S7 Kraków - Myślenice - projektant przebiegu wybrany!

Zakopianka na tle tatr
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała projektanta drogi ekspresowej S7 Kraków - Myślenice, fot. PawelUchorczak
ikona podziel się
Opublikowano: 20.02.2024 r., 14:59 | Autor: Agnieszka Markiewicz
Nowa Zakopianka - droga ekspresowa łącząca autostradę A4 z trasą S7 między Krakowem a Myślenicami - będzie kluczowym elementem poprawy infrastruktury drogowej w regionie. Projekt zakłada znalezienie optymalnego przebiegu tej trasy, umożliwiającego szybkie i wygodne połączenie między dwiema istniejącymi arteriami komunikacyjnymi. Choć początkowo zakładano lokalizację między węzłami Kraków Południe a Kraków Bieżanów, to istnieje możliwość zaproponowania innego punktu startowego trasy.

To już drugi przetarg na koncepcję przebiegu tego odcinka

To już drugie postępowanie przetargowe dla tego odcinka. W pierwszym przypadku zakończyło się ono unieważnieniem ze względu na wycofanie się wykonawcy. W pierwszym przetargu wygrała firma Transprojekt Gdańsk, ale w październiku 2023 GDDKiA poinformowała, że firma wycofała się ze swojej oferty, tracąc jednocześnie poważne wadium (180 tys. zł).

W bieżącym przetargu kryterium wyboru oferty zostało określone głównie poprzez cenę. Maksymalnie wykonawca mógł uzyskać 60 punktów za ofertę cenową, a dodatkowo 40 punktów za posiadanie specjalistów w dziedzinach geologii, hydrogeologii, zoologii i akustyki, którzy będą tworzyć zespoły robocze do opracowania STEŚ.

Kto wygrał przetarg na zaprojektowanie przebiegu S7 na odcinku Kraków - Myślenice?

Realizacja projektu nowej Zakopianki otwiera również pole do rozważenia alternatywnych wariantów, które mogą być bardziej korzystne pod względem ekonomicznym i funkcjonalnym. Projektanci mają świadomość konieczności uwzględnienia połączenia z Beskidzką Drogą Integracyjną (S52), co zapewni kompleksową sieć dróg w regionie.

Firma IVIA zaoferowała najkorzystniejszą cenę w przetargu na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla drogi ekspresowej S7, która wynosi 23,3 mln zł i będzie odpowiedzialna za kompleksowe przygotowanie planu trasy. W przetargu cena stanowiła 60% punktacji, pozostałe to:

  • zespół środowiskowy - 12% punktów
  • zespół geologiczny - 12% punktów
  • zespół ekspertów - 14% punktów

IVIA uzyskała w sumie 88,5% możliwych punktów. Na drugim miejscu uplasował się Multiconsult Polska (74,45% punktów) i konsorcjum firm SWECO, Pracownia Inżynierska KLOTOIDA (71,53% punktów). Pozostałe firmy uczestniczące w przetargu mają jeszcze czas na ewentualne odwołania, jednak ostateczna decyzja zostanie podjęta po przedstawieniu gwarancji wykonania prac.

Ile czasu potrwa projektowanie nowej Zakopianki?

Prace nad projektem nowej Zakopianki będą trwały 6 lat, co obejmie nie tylko opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ), ale także uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych.

Podczas spotkań informacyjnych z mieszkańcami będą zbierane ich pomysły, sugestie oraz uwagi dotyczące nowej drogi. Istotne jest bowiem zapewnienie komunikacji z lokalną społecznością i uwzględnienie jej potrzeb podczas procesu planowania inwestycji drogowej.

Droga ekspresowa S7 do Chyżnego jest kolejnym ważnym projektem w ramach planów poprawy infrastruktury drogowej w Polsce. Unieważnienie pierwszego przetargu tylko potwierdza złożoność i istotność przedsięwzięcia. Budowa tej trasy będzie miała kluczowe znaczenie dla poprawy płynności ruchu drogowego i skrócenia czasu podróży między Krakowem a Myślenicami.

Kiedy zostanie ukończona droga ekspresowa S7?

Z ogromną siecią dróg ekspresowych i autostrad rozwijającą się w Polsce, inwestycje takie jak nowa Zakopianka stanowią niezbędny element modernizacji infrastruktury kraju. Długo oczekiwane połączenie między autostradą A4 a trasą S7 z pewnością przyniesie ulgę kierowcom i przyczyni się do poprawy warunków komunikacyjnych w regionie.

Droga S7 Kraków-Myślenice obok tzw. północnej wylotówki z Warszawy (od Trasy AK w Warszawie do Kiełpina) to najmniej zaawansowany w pracach odcinek tej arterii, która docelowo ma połączyć Trójmiasto przez Warszawę i Kraków z Rabką Zdrój i dalej jako DK7 do granicy Polski i Słowacji w Chyżne. Biorąc pod uwagę poziom skomplikowania tych odcinków, można szacować, że będą one gotowe w latach 2030-2035.

ikona podziel się Przekaż dalej

Zobacz podobne newsy

Skomentuj
Zdobywajnajlepsze oferty!
  • Zapisuj i zarządzaj inwestycjami
  • Twórz nowe kosztorysy
  • Znajdź najlepszego wykonawcę
Załóż konto