Wpisanie hipoteki do księgi wieczystej nieruchomości – jak to zrobić?

mężczyzna podpisuje dokumenty i trzyma w dłoni mały domek, zdjęcie okładki aktu notarialnego i banknotów, złożenie wniosku o wpisanie hipoteki do księgi wieczystej jest proste i intuicyjne
Wniosek o wpisanie hipoteki składamy samodzielnie lub za pośrednictwem notariusza, fot. mapo/P.CH
ikona podziel się
Opublikowano: 09.03.2024 r., 8:48 | Autor: Barbara Ochman
Ubiegasz się o uzyskanie kredytu hipotecznego? Pamiętaj, że warunkiem koniecznym do otrzymania pieniędzy jest wpis do działu IV księgi wieczystej. Ustanowienie hipoteki to jedno z zadań notariusza, chociaż coraz więcej przyszłych właścicieli nieruchomości decyduje się na samodzielne wypełnienie niezbędnych formularzy.

Ustanowienie hipoteki w księdze wieczystej – kiedy jest konieczne?

Hipoteka umowna jest dobrowolnym, ograniczonym prawem rzeczowym związanym z nieruchomością. To podstawowe zabezpieczenie kredytu hipotecznego – bez niej stosowanie takiej formy finansowania byłoby niemożliwe. Ustanowienie hipoteki sprawia, że właściciel mieszkania lub domu nie może go sprzedać bez wcześniejszego rozliczenia się z bankiem.

Podmiot udzielający kredytu zyskuje pewność, że kredytobiorca wywiąże się ze swoich zobowiązań. Jeśli nie będzie w stanie terminowo spłacać należności, to bank może przejąć i sprzedać nieruchomość na podstawie wpisu w hipotece. Takie działanie doprowadzi do odzyskania pożyczonych środków. Gdyby nie wpisy w IV dziale księgi wieczystej, większość z nas nie miałaby możliwości, by pozyskać z banku tak dużą kwotę pieniędzy, a okres jej spłaty rozłożyć na kilkadziesiąt lat.

Rozróżniamy trzy formy hipoteki: umowną, przymusową i odwróconą. Do wpisu przymusowego nie potrzeba zgody właściciela nieruchomości, ponieważ dokonuje się go na podstawie tytułu egzekucyjnego potwierdzającego występowanie zadłużenia. Odwrócona hipoteka jest wyjątkowym rodzajem kredytu, który polega na oddaniu prawa do nieruchomości w zamian za określoną sumę pieniędzy. Hipoteka umowna to najpopularniejsza forma, z której korzysta zdecydowana większość kredytobiorców.

Czy możemy samodzielnie wnioskować o wpis hipoteki do księgi wieczystej?

Wielu z nas obawia się samodzielnego składania wniosku o ustanowienie wpisu do hipoteki. Na szczęście jest to zadanie dość proste, choć podczas wypełniania formularza przyda nam się fachowa wiedza. Każda osoba starająca się o ustanowienie hipoteki powinna pamiętać o prawidłowym uzupełnieniu wniosku, dołączeniu niezbędnych dokumentów oraz uiszczeniu opłaty. Interesariusze muszą wypełnić druk KW-WPIS, który znajdziemy na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości lub w sądzie. W takim wniosku należy wskazać:

  • Właściwy sąd rejonowy i wydział ksiąg wieczystych,
  • Numer księgi wieczystej,
  • Cel wniosku,
  • Nazwę banku, wierzytelność oraz numer umowy kredytowej,
  • Dane wnioskodawcy i banku,
  • Nazwę składanych załączników,
  • Datę oraz czytelny podpis.

Wraz z formularzem KW-WPIS należy złożyć komplet niezbędnych dokumentów, czyli oświadczenie właściciela nieruchomości ustanawiającego hipotekę i dwa oświadczenia banku, który potwierdza ustanowienie hipoteki oraz informuje o udzieleniu kredytu. Wypełniony dokument składamy w wydziale ksiąg wieczystych znajdującym się w sądzie rejonowym właściwym ze względu na lokalizację opisywanej nieruchomości. Na miejscu opłacimy wpis, który kosztuje 200 złotych. W przypadku płatności przelewem należy zabrać ze sobą potwierdzenie transakcji. Osoby składające dokumenty powinny opłacić także podatek od czynności cywilnoprawnych, który wynosi 19 zł i jest uiszczany w odpowiednim Urzędzie Skarbowym.

podpisywanie dokumentów, makieta domu, wniosek o wpisanie hipoteki należy złożyć w odpowiednim sądzie rejonowym
Przed złożeniem wniosku o wpisanie hipoteki do księgi wieczystej musimy zgromadzić niezbędne dokumenty, fot. MATTHIEU

Jak wygląda wnioskowanie o wpis do hipoteki przez notariusza?

Bardzo wielu kredytobiorców decyduje się za wnioskowanie o wpis do hipoteki przez notariusza. To wygodne rozwiązanie, które zdejmuje z naszych barków ciężar naprawiania ewentualnych błędów popełnianych podczas wypełniania formularza przez niedoświadczoną osobę. Notariusz może przesłać dokumenty w naszym imieniu oraz pobrać stosowane odpłaty sądowe. Jedynym minusem tego rozwiązania jest fakt, że będziemy ponosić dodatkowe koszty czynności notarialnych – taksa wynosi od kilkuset do kilku tysięcy złotych.

Notariusz będzie potrzebował skrótu umowy kredytowej oraz kopii pełnomocnictw pracowników banku podpisujących oświadczenie. Wniosek o ustanowienie hipoteki jest przesyłany do sądu po zawarciu umowy sprzedaży nieruchomości. Większość nabywców mieszkań i domów z rynku wtórnego chętnie korzysta z usług notariusza, który może doliczyć do swojej taksy koszty dokonania wpisu o ustanowienie hipoteki – to wygodne rozwiązanie, które gwarantuje bezpieczeństwo i skuteczność transakcji. Pomoc specjalisty jest mile widziana, jednak nie musimy z niej korzystać. Każdy z nas może złożyć wniosek samodzielnie, ponieważ wbrew pozorom nie jest to trudne zadanie.

Źródła:

  • https://ksiegi-wieczyste.org/wpisanie-hipoteki-do-ksiegi-wieczystej-poradnik-krok-po-kroku/
  • https://www.otodom.pl/wiadomosci/kupuje/jak-wpisac-hipoteke-do-ksiegi-wieczystej-nieruchomosci
ikona podziel się Przekaż dalej

Zobacz podobne newsy

Zobacz podobne artykuły

Skomentuj
Zdobywajnajlepsze oferty!
  • Zapisuj i zarządzaj inwestycjami
  • Twórz nowe kosztorysy
  • Znajdź najlepszego wykonawcę
Załóż konto