Będą wyrzucać mieszkańców z domów i wycinać lasy? Tak wygląda budowa dróg na obszarach zamieszkałych i chronionych

Smutna kobieta w oknie w domu
Czy mieszkańców domów czeka przymusowa przeprowadzka w momencie budowy drogi, fot. pikselstock
ikona podziel się
Opublikowano: 07.04.2024 r., 19:16 | Autor: Ewa Majkusiak
Do prawidłowego rozwoju kraju konieczne jest stałe poszerzanie sieci wysokiej jakości dróg – zarówno tych szybkiego ruchu, jak i autostrad. W trakcie rozbudowy dochodzi niekiedy do wykupowania gruntów i relokacji mieszkańców. Czy można się przed tym uchronić? Czy projektanci dróg mają prawo wpływać na tereny objęte ochroną? Sprawdź, gdzie można uzyskać informacje o planach zagospodarowania okolicznych terenów.

Jak przebiega wykup gruntów pod budowę dróg i autostrad?

Aktualnie kierowcy mogą swobodnie oraz komfortowo podróżować w wielu kierunkach, zarówno na terenie kraju, jak i poza jego granicami. Drogi szybkiego ruchu oraz autostrady powstają dla użytkowników prywatnych, ale także w celu usprawnienia logistyki i transportu.

Chcąc jednak realizować szereg planów budowy dróg ułatwiających podróżowanie, Skarb Państwa musi pozyskać tereny. Proces ten jest skomplikowany oraz niejednokrotnie ciągnie się przez wiele lat. Jakie prawa mają właściciele nieruchomości oraz ziemi w takiej okolicy?

Projekt drogi oraz proces przygotowania musi rozpocząć się z wieloletnim wyprzedzeniem. W tym czasie organizowane są spotkania z właścicielami nieruchomości – z o wiele większego terenu niż ostateczna droga, lecz konieczne jest przeanalizowanie różnych wariantów. Dopiero po zatwierdzeniu ostatecznego kształtu drogi możliwe jest przejście do kolejnych kroków. Wojewoda określa, które działki zostały przeznaczone na realizację inwestycji drogowej. Właściciele mają prawo do odszkodowania (jeśli opuszczą nieruchomość w 30 dni – jego wysokość wzrasta o 5%). Całkowita wysokość tego rodzaju odszkodowania powinna wynosić co najmniej tyle, ile wartość działki.

Jeśli chcesz wiedzieć, jak dostęp do drogi publicznej wpływa na pozwolenie na budowę, sprawdź ten artykuł.

Droga wielopasmowa
Budowa dróg w obszarach chronionych i leśnych, fot. Photobeps

Gdzie można sprawdzić, czy w okolicy powstaną drogi?

Krajowa infrastruktura, a więc również drogi (zarówno te krajowe, jak i szybkiego ruchu oraz autostrady) rozwijają się w stałym, umiarkowanym tempie. Choć nadal daleko im do jakości i powszechności względem zachodnich krajów europejskich, można uznać, że zmierzają w dobrym kierunku.

Co jednak zrobić, decydując się na zakup działki lub planując przeprowadzkę? Jak upewnić się, że w okolicy za kilka lat nie powstanie droga, która zmusi do przekazania nieruchomości? Przede wszystkim należy zapoznać się z Rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych. Obejmuje on kluczowe informacje na najbliższe lata, łącznie z tymi planowanymi na dalszą przyszłość.

Planując zakup działki budowlanej w celu postawienia domu jednorodzinnego, bliskość drogi krajowej może nie być zaletą. Lecz w sytuacji, gdy jest to teren inwestycyjny lub przeznaczony na budowę lokalu usługowego, niewielka odległość do komfortowej drogi dojazdowej może być traktowana jako duży plus.

Jeśli chcesz wiedzieć, jak załatwić zjazd z drogi publicznej, sprawdź ten artykuł.

Las oświetlony słońcem
Budowa dróg wśród działek budowlanych, fot. Smileus

Czy pod budowę dróg można wyciąć lasy i rezerwaty?

Wielu przeciwników ingerowania w naturalny krajobraz dostrzega ogromny problem w planach rozbudowy infrastruktury – zwłaszcza budowania nowych dróg. Mieszkańcy spokojnych osiedli czy budujący domu w pobliżu zieleni, woleliby mieć pewność, że nie grozi im autostrada za oknem. Czy faktycznie jest to możliwe?

Aktualnie obowiązujące prawo dysponuje szeregiem form ochrony przyrody. Wśród nich wyszczególnić można przede wszystkim parki narodowe i krajobrazowe, rezerwaty przyrody, obszary chronionego krajobrazu i Natura 2000. Czy gwarantują one całkowity zakaz budowy?

Niestety nie zawsze. Jedynie parki narodowe oraz rezerwaty krajobrazowe są całkowicie bezpieczne, natomiast na wszystkich innych terenach objętych pewnym stopniem ochrony możliwe jest dokonanie zmian. Budowa dróg i autostrad w takich okolicach jest bardzo utrudniona i obarczona licznymi wyjątkami, lecz realna.

Jeśli chcesz wiedzieć, po co montuje się siatki zamiast ekranów akustycznych przy drogach szybkiego ruchu, sprawdź ten artykuł.

Źródła:

  • https://www.dziennikwschodni.pl/biala-podlaska/czy-mi-dom-wyburza-ludzie-pytaja-o-budowe-autostrady-a2-w-lubelskiem,n,1000285686.html
  • https://www.gov.pl/web/gddkia/odszkodowania
  • https://czyste-jeziora.pl/?p=2109
  • https://blog.ongeo.pl/obszary-chronione
  • https://siskom.waw.pl/nauka-srodowisko.htm
  • https://wartowiedziec.pl/komunikacja-i-transport/49837-przebudowa-drogi-lesnej-na-obszarze-chronionego-krajobrazu
  • https://www.infor.pl/prawo/ubezpieczenia/odszkodowania/5669485,nieruchomosc-pod-budowe-drogi-odszkodowanie-wysokosc-wyplata.html
  • https://www.dzialki360.pl/blog/jak-sprawdzic-czy-w-okolicy-dzialki-planowana-jest-droga
ikona podziel się Przekaż dalej

Zobacz podobne newsy

Zobacz podobne artykuły

Skomentuj
Zdobywajnajlepsze oferty!
  • Zapisuj i zarządzaj inwestycjami
  • Twórz nowe kosztorysy
  • Znajdź najlepszego wykonawcę
Załóż konto