Planowany termin jej dostarczenia to przełom roku 2025/2026. Samo drążenie tunelu planuje się na końcówkę 2026 roku.
Planowane zakończenie prac głównych prac budowlanych ma nastąpić w 2028 roku. W tym czasie tunel nie będzie jeszcze oddany do użytku. Prace wykończeniowe, testy i odbiory budowy planuje się na rok 2029.

Znaczenie tunelu dla transportu kolejowego
Tunel pod Łodzią ma być imponującą inwestycją. W planach jest zbudowanie dwóch torów, które umożliwią przejazd pociągów z prędkością do 160 km/h. Budowa będzie wymagała zastosowania nowoczesnych technologii, takich jak zaawansowane monitorowanie drążenia TBM. Ważnym elementem budowy będzie też stworzenie komór ewakuacyjnych, system wentylacji oraz zaawansowany system bezpieczeństwa.
Tunel pod Łodzią będzie kolejnym, istotnym fragmentem infrastruktury. Linia numer 85 ma połączyć Warszawę, lotnisko CPK i Łódź. W dalszej perspektywie planuje się rozbudowę do Wrocławia oraz Poznania.
Tunel umożliwi poruszanie się pociągami z dużą prędkością, co jest ważnym krokiem naprzód w stronę europejskich standardów. W planach jest zapewnienie lepszego połączenia między miastami, znaczne skrócenie czasu podróży oraz wzmocnienie roli Łodzi, jako ważnego węzła komunikacyjnego w Polsce centralnej. Tu znajdziesz więcej informacji na temat planów budowlanych, związanych z CPK.