Czy zakup używanych opon to dobry pomysł? Jakie znaczenie ma ich wiek?

Kupując opony do samochodu, często kierujemy się ceną. Wiele osób rozważa zakup używanych lub po prostu starych opon, bo wydaje się to tańszym rozwiązaniem. Ale czy to naprawdę się opłaca? A co ważniejsze – czy jest bezpieczne? W tym artykule wyjaśniam, dlaczego stare opony mogą być zagrożeniem na drodze, nawet jeśli wyglądają na "prawie nowe". Dowiesz się, na co zwrócić uwagę i dlaczego warto dobrze przemyśleć taki zakup.
Z tego artykułu dowiesz się:
Co przepisy mówią o wieku opon
W Polsce nie ma przepisów, które dokładnie określają maksymalny wiek opony, jaka może być użytkowana w pojeździe. Jednak zgodnie z zaleceniami ekspertów, ogumienie nie powinno być starsze niż 10 lat. W praktyce jednak opony często tracą swoje właściwości znacznie szybciej – nawet już po 5–6 latach, zwłaszcza jeśli były intensywnie eksploatowane lub niewłaściwie przechowywane.
Najważniejsze jest nie tylko to, ile opona ma lat, ale w jakim jest stanie. Widoczne oznaki zużycia czy uszkodzenia mechaniczne powinny być sygnałem do natychmiastowej wymiany. Do najpoważniejszych uszkodzeń należą:
- pęknięcia i rozcięcia gumy,
- głębokie ubytki materiału,
- wybrzuszenia spowodowane uderzeniem,
- nierównomierne zużycie bieżnika.
Co istotne, minimalna dopuszczalna wysokość bieżnika w Polsce to 1,6 mm – poniżej tej wartości jazda jest nielegalna i bardzo niebezpieczna. Niestety, wielu kierowców wciąż korzysta z opon, które mają po kilkanaście lat, tłumacząc to tym, że "wyglądają dobrze" i "bieżnik jest jeszcze w normie".
Takie podejście to duży błąd. Nawet jeśli opona z zewnątrz wygląda na sprawną, jej struktura wewnętrzna może być osłabiona. W skrajnych przypadkach może dojść do pęknięcia lub eksplozji opony podczas jazdy, co stanowi poważne zagrożenie dla kierowcy i innych uczestników ruchu.
Jak często należy wymieniać opony?
Opony samochodowe nie powinny być starsze niż 10 lat, ale ich stan zależy przede wszystkim od stylu jazdy, przebiegu i warunków użytkowania. W rzeczywistości wielu kierowców decyduje się na wymianę szybciej – najczęściej po 5–6 latach. Coraz większą popularnością cieszą się też opony całoroczne, które pozwalają uniknąć sezonowej wymiany. Warto jednak wiedzieć, że takie opony zazwyczaj zużywają się szybciej niż klasyczne opony letnie i zimowe, szczególnie przy intensywnej jeździe.
Niezależnie od rodzaju ogumienia, kluczowym wskaźnikiem zużycia jest głębokość bieżnika. Wymiana opon powinna nastąpić, gdy bieżnik zbliża się do 4 mm – to wartość uznawana za granicę bezpieczeństwa, choć przepisy dopuszczają minimum 1,6 mm. Do pomiaru bieżnika można użyć specjalnego miernika – manualnego lub cyfrowego – albo po prostu linijki z podziałką.
W Polsce nie ma obowiązku zakładania opon zimowych – to tylko zalecenie. Najlepiej stosować je od 1 listopada do 1 kwietnia, szczególnie jeśli poruszamy się w rejonach o zmiennych warunkach pogodowych. Mimo braku formalnego nakazu, warto dbać o ogumienie zimowe dla własnego bezpieczeństwa oraz pasażerów. Trzeba też pamiętać, że w wielu krajach europejskich (np. Niemcy, Austria, Norwegia) brak odpowiednich opon może skutkować wysokimi mandatami – nawet rzędu kilku tysięcy euro.

Kontrola opon w trakcie sezonowej wymiany
Jak sprawdzić rok opony? Najczęściej umieszczony jest z boku ogumienia. Rozpoznasz go zwykle po dwóch cyfrach w prostokącie. Dwie dodatkowe przed nimi oznaczają tydzień produkcji opony. Na samym początku umieszczony jest dopisek DOT. Jak więc rozumieć oznaczenie np. DOT1816? 18 tydzień 2016 roku. Jeśli oznaczenie na twoim ogumieniu jest inne, poproś wulkanizatora w okolicy, aby pomógł ci je prawidłowo odczytać.
Gdy temperatura spada poniżej 7 st. C, należy zmienić opony letnie na zimowe. Eksperci zalecają, aby zrobić to właśnie wtedy, mimo że w prawie nie ma wyszczególnione, kiedy zmienić opony na zimowe. Należy pamiętać, że letnie opony przy tak niskiej temperaturze nie zagwarantują już bezpiecznej jazdy. Robią się twarde, więc poruszanie się po jezdni na takim ogumieniu prowadzić może do opłakanych konsekwencji – podobnie jak jazda na 12-letnich oponach.
O czym jeszcze warto pamiętać?
- Cena wymiany opon – uzależniona jest od m.in. wielkości i rodzaju felgi. Koszt felg aluminiowych w przypadku wielkości 16-18 cali to ok. 150-200 zł. Jeśli trzeba dodatkowo wymienić np. wentyle, koszty mogą wzrosnąć.
- Czas wymiany opon – z reguły trwa ok. 40 minut, jeśli oddajesz je do profesjonalnego serwisu wulkanizacyjnego, który ma nowoczesne urządzenia i przeszkolonych specjalistów. Jeśli podczas standardowej wymiany pojawią się jakieś dodatkowe problemy, czas ten może się wydłużyć.