Absurdalna budowa ulicy Świerkowej w Otwocku. Mieszkańcy załamani. Nie dało się tego zrobić gorzej

Zwężona jezdnia ze słupem
Ulica Świerkowa, fot. RDC
ikona podziel się
Opublikowano: 16.01.2024 r., 20:30
“W ulicy Świerkowej zostanie wybudowana nakładka asfaltowa oraz pobocza z kruszywa na długości ponad 400 metrów” - informował w połowie listopada 2023 r. prezydent Otwocka Jarosław Margielski. Pod koniec grudnia odnowiona Świerkowa trafiła na pierwsze strony ogólnopolskich serwisów informacyjnych. Można ją śmiało okrzyknąć jednym z większych absurdów budowlanych starego roku.

Asfalt jest, chodnika brak

Sumaryczny koszt budowy nowej drogi oszacowano na 400 tysięcy złotych. Ulica została pięknie wyasfaltowana, kierowcy samochodów z pewnością nie muszą się obawiać o swoje podwozia. Mniej powodów do zadowolenia mają piesi i rowerzyści. Na zrewitalizowanej Świerkowej nie świadczą bowiem ani ścieżki dla jednośladów, ani chodnika.

Te drobne mankamenty nie dziwią jednak aż tak bardzo, jak… betonowe ażurowe słupy wrzynające się z obu stron w krawędź jezdni. "Choć wygląda to może groteskowo, było to zamierzeniem celowym" - wyjaśnił urzędnik odpowiadający za miejskie inwestycje reporterowi cytowany przez portal tvn24.pl 

“Są to słupy linii energetycznej i oświetlenia. Widać, że komuś zabrakło wyobraźni, nie tylko na etapie projektowania, ale także i wykonania. Skoro z jakichś powodów zdecydowano się, by zostawić te słupy, to należało je oznaczyć, by przy słabej widoczności były z daleka widoczne dla rowerzystów i kierowców- skomentował reporter TVN Warszawa Artur Węgrzynowicz na portalu tvn24.pl.

Zabrakło pieniędzy

Dlaczego władze Otwocka zdecydowały się na tak dziwaczne rozwiązanie? Jak nie wiadomo, o co chodzi, to chodzi o pieniądze. Przesunięcie słupów byłoby zbyt drogie, toteż trzeba je było zostawić tak, jak są. Aktualnie pełnią funkcję progów zwalniających, gdyż lawirujący między przeszkodami kierowcy nie są w stanie rozwinąć zbyt dużej prędkości.

"Słupy nie są w osi jezdni. Nie dało się ich przesunąć, ponieważ szerokość pasa drogowego na to nie pozwala. Aby słupy były poza jezdnią, to muszą być oddalone o pół metra od pasa ruchu. Teren przeznaczony pod drogę był bardzo ograniczony, jeśli chodzi o stan własności gruntów. Przeniesienie słupów wymagałoby wywłaszczenia nieruchomości o powierzchni około 2 tysięcy metrów kwadratowych i jest to koszt około 600 tysięcy złotych. Należy też dodać, że przebudowa sieci elektroenergetycznej to koszt zbliżony do wykonania całego odcinka drogi. Aktualnie PGE nie dysponuje środkami umożliwiającymi przeprowadzenie takiej inwestycji" - wyjaśnił Krzysztof Gościcki naczelnik Wydział Inwestycji w Urzędzie Miasta Otwocka cytowany przez portal tvn24.pl.

W bliżej nieokreślonej przyszłości część słupów ma zostać usunięta.

“W momencie wykonania przez PGE przebudowy sieci droga zostanie wykonana w linii, natomiast część zawężeń zostanie wykorzystana pod progi zwalniające. Na koniec zaznaczę, że załączone ujęcie może sugerować bardzo bliską odległość pomiędzy słupami, natomiast w rzeczywistości jest to ok. 40 metrów”- napisał Gościcki na swoim profilu na Facebooku (za warszawa.naszemiasto.pl).

Absurdalna budowa ulicy Świerkowej w Otwocku. Mieszkańcy załamani. Nie dało się tego zrobić gorzej
Ulica Świerkowa, fot. Artur Węgrzynowicz

Ubaw dla mieszkańców

Dopóki ulica Świerkowa nie uzyska ostatecznego kształtu, będzie obiektem drwin bezlitosnych internautów. Pod postem ze zdjęciami słupów w asfalcie pojawiło się wiele prześmiewczych opinii:

  • Oj tam, między słupami to miejsca parkingowe.
  • Nawet nawalony może policji powiedzieć: Przecież ja tylko słupy omijam.
  • Przynajmniej rower jest gdzie przypiąć.

Nie brakuje jednak i takich, którzy podkreślają, że droga w końcu zyskała asfalt i to jest najważniejsze. Do tej pory mieszkańcy docierali do swoich posesji brnąć w błocie, przeskakując kałuże i dziury. Teraz przynajmniej nie urwie się koła na jakimś wertepie. Należy jednak zachować szczególną ostrożność w trakcie mijania auta z naprzeciwka.

Otwocka Świerkowa jest drogą niższej klasy, dla której nie przewiduje się konieczności wydzielenia osobnych pasów ruchu. Asfalt pozostanie więc “łysy”, ale za to po zakończeniu inwestycji pojawią się znaki drogowe. Przynajmniej takie są plany Urzędu Miasta w Otwocku, o czym informuje portal tvn24.pl.

Mapka drogowa z Google Maps
Ulica Świerkowa, fot. Google Maps

Źródła:

  • https://warszawa.naszemiasto.pl/przebudowana-ulica-swierkowa-w-otwocku-absurdem-drogowym/ar/c1-9567253
  • https://tvn24.pl/tvnwarszawa/najnowsze/otwock-ulica-swierkowa-po-budowie-slupy-w-jezdni-st7629934?fbclid=IwAR1ke5dE9ex9bXdH3efj7A_C66vlAuqgOuFPzWq6ZD7X-0fW4-e8B6-Jvdc
  • https://www.rdc.pl/aktualnosci/otwock/zwezenia-byly-nieuniknione-otwocki-ratusz-komentuje-slalom-miedzy-latarniami-na-swierkowej_Gj7z5NjFWoeAyIlompR5
  • https://www.facebook.com/photo/?fbid=1202145227371080&set=pcb.1202147644037505
ikona podziel się Przekaż dalej

Zobacz podobne newsy

Skomentuj
Zdobywajnajlepsze oferty!
  • Zapisuj i zarządzaj inwestycjami
  • Twórz nowe kosztorysy
  • Znajdź najlepszego wykonawcę
Załóż konto