Chińskie TEMU rośnie na polskim rynku jak na drożdżach. Allegro słabnie!

Telefon z aplikacją TEMU, w tle logo firmy TEMU
Chińska aplikacja TEMU podbija polski rynek ecommerce, fot. rarrarorro
ikona podziel się
Opublikowano: 24.02.2024 r., 15:00 | Autor: Marek Przybylski
Bardzo gwałtownie rośnie w ostatnim czasie liczba polskich użytkowników korzystających z chińskiej platformy TEMU. Jest ich już prawie 15 milionów. Znacząco spada w tym zakresie natomiast Allegro oraz Amazon. Dane te wynikają z najnowszego badania przeprowadzonego przez Mediapanel Gemius Polska i Polskie Badania Internetu. Serdecznie zapraszamy do jego analizy.

Co wynika z najnowszych danych? TEMU na fali wznoszącej

Badanie, które dla PAP Biznes przygotowały Mediapanel Gemius Polska i Polskie Badania Internetu, pokazują nam liczbę użytkowników, którzy w styczniu br. korzystali z największych działających w Polsce platform sprzedażowych. Dane te porównane zostały z liczbami z grudnia 2023 r., co pozwoliło nam zobaczyć obecną, krótkoterminową dynamikę zmian preferencji klientów sklepów internetowych. Co z tego wynika?

Najbardziej w oczy bez wątpienia rzuca się dynamika wzrostu chińskiej platformy TEMU. Marketplace, który na polski rynek wszedł w połowie 2023 r., w styczniu miał już prawie 15 milionów aktywnych użytkowników (a dokładniej: 14 916 798). To wzrost względem grudnia o ok. 1,3 miliona. Trzeba przyznać, że tempo, w jakim sklep ten zyskuje w naszym kraju popularność, robi wrażenie.

Jak wypada przy tym konkurencja? Spore spadki Allegro i Amazona

Na w zasadzie niezmienionym poziomie ok. 8,7 miliona utrzymuje się liczba użytkowników strony AliExpress.com oraz aplikacji AliExpress. Wzrost przez miesiąc wyniósł tu bowiem niecałe 60 tysięcy użytkowników.

Mocno spadła natomiast liczba użytkowników wciąż najpopularniejszego w naszym kraju portalu aukcyjnego, czyli Allegro. Strona internetowa oraz aplikacja mobilna polskiej marki zostały w styczniu odwiedzone przez nieco ponad 18,6 miliona użytkowników, co względem grudnia zeszłego roku oznacza spadek o prawie 700 tysięcy klientów!

Zmniejszyła się także liczba użytkowników Amazona (a dokładniej stron amerykańskiego giganta z rozszerzeniami: „.pl”, „.de”, „.co” oraz „.uk”, a także należącej do niego, działającej w Polsce, aplikacji mobilnej) z 6 737 094 użytkowników w grudniu do 6 265 188 w styczniu. Procentowo jest to więc spadek jeszcze większy niż w przypadku Allegro.

Warto przy tym natomiast zaznaczyć, że o ponad 200 tysięcy wzrosła w styczniu liczba korzystających z oferowanej przez Amazon usługi: Amazon Prime Video.

Kurier z dużym pudełkiem w ręku
Kurier dostarczający paczkę, fot. firefly

Czym jest TEMU, co oferuje i skąd taki wzrost korzystających z tej platformy?

TEMU to chińska platforma, którą ze względu na kraj pochodzenia, ale także specyfikę działania i katalog oferowanych produktów najłatwiej porównać do działającego dłużej na naszym rynku i prawdopodobnie bardziej znanego: AliExpress. Jest więc sklepem, który oferuje swoje towary w bardzo niskich cenach, często wysyłając je bezpośrednio z Chin. Znajdziemy tam praktycznie wszystko – od skarpetek po instrumenty, elektronikę i sprzęty AGD.

Pomimo że TEMU do Polski weszło stosunkowo niedawno (bo dopiero w połowie ubiegłego roku), to jednak ze względu na dużą liczbę promocyjnych ofert i wzmożone środki przeznaczone na marketing, zyskuje w naszym kraju coraz większą popularność. Dobrym odzwierciedleniem tego są zresztą przedstawione powyżej dane.

TEMU mocno walczy o swoich klientów nie tylko w Polsce. Bardzo głośno w ostatnich dniach było m.in. o dziesiątkach milionów dolarów, które chińska platforma wydała na sześć reklam w trakcie popularnego Super Bowl, czyli finałowego meczu o mistrzostwo amerykańskiej ligi w futbolu amerykańskim, który odbył się 11 lutego br. To silny sygnał o chęci TEMU do dalszej ekspansji oraz ożywienia chwiejnego wzrostu, jaki sklep notuje ostatnio w Stanach Zjednoczonych.

Zgodnie z danymi Bloomberg Second Measure, TEMU w połowie 2023 r. wzrosło w USA bowiem aż o ponad 50%, jednak w grudniu 2023 r. obserwowana sprzedaż do amerykańskich klientów na tej platformie spadła o 12,5% w porównaniu do wcześniejszego miesiąca, a w styczniu br. o kolejne 4,8%.

Czy pieniądze wydane przez Chińczyków na marketing i promocje w Polsce i na świecie się opłacą? Prawdopodobnie dowiemy się tego w kolejnych miesiącach.

Źródła:

  • https://biznes.pap.pl/pl/news/siz/info/3546200,liczba-uzytkownikow-allegro--pl-i-aplikacji-allegro-spadla-w-styczniu--24-do-18-7-mln-z-19-4-mln-grudniu--23
  • https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-02-12/temu-spent-millions-on-six-super-bowl-ads-as-it-tries-to-win-back-us-shoppers
  • https://www.businessoffashion.com/news/marketing-pr/temu-superbowl-ads-revenue-united-states-shoppers/
ikona podziel się Przekaż dalej
Skomentuj
Zdobywajnajlepsze oferty!
  • Zapisuj i zarządzaj inwestycjami
  • Twórz nowe kosztorysy
  • Znajdź najlepszego wykonawcę
Załóż konto